Šumperk — České dráhy dnes, v pátek 22. 1. 2010, veřejně oznámily zadání zakázky na přestavbu 34 osobních vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961. Jak jsme již dříve informovali, půjde o plně klimatizované řídicí vozy pro dálkové řízení neobsazených elektrických a motorových lokomotiv. Cestujícím budou k dispozici velkoprostorové oddíly 1. a 2. třídy, vozíčkáři využijí plošinu a vyhrazené, speciálně upravené místo. K dispozici bude i úložný prostor pro kočárky a kola. Zakázku, kterou původně České dráhy odhadovaly na 1,172 miliardy, nakonec dle očekávání získal šumperský Pars nova, člen skupiny ŠKODA, který navíc požaduje nižší finální cenu 1 051 110 000 Kč, tj. necelých 31 milionů za kus. Je třeba ale připomenout, že podle prvotních předpokladů se celá zakázka měla vejít do jedné miliardy. Otázkou je, zdali se v budoucnu dočkáme i rekonstrukcí dalších exemplářů Bdt na klimatizované bez stanoviště strojvedoucího tak, aby mohly s řadou 961 tvořit ucelené vratné soupravy (tzv. koncept PUSH-PULL) s vyšším komfortem pro cestující v celé soupravě.
Pozn. redakce: Podle nového označování UIC zřejmě půjde o řadu ABfdtee 29-70 či podobnou variaci na číselnou a písmennou identifikaci, pro zjednodušení ale budeme nadále v článcích používat staré označení, které je uvedeno i v zadání zakázky. Identifikaci podle UIC začneme používat až po zveřejnění její definitivní podoby.
Holoubek- A k tomu parsu – ono je jednoduché hodnotit to co jste ještě neviděl co? Určitě by jste to udělal 100X lépe že? Nejdříve si počkejte až to vyjede alespoň na okruh a pak hodnoťte.
A pokud vím tak v řídícím vozu 954 a v 854 je řídící systém INTELO od firmy Lokel.
Pokud jde o podvozky GP200, je vhodne podotknout, ze ne kazdy GP200 je upravitelny na vyssi rychlost. Vyrabely se (zhruba) ve variantach s Vmax 120 kotoucova brzda, 120 spalikova brzda, 160 a 200 km/hod lisicich se krome brzdy i RAMEM. Proste ram kazde varianty byl pevnostne dimenzovan na tu svoji rychlost.Je mozne, ze po prepocitani MKP je nejake zvyseni rychlosti realne, ale tezko nejak zasadni.
SYN, dívám se do revizí článku a ten údaj v něm nebyl. Podle všeho spíš vznikl zde v diskusi.
Edit ex post
Ostatně, jediným zdrojem informací byl IS VZ, kde ta rychlost není taky uvedena.
Jinak mě ještě k všeobecnému významu řídících vozů napadá taková maličkost že některé zahraniční dráhy (Švýcarsko, Itálie, možná i další) používají řídící vozy tak dlouho a mají jich natolik dostatek že si mohou dovolit některé loko které s nimi jezdí pravidelně upravit tak že mají jen jedno stanoviště řidiče a druhé upravují např. na zavazadlový oddíl... Řekl bych že asi jednak něco málo ušetří na jednom vybavení stanoviště řidiče a druhak získají prostor navíc, někdy se může docela hodit (třeba ve spojení s patrovými vozy kde se jinak prostor pro zavazadla vytváří hůř než u obyč. vozů...
U nás bysme asi o něčem podobném mohli začít uvažovat teprve až by řídící vozy byly běžné a dostupně ve větším množství, takže čím dřív se začnou běžně vyskytovat (a sbírat zkušenosti s provozním použitím) tím líp.
Ideální budou na vlaky Pardubice-Jaroměř, kde jezdí peršing se třema vozama celej den sem a tam. To samý vlaky Pardubice-Třebová, Třebová-Brno. A třeba i ty Os Přerov-Břeclav (akorát to bude potřebovat upravit ty mezivagóny na UIC kabel), nebo Os kolem Brna, na který už nezbyl panťák (pokud to není Žďár-Břeclav, to už je hodně dlouhý rameno).
Prostě linky, kde se hobluje do zblbnutí jeden úsek několikrát denně. Že to nevyužije 160 teď neznamená
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.