České Budějovice — Bez jakékoliv publicity ze strany dopravce byla od letošního jízdního řádu v hlavní cyklistické sezóně zavedena povinná rezervace místa pro jízdní kolo v rychlících na trase (Plzeň -) České Budějovice – Jihlava – Brno. Tento krok navázal na již dříve zavedenou povinnou rezervaci v rychlících na tratích 220 (Praha – Tábor – České Budějovice) a 170 (Praha – Plzeň – Cheb). Vedle potřeby vázat se na konkrétní spoj tento krok přináší i faktické zdražení cestování s jízdním kolem: cena rezervace pro jedno jízdní kolo, jejíž součástí je i rezervace místa pro cestujícího, činí 70 Kč. Rezervaci je nezbytné zakoupit před nastoupením jízdy, v opačném případě je cestujícímu účtována přirážka 100 Kč. Důvodem k zavedení povinné rezervace místa pro jízdní kolo byl dle sdělení Českých drah v době přípravy jízdního řádu SŽDC plánovaný rozsah stavební činnosti a s tím spojené výlukové činnosti na trati 240 (Brno – Jihlava).
Na začátku května pak České dráhy zavedly samostatnou rezervaci místa pro jízdní kolo ve službě úschova během přepravy s cenou 15 Kč. Tato akviziční sleva platí od 5. května 2010 do konce letošního jízdního řádu, nelze ji uplatnit ve vlacích kategorie SuperCity, ale může ji využít každý cestující bez ohledu na prokázání nároku na slevu Rail+. Zavedení této akviziční slevy opět proběhlo zcela v tichosti a dopravce k tomu nevydal ani tiskovou zprávu.
Ceník rezervačních dokladů pro jízdní kolo | |
---|---|
Místenka do vlaku SuperCity k sezení + rezervace pro jízdní kolo | 200 Kč / 100 Kč * |
Místenka k sezení + rezervace pro jízdní kolo nebo samostatná rezervace pro jízdní kolo ** | 70 Kč / 35 Kč * |
Samostatná rezervace pro jízdní kolo v úschově během přepravy (** akviziční sleva platná od 5. května do 11. prosince 2010) | 15 Kč |
- * cena pro držitele slevy Rail+
- ** neplatí ve vlacích kategorie SuperCity
Za pozornost stojí i to, že ve vybraných rychlících na trati 220 Praha – Tábor – České Budějovice nebude od druhé změny jízdního řádu v polovině června tohoto roku možné využívat v pracovních dnech službu úschova během přepravy i přesto, že vůz určený k přepravě kol bude ve vlaku nadále řazen. Dle dostupných informací není důvodem neposkytování této služby ani to, že by dopravce plánoval v tomto období zeslabit vlakové čety na jednočlenné. Jako jediné logické vysvětlení se jeví snaha nezajišťovat u vybraných spojů přepravu kol při koridorových výlukách s pojených s náhradní autobusovou dopravou. Pak je ale jen těžko k pochopení, proč opatření bylo aplikováno plošně (podobně jako rezervace v rychlících z Plzně do Brna) na celou trasu a kola nebude možné přepravovat ani v úsecích z Českých Budějovic do Tábora či z Benešova do Prahy.
Zdroj: České dráhy
V žabotlamech se kola dají vozit minimálně u dveří (byť to vyžaduje perony na jedné straně) a snad většina už má u jedný čtyřky sklápěčky.
U dálkových vlaků je někdy s kolem problém, ale že by byla nějaká trať s povinnou rezervací u veškerých spojů, to neexistuje. Když z nějakého důvodu není avizovaný cyklovůz řazen, průvodčí to naloží do klasického vozu, což není sice žádná sláva, ale snaha tady prostě je. Bohužel naše dráhy se tomuto stavu ani zdaleka neblíží.
Chapu rezervaci na jizdni kolo. Kdyz pojedu na dovolenou na druhy konec republiky, tak si tyden predem zajdu na nadrazi a koupim si mistenky i pro kola. A mam jistotu, ze se do cile dostanu. Ale kdyz chci vyrazit v nedeli na vylet? Prijdu s kolem na nadrazi, v kase si koupim jizdenku (pro sebe a i pro kolo) a pojedu. A kdyz mi pokladni rekne, ze do myho smeru je vyluka nebo jede hodne cyklistu (kolikrat se mi tohle stalo), tak vyrazim na vylet jinam. Jenze kdyz me budou buzerovat tim, ze musim na nadrazi prijit o dve hodiny driv a jeste za kolo dam vic nez za sebe, tak uz vlakem vickrat na vylet s kolem nepojedu. Tenhle genialni napad vyhani z vlaku uz i rezisty! "Smekam" klobouk pred tim, kdo to vymyslel... Ono odrazuje uz i to, ze se listek na kolo neplati v kase, ale az u vlaku. Ale tohle neni vsude...
A i kdyby tomu tak nebylo, tak reseni je jednoduche. Auto s koly nepojede jenom usek s vylukou, ale podle rezervaci zacne kola zbirat uz drive na trati a tech par zbylych kol se prelozi rychle.
CD tohle umi resit, sam jsem byl svedkem takove situace. Ve vyskove na morave, pred budouvou stal "informator" (poprve a naposledy co jsem neco takoveho u CD videl), poprosil jen at se pokusim prijit o neco drive (byl jsem se informovat jak to behem vyluky bude s koly den predem), v den odjezdu se auto na kola navic zatoulalo (zacpa na dalnici nebo tak neco) ale nedelalo mu problem zajit za ridicem autobusu, kolo se hodilo do zavazadloveho prostoru a byl jsem spokojen (a semnou i dalsi cykliste). Chce to jen chtit.
Cyklovylety opravdu nefungujou tak, ze si naplanuju cestu tam i zpet jako duchodkyne na trh do Lyse: zalezi na tom, jake je rano pocasi, jake je pres den pocasi a kam se dojede... Takze kupovat si rezervaci na konkretni spoj (jde to jen v obsazene stanici a strasne dopredu, SMS ala Jancura jsou u CD v planu na 22. stoleti) je naprosto k nicemu.
Nemluve o te prohibitivni cene - u inkarty je sice nizsi nez 70Kc, ale prave v relacich typu Benesov a Zdice neni problem dat za kolo vic nez za vlastni jizdenku, coz je dost bizar!
Poslat cyklisty v techto relacich do osobaku taky neni reseni, protoze ty jsou o vikendech naprosto preplnene (a pro prepravu cyklistu ne uplne uzpusobene: zabotlam vubec a 471 ma mist jen par a naopak proti zabotlamu i min dveri, kde se da stat).
Nejdivnejsi na tom je to, ze BDs, pripadne posilove letni Ds na tech rychlikach stejne jezdi a vozi vzduch... zatimco cyklisty vozi auta. Takovi soudruzi v DB naopak pochopili, ze lidi s kolem jsou soucasti "ekosystemu" zeleznice a stavi se k nim krapet jinak. Jenze DB taky nejsou bandou idiotu onanujicich okolo dvou Bvt...
A jak ten časový problém řeší povinná rezervace? Navíc kola si v takovém případě překládají cestující, doby, kdy se o překládku staral dopravce (přívěsy za ještěrku stojí např. v ČB snad ještě dnes), jsou už tak deset let pryč.
A obecně si nemyslím, že krom extrémních případů to nějak zvlášť zdržuje. Ano, zde je prostor pro zlepšení - předpisy by neměly tupě vyžadovat placení u vlaku, ale měli by umožnit tyto transakce až za jízdy. Ostatně většina průvodčích to tak dělá, takže nakládka a vykládka kol odsejpá. Zabejvání se rezervacema to naopak zdržuje.
Jiri Vosecek:Za 100kc moc daleko z Prahy nedojete.I se zpatecni jizdenkou v aplikaci In-karta je to Benesova,tj necelych 50 km.
Proč by měl proboha kola přenášet z vlaku do dodávky vlakvedoucí? Ten je vydá jejich majitelům a ti si je přenesou sami, stejně tak při opětovném nástupu do vlaku. On snad vlakvedoucí ručně přenáší mezi vlakem a autobusy NAD i cestující?
Při NAD vzniká největší časová ztráta při přesunu všech cestujících z vlaku do busů a naopak, jednak docela dlouho trvá samotný pěší přesun a i tak se často stejně ještě na cosi čeká i několik minut po nástupu, nevím jestli to bývají opozdilí cestující anebo vlaková četa, ale v tomto se už těch pár kol ztratí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.