Šumperk — České dráhy dnes, v pátek 22. 1. 2010, veřejně oznámily zadání zakázky na přestavbu 34 osobních vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961. Jak jsme již dříve informovali, půjde o plně klimatizované řídicí vozy pro dálkové řízení neobsazených elektrických a motorových lokomotiv. Cestujícím budou k dispozici velkoprostorové oddíly 1. a 2. třídy, vozíčkáři využijí plošinu a vyhrazené, speciálně upravené místo. K dispozici bude i úložný prostor pro kočárky a kola. Zakázku, kterou původně České dráhy odhadovaly na 1,172 miliardy, nakonec dle očekávání získal šumperský Pars nova, člen skupiny ŠKODA, který navíc požaduje nižší finální cenu 1 051 110 000 Kč, tj. necelých 31 milionů za kus. Je třeba ale připomenout, že podle prvotních předpokladů se celá zakázka měla vejít do jedné miliardy. Otázkou je, zdali se v budoucnu dočkáme i rekonstrukcí dalších exemplářů Bdt na klimatizované bez stanoviště strojvedoucího tak, aby mohly s řadou 961 tvořit ucelené vratné soupravy (tzv. koncept PUSH-PULL) s vyšším komfortem pro cestující v celé soupravě.
Pozn. redakce: Podle nového označování UIC zřejmě půjde o řadu ABfdtee 29-70 či podobnou variaci na číselnou a písmennou identifikaci, pro zjednodušení ale budeme nadále v článcích používat staré označení, které je uvedeno i v zadání zakázky. Identifikaci podle UIC začneme používat až po zveřejnění její definitivní podoby.
Je pravda, že v současnosti nemáme potřebné množství hnacích vozidel a osobních vozů, ale ta situace může být za 10 let jiná. Rekonstruované vozy budou sloužit dalších 20 let, třeba..
U vlaků EC/IC jsou tedy nepoužitelné, dále na většině vlaků jezdícíh po koridorových tratích..
Myslel jsem naivně, že by se využily podobně jako u vlaků RailJet.. marně..
A teď kacířský názor - radši bych koupil 2-3 pendolina, nebo podobné soupravy, než 34 vozů čehosi, co smí jen 140 km/h.
Čím se bude za pár let jezdit 160 km/h do Budějovic? Jedním spojem Jože Plečnik? :-)
943 se zkoušela s 754.050 (a se 755.001).
242.204 je schopna provozu akorát s tou jedinou 954, se kterou se zkoušela, protože nesplňuje obecné zásady přenosu řídicích signálů po vlakové lince (např. neumí poslouchat Poměrný tah).
pepas87
>kdyz vidim jak u nas "funguje" slozeni 843+943, kdy vetsinou jeden ridicak komunikuje jen s jedinym motorovym vozem
Neměl byste podrobnosti? Z žádného depa si totiž nikdo nestěžoval. Liberečák i Olomoučák to točí jako v grupáči (každej s každym)
Rodny
Každopádně osobně si pamatuju, jak "dokonale" fungoval systém na 843, když se k soupravě 843+043+943 připojila 810 a po spojení brzdového potrubí 843 prostě zdechla a odmítala jakoukoli komunikaci. Jakmile se rozpojily se hadice, tak 843 okamžitě naskočila.
Pokud jste zkoušeli komunikaci s tou 810, tak se ani nedivím, že s ní 843 nechtěla komunikovat :-)
Jinak řídicí linka do vzduchového potrubí nevede, tak není důvod, aby se tímto způsobem komunikace rozpadla.
zaza
při jízdě spřažených 471 mezi sebou soupravy komunikují prostřednictvím UIC nebo mají své specifické rozhraní?
Mají specifické rozhraní Unicontrols.
strejcekms
treba s 954 snad zadne problemi nejsou, ani jsem tam zadne nezpozoroval!
No to je jasné, že jste je nepozoroval, když 954 zůstanou za plotem v depu. Aktuálně stojí třeba 3 kusy v Olomouci na "nekomunikaci". Komunikace 954-ek se ladí na můj vkus už příliš dlouho.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.