Vídeň — Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) modernizují vlakové zabezpečovací systémy a do flotily svých moderních lokomotiv Taurus a jednotek railjet plánují ještě letos začít montovat zabezpečovače podle standardu jednotného evropského vlakového zabezpečovačovacího systému ETCS Level 2. Kontrakt za celkem 90 milionů eur získal francouzský Alstom, který nainstaluje zařízení ATP Atlas200 do celkem 449 lokomotiv a řídicích vozů. V dílnách TS Linz a TS Wien, patřících ÖBB, se montáži vlakového zabezpečovače podrobí 322 lokomotiv řad 1016 a 1116, všech 50 taurů řady 1216, a také 67 řídicích vozů řady 80-90.7 Afmpz, řazených do vysokorychlostních jednotek railjet.
Zařízení bude pro podmínky ÖBB adaptováno v závodě ALSTOM Transport Information Solutions v belgickém Charleroi, výrobu komponent zajistí další závody této firmy. Realizace přestaveb se plánuje na období let 2010 až 2014 – prototypová instalace bude připravena k testování ještě letos. Nasazení prvních kusů do provozu se pak plánuje od poloviny roku 2011. Se změnou jízdních řádů v prosinci 2012 má být připraveno 238 vozidel pro provoz řízení systémem ERTMS (evropský systém řízení železniční dopravy) na trasách Vídeň – St. Pölten a také na jihotyrolské Brennerské dráze. ETCS Level 1 má být od konce roku 2011 aktivně využíván také mezi Vídní a Budapeští. Lokomotivy by měly využít nové zabezpečovací zařízení kromě národního provozu také pro zajíždění do dalších států – instalaci ETCS plánují v nejbližších letech např. česká SŽDC, či maďarské MÁV Zrt. Slovenské ŽSR aktivovaly ETCS na celém již zrekonstruovaném úseku 5. koridoru, tj. Bratislava–Rača — Nové Mesto nad Váhom, a v instalaci budou pokračovat i na dalších úsecích trati Bratislava — Košice.
ÖBB pro účely testování vybavily mobilní částí ETCS jednu, později celkem 13 ze svých lokomotiv řady 1116. Instalaci provedl Siemens. Ve spolupráci s MÁV v rámci projektu ETCSVB společně testují ETCS Level 1 na trati Vídeň – Budapešť, kdy první část, 15kilometrový úsek Parndorf – Hegyeshalom, byla uvedena do provozu již na konci 90. let.
Zdroj: ALSTOM Transport, Railjournal, Výsledky projektu ETCSVB, ERTMS TSS in Hungary, Peter Toth, MÁV ZRt. (PowerPoint), časopis Unabhaengige Tageszeitungs für Österreich (1999), ERTMS (Wikipedia), ETCS (Wikipedia); foto: Martin Beták
Mimochodem, jak je na tom 380 se zabezpečovači? Používá národní a v záloze má ETCS a nebo už má pouze STM?
Josef Petrák: To se jedná o ty tratě od Prahy přes Českou Třebovou do Brna a dále do Břeclavi?
O GSM-R už se tu na koridoru mluví docela dlouho...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.