Paříž — Před více než rokem byla s velkou slávou dokončena mezistátní vysokorychlostní trať LGV Perpignan - Figueras, která byla jako vůbec první v Evropě stavěna s přispěním soukromého kapitálu. Investorské konsorcium TP Ferro získalo od Francie a Španělska 50letou koncesi na provozování této trati od roku 2009. Smysluplnost investice je ovšem podmíněna brzkým dokončením zbylého úseku do Barcelony, který umožní zajíždění přímých vlaků z Francie, neboť přechod souprav TGV na konvenční trať není možný z důvodu rozdílného rozchodu. Právě odevzdání posledního chybějícího úseku nejdelší vysokorychlostní tratě světa se ale protahuje, a tak padlo rozhodnutí vést, v rozporu s původním plánem, rychlé mezistátní spoje prozatím alespoň do katalánského města Figueras již od příštího GVD. Bez přestupu se cestující do Barcelony dostanou do 3 až 5 let.
Barcelona – Figueras původně v roce 2012, nejspíš ale až 2015
Poté, co loni španělská strana oznámila, že z důvodu zpoždění stavebních prací bude příjezd TGV z Francie do stanice Barcelona-Sants možný nejdříve v roce 2012, byla celá koncepce značně nabourána. Další zprávy navíc naznačují, že by se příjezd prvního přímého vlaku do katalánské metropole mohl oddálit až na rok 2015. "Oficiálním" důvodem, prezentovaným letos v lednu, jsou prý enviromentální záležitosti na španělské straně.
Vlády obou zemí, zvláště Španělska, se v důsledku toho ocitly pod obrovským tlakem nejen veřejnosti a regionálních politiků, ale i zástupců konsorcia TP Ferro. V listopadu 2009 proto rozhodla vláda v Madridu odškodnit investory částkou částkou 108 mil. eur za období 2010-2012 a navíc prodloužit její koncesi o další tři roky na výsledných 53 let.
Jean-François Roverato, generální ředitel společnosti Eiffage, jednoho ze dvou akcionářů TP Ferro, na tiskové konferenci 26. února 2010 v Paříži prohlásil, že SNCF souhlasila se zajížděním vlaků TGV alespoň do Figueras od konce letošního roku. Stalo se tak poté, co tiskový mluvčí dopravce 22. ledna zmínil, že francouzské dráhy začaly se svým španělským protějškem RENFE vyjednávat o obchodním partnerství. Roverato zdůraznil, že i přes nutný přestup ve stanici Figueras způsobem hrana-hrana a následnou jízdu do metropole Katalánska standardním regionálním vlakem se cestovní čas v úseku Perpignan – Barcelona zkrátí až o 50 minut.
Prezident SNCF Guillaume Pepy následně dodal, že se v současné době v uvedeném úseku uvažuje o denní frekvenci 9 spojů TGV v každém směru, z nichž by většina měla být vedena jako přímé vlaky z Paříže nebo Lyonu. Rovněž cena jízdného v této relaci by měla být nižší oproti obvyklému tarifu vysokorychlostních spojů. Jak vysvětluje prezident Pepy: „Je třeba vymazat geografické hranice.“
1 2 | Zpráv na stránku: |
V žádném případě se nebude jednat o modernizaci staré trati, to je již zavrženo. Stará bude sloužit o TER (regionální osobáky), protože je třeba zahustit provoz, ale dnes není jak. LN bude zase jako předchozí uzpůsobena pro smíšený provoz. Vše samozřejmě elektrifikováno 25kV 50Hz. Řízení o obecné prospěšnosti této stavby by bělo být zahájeno na přelomu roku a francouzští politici se nechali slyšet, že v roce 2020 má být hotovo. Konkrétní technické parametry se ještě budou upřesnovat v následujících 2 letech, ale s rychlostmi to vidím úplně stejně, jako u předchozího projektu.
http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=110141703871021012930.00046c8cf027053d65421&iwloc=00046c8d4b35b4038a648 .
LGV Montpellier - Perpignan - pokial viem tak usek Perpignan - Narbonne chceli SNCF ponechat len ako rekonstruvanu staru trat pod 1,5 kV (kam by starsie vlaky AVE ist nemohli). Uz tento zamer zavrhli ?
Ja na tej mape ziadnu stanicu (trvalu ani docasnu) nevidim. Napis prosim suradnice (napr. z Google Map).
To chcu RENFE jazdit na docasnu (? i trvalu) stanicu na LGV tou uvratou, ktora je nakreslena na tej mape ? - dost sialene ...
Francouzi mají sice daleko delší VRT koridor z tunelu pod kanálem La Manche až do Marseille, který měří přes 1000 km, ale je to oficiálně rozděleno do několika úseků. LGV-CTRL, LGV-Nord Europe, LGV-Interconnexion, LGV-Paris Sud-Est, LGV-Rhone-Alpes a LGV-Méditerranée.
Směrem do Španělska budou pokračovat stavby LGV Contournement de Nimes et Montpellier, LGV Montpellier - Perpignan a již hotová LGV Perpignan - Figueres.
VRT terminál ve Figueres bude situován západně od města zhruba kousek severně od křížení AP-7 a N-260. Bude vybudována nová trať iberijského rozchodu, která propojí esíčkem jižně od města VRT stanici s původní tratí. Tím se i pro budoucnost zajistí přestup hrana-hrana a obsluha území mezi Gironou a Figueres pomocí VRT díky kvalitní vazbě na regionální spoje.
Hraniční tunel pod Pyrenejemi se samozřejmě 2 tubusový. Je pravda, že španělské LAV obsahují hodně jednotubudových tunelů, ale jejich délka se pohybuje maximálně okolo 2 km.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.