..: Kombinovaná doprava v ČR potřebuje veřejnou podporu :..

Terminál ČD-DUSS Lovosice, nakládka silničního návěsu, foto: ČD Cargo Lovosice – Smíšené nákladní vlaky přivážejí do terminálu ČD–DUSS v Lovosicích silniční návěsy nebo výměnné nástavby již pátým rokem. Každodoročně se takto přepraví až 15.000 nástaveb. První rok své existence mají za sebou linky kombinované přepravy mezi Lovosicemi a německým Hamburkem a Duisburgem. Přestože tento způsob nákladní dopravy je ekologičtější než silniční doprava a navíc přínáší úspory za dopravu, obecné povědomí o něm je v České republice mnohem menší než v západních zemích. I proto ČD Cargo, sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKOMBI podepsali Společnou výzvu silničních a železničních dopravců. Ta vyzývá k realizaci schválených státních programů pro podporu tohoto druhu dopravy.

Jako doprovodné akce veletrhu FOR LOGISTIC byly připraveny dva odborné semináře, kde jednotliví nákladní operátoři představili existující řešení a debatovali nad novými možnostmi v tomto segmentu dopravy. Podle manažera terminálu ČD–DUSS Jaromíra Cabalky není důvod, aby si železniční a silniční doprava vzájemně konkurovaly. Důležitá je naopak spolupráce, která se realizuje např. v kombinované přepravě. Stejně tak je důležité, aby terminály byly vůči dopravcům neutrální a poskytovaly stejné podmínky a služby. Zatímco v Německu se každoročně přepraví až 1 milion nástaveb, u nás se růst tohoto druhu dopravy teprve očekává. Záleží na ekonomickém tlaku. Hospodářská krize počet nákladních expresů kontinentální kombinované dopravy nejen neutlumila, ale naopak posílila. Proto lze i do budoucna očekávat další rozvoj, příchod nových zákazníků a širší služby pro ty stávající – zejména v počtu obsluhovaných relací a počtu vlaků vypravených za den.

V blízkosti lovosického terminálu v současnosti vyrůstá veřejné logistické centrum. Bude poskytovat celkovou kapacitu až 42.000 m2. A navíc bude s terminálem ČD–DUSS kolejově propojeno. Zboží z aut i vlaků bude možné překládat přímo v hale nově vybudovaného centra. Otevřeno má být v druhé polovině letošního roku.

Zdroj a foto: ČD Cargo


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 6.4.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nákladní doprava

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
07.04.2010 (22:04)  
Prý se v kamionech vozí z více než 40% balené vody (proto ta hmotnost),dále potraviny, vše ostatní je ve velmi malých objemech z evropského hlediska. No čuměl jsem na to jak puk...
Takže podmínkou přeprav po železnici je rozhodně rychlost a cena.
Z číny už to jezdí převážně v kontejnerech to mi věřte a dokonce i víno z austrálie je z kontíků.
Návěsy Metrans netáhnou a ani s nimi do budoucna nepočítá.
Dnes je ale velmi palčivým problémem postavit nějaký terminál, místní vám to vždy zatrhnou (Intrans proto pořád v Malešicích nestaví)
registrovaný uživatel waszyn 
07.04.2010 (22:04)  
Pokud mi zbozi z Vidne do Varsavy jede vlakem mnohem dele nez kamion vcetne bezpecnostnich prestavek a jeste je to 3x drazsi, pak se nedivme, jak to na nasich dalnicich vypada. Jednou z cest jak s tim neco udelat je, ze tu trasu ucelene soupravy projedou "najednou" a pod jednim dopravcem.
07.04.2010 (21:15)  
To doomlukas:Jistě že je to pokrok,v tom nelze nesouhlasit. Jde pouze o to,jestli je takový pokrok opravdu nutný. Tak jako na zahrádku nenosíme boty za tisíce(vy máme do divadla nebo na ples),ale spokojíme se s keckami z tržnice,tak na nákladní vlaky je-aspoň mně se to tak jeví-docela zbytečné mít lokomotivu,schopnou projet celou trasu nákladního vlaku v zahraničí. Peníze a ušetřená hmotnost by se mohly dát na zvýšení výkonu či bezpečnosti.Ale kšeft je přece kšeft.
06.04.2010 (23:11)  
Vousáč: To je prostě pokrok spojený s tím, že železnice přestávají fungovat na principu národních společností, které operují jen na území svého státu. Je šikovnější, když lokomotiva může odvézt vlak v celé trase, než když někde u hranic musí čekat jiná lokomotiva, která s ním bude pokračovat. A my stejně potřebujeme dvousystémové lokomotivy tak jako tak, ten třetí systém navíc už není takový problém. A problémy jako elektromagnetická kompatibilita by měly být řešeny s ETCS.
registrovaný uživatel M 
06.04.2010 (22:37)  
Ten chybejici preprah je jen takovy "zbytek", pripadne "pozitivni extrenalita". Jinymi slovy - o preprah jako takovy ani nejde, jde spis o to, ze to ze zahranici privezou vykonne lokomotivy proste...

BTW - V sobotu jsem v Olomouci videl Hercula (na 90%) jak tahne nejaky cisterny. Takze uz se to mozna i deje:-)
06.04.2010 (21:51)  
To doomlukas (21:05):domnívám se,že nejde jen o vlakový zabezpečovač. Je tu mimo jiné otázka elektromagnetické kompatibility a vůbec nutnosti vícesystémovosti. Prostě se domnívám,že lokomotiva není tahač návěsu,který může na všechny silnice,ale dost drahé a komplikované zařízení,jehož složitost a cena by se nemusela zbytečně zvyšovat. Prostě že mezi nákladní a osobní přepravou je a bude rozdíl,a šikovný přepřah,spojený s dalšími organizačními opatřeními by oné zbytečné složitosti asi zabránil. Z hlediska využití je přece celkem jedno,kde lokomotiva přepravuje zátěž.
registrovaný uživatel junkrs 
06.04.2010 (21:18)  
Doomlukas:
Já jsem nepsal, že se mermomocí musí převážet kamion komplet. Pouze jsem poznamenal, že taková přepravní vzdálenost, jako má ROLA, mi nepřijde atraktivní ani konkurenceschopná ba ani smysluplná.
06.04.2010 (21:05)  
Vousáč: Přídavné zařízení jako další vlakový zabezpečovač? To je samozřejmě nešikovné, je to i jeden z důvodů zavádění ETCS. I když možná ani my mladší se nedožijeme jeho plošného rozšíření... Každopádně čím delší trasu lokomotiva jede, tím je efektivněji využita.
06.04.2010 (20:38)  
Ad Petr Šimral:skončil jsem u ČD v r.2005,ale tak trochu dění na kolejích stále sleduji,také jezdím u firmy,zabývající se výstavbou koridorů(převážně). Nepopírám,že moderní lokomotiva je lepší než stará,to jsem nepopíral nikdy,ani v časech,kdy jsem ještě ,,tahal střevo" na 434.2. Ad doomlukas: připadá mi však zbytečné vybavovat lokomotivu de facto přídavným zařízením pro jízdu na celé trase vlaku,nota bene nákladního. Prostě se mi to tak jeví,od toho je tu diskuze.
06.04.2010 (19:57)  
junkrs: Proč ale vlakem přes půl Evropy zbytečně vozit celý nákladní automobil nebo tahač, když se dá převézt jen kontejner, výměnná nástavba nebo návěs. V případě návěsů je nejvýhodnější jejich přeprava přímo na železničních podvozcích, ale ta nikde v Evropě nefunguje.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko