Lovosice – Smíšené nákladní vlaky přivážejí do terminálu ČD–DUSS v Lovosicích silniční návěsy nebo výměnné nástavby již pátým rokem. Každodoročně se takto přepraví až 15.000 nástaveb. První rok své existence mají za sebou linky kombinované přepravy mezi Lovosicemi a německým Hamburkem a Duisburgem. Přestože tento způsob nákladní dopravy je ekologičtější než silniční doprava a navíc přínáší úspory za dopravu, obecné povědomí o něm je v České republice mnohem menší než v západních zemích. I proto ČD Cargo, sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKOMBI podepsali Společnou výzvu silničních a železničních dopravců. Ta vyzývá k realizaci schválených státních programů pro podporu tohoto druhu dopravy.
Jako doprovodné akce veletrhu FOR LOGISTIC byly připraveny dva odborné semináře, kde jednotliví nákladní operátoři představili existující řešení a debatovali nad novými možnostmi v tomto segmentu dopravy. Podle manažera terminálu ČD–DUSS Jaromíra Cabalky není důvod, aby si železniční a silniční doprava vzájemně konkurovaly. Důležitá je naopak spolupráce, která se realizuje např. v kombinované přepravě. Stejně tak je důležité, aby terminály byly vůči dopravcům neutrální a poskytovaly stejné podmínky a služby. Zatímco v Německu se každoročně přepraví až 1 milion nástaveb, u nás se růst tohoto druhu dopravy teprve očekává. Záleží na ekonomickém tlaku. Hospodářská krize počet nákladních expresů kontinentální kombinované dopravy nejen neutlumila, ale naopak posílila. Proto lze i do budoucna očekávat další rozvoj, příchod nových zákazníků a širší služby pro ty stávající – zejména v počtu obsluhovaných relací a počtu vlaků vypravených za den.
V blízkosti lovosického terminálu v současnosti vyrůstá veřejné logistické centrum. Bude poskytovat celkovou kapacitu až 42.000 m2. A navíc bude s terminálem ČD–DUSS kolejově propojeno. Zboží z aut i vlaků bude možné překládat přímo v hale nově vybudovaného centra. Otevřeno má být v druhé polovině letošního roku.
Zdroj a foto: ČD Cargo
PŠ
Taková nová lokomotiva je totiž taky úspornější, údržbově méně náročná a má mnohem vyšší výkon, takže dokáže provézt nákladní vlak výrazně rychleji a nemusí pomalu v každé druhé stanici uhýbat nějakému osobnímu vlaku, což jízdu nákladního vlaku nejvíce zdržuje a prodražuje. Zdaleka to není jen o odstranění přepřahu.
U nás bohužel ano. Dokud v managementu drah budou lidé, kteří současně podnikají v kamionové dopravě, budou stále prázdná nádraží, budou se dál záměrně vytrhávat nevyužité manipulační koleje, aby tam nikdy nikdo nemohl ložit a na silnicích nás bude ohrožovat stále více kamionů.
Stačí se podívat do jiných států, např. do Švýcarska, kde kamion v některých oblastech může jet jedině naložený na žel. voze.
No a prave proto je to ten ekonomicky nesmysl:-)
Ono asi záleží jaké podmínky se poskytnou ne?
Pro nějaké dopravce je třeba lepší přeprava celého kamionu.
Zajímavé je že jinde třeba ještě funguje.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.