..: Antonín Blažek v ČT: Budou zásuvky i pendolino do Bratislavy :..

Logo Hyde park ČT24, foto: Česká televize Praha — Ačkoliv kontakt se zákazníky označuje za klíč k úspěchu většina moderních firem, skutečná možnost přímé komunikace s klientem bývá, zejména u velkých společností, často dosti omezená. Mezi několik vzácných příležitostí přednést své připomínky a položit dotazy přímo zástupci vedení Českých drah se tak zapsalo včerejší vysílání interaktivního pořadu Hyde park ČT24 na zpravodajském kanálu České televize. V pozici hosta ve studiu se ho zúčastnil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, který před několika měsíci prezentoval plány dopravce na obnovu vozového parku i v rozhovoru pro magazín ŽelPage. Ačkoliv se včerejší diskuse s diváky nesla v obecnějším duchu a zasáhla témata od zpoždění vlaků až po In–karty, přinesla i několik důležitých informací pro ty, kteří dění na české železnici sledují podrobně. Týkají se především plánů na opětovné zajíždění pendolina na Slovensko, kvalitativních parametrů nově modernizovaných vozů, ale i osudu jídelních vozů na dálkových rychlících.

Grilování železničního manažera

Antonín Blažek, foto: České dráhy Jak se v relaci podobného formátu dalo očekávat, dotazy diváků i cestujících, oslovených redaktorem na pražském hlavním nádraží, se vyznačovaly velkou různorodostí po stránce tematické i odborné. Již od začátku bylo na místě předpokládat spíše negativně vyznívající divácké komentáře, vzhledem k přetrvávající nelichotivé pověsti osobní železniční dopravy v Česku. Na jedné straně pomyslného spektra dotazů došlo samozřejmě i na čtenáře bulvárních deníků, zajímající se především o platy manažerů a "neustálé zdražování"; naopak zejména na internetu byla zastoupena nemalá skupina diskutujících s konkrétními znalostmi železničních reálií, kteří náměstku Blažkovi kladli zcela konkrétní dotazy na úrovni železničního diskusního serveru.

Vezmeme–li v úvahu celkové ladění diskuse, nutno říct, že náměstek generálního ředitele ČD po komunikační stránce obstál téměř hodinovou debatu se ctí. Z celkového stylu odpovědí byla patrná komunikační linie, kterou se dráhy snaží ve svých mediálních sděleních uplatňovat zhruba poslední tři roky. Ta situaci na železnici prezentuje v pozitivním duchu, ovšem s počáteční dávkou pokory s podtextem příslibu brzkého zlepšení. Změnou oproti sporadickým minulým rozhovorům jsou teď, pochopitelně, argumenty stojící na podpisu dlouhodobých smluv s Ministerstvem dopravy a jednotlivými kraji, které ČD v nemalé míře rozvázaly ruce z pohledu finančního zajištění modernizace vozového parku.

Na margo zpoždění i nadále dominuje téma rekonstrukce koridorů, přičemž těžiště prací se v současnosti nachází v jižních a západních Čechách, a ponechává tak drahám nepříznivé povětrnostní podmínky (oficiálně nazývané jako "zásahy vyšší moci") jako jediný univerzální argument pro obhajobu zpoždění v jiných částech země. Antonín Blažek v televizní diskusi nešetřil přísliby ověření a přehodnocení konkrétních připomínek; mimo již známých závazků na nákup nových vozidel (15 jednotek CityElefant pro Prahu) však konkrétní garance omezil jen na několik klíčových bodů:

Pendolino pojede opět do Bratislavy, možná i do Německa

SC 134 - BratislavaJiž měsíc po začátku platnosti aktuálního jízdního řádu, který mj. ukončil tříleté zajíždění jednotek řady 680 do slovenské metropole, zazněla ve včerejším vydání pořadu Hyde park ČT24 rezolutní slova o snaze Slovenskou strelu v podobě pendolina obnovit hned v příštím jízdním řádu. “Děláme všechny kroky k tomu, aby od prosince 2010 opět vyjelo pendolino na spoji Slovenská Strela do Bratislavy,” řekl Antonín Blažek s poukazem na fakt, že tento krok si vyžaduje ještě souhlas slovenské ZSSK. Povede-li se od prosince pendolina do Bratislavy opět nasadit, bude nesporně zajímavé sledovat mediální aktivitu na straně slovenských drah, které v dokumentech k zahájení platnosti JŘ 2009/2010 s až nečekaným entusiasmem prezentovaly konec spojů SuperCity jako jednoznačnou výhodu pro slovenské cestující. Nutno ovšem dodat, že před začátkem platnosti jízdního řádu 2006/2007 tiskové zprávy a televizní reportáže zajíždění pendolina na Slovensko se stejným nadšením vítaly, takže ani dvojitý marketingový obrat o 180 stupňů není vyloučený.

Pokud jde o využívání řady 680 v dalších zemích, je situace prozatím (byť od roku 2005) pořád nejasná. Podle náměstka Blažka České dráhy aktuálně intenzivně jednají s Deutsche Bahn o eventuálním nasazení pendolin i na spojích do Německa, byť v reakci na divácký dotaz ohledně maximální cestovní rychlosti sám uznává, že parametry tratí v bezprostředním sousedství ČR využití rychlých vozidel příliš nepřejí.

Elektrické zásuvky v 2. třídě jsou standard

Notebbok v Ampz143Jen málokterý aspekt modernizace interiérů osobních vozů dokáže naplnit diskusi pod článkem tak, jako zásuvky 230 V. Antonín Blažek tuto oblíbenou součást příslušenství sám zmínil hned ve čtvrté minutě vysílání a zanedlouho k ní směřovala i divácká otázka. Signál pro cestující je pozitivní: ČD ve všech dalších rekonstrukcích vozů pro dálkovou dopravu s elektrickými přípojkami počítají jako se standardní součástí vybavení. “Zásuvky 230 V jsou dneska fenomén a vyžaduje je valná většina cestujících, ať už z jakýchkoli důvodů,” uvádí náměstek pro osobní dopravu s tím, že již vydal příkaz, aby i všechny plánované rekonstrukce vozů pro vlaky vyšší kvality zásuvkami disponovaly. Bez vyjádření naopak zatím zůstává osud majitelů notebooků v 2. třídě pendolina, kde se o projektu na instalaci zásuvek mluvilo už několikrát, nicméně dosud bez reálného efektu.

Možnost nabíjet mobilní telefon nebo počítač mají v současnosti cestující ČD pouze ve vybraných vozech 1. třídy, vozové řadě Bmz241 a některých vozech ubytovacích – nepočítáme-li vozy zahraniční. Vedle vozidel německých a rakouských lze zásuvky 230 V aktuálně najít i v některých vozových řadách ZSSK, která se k jejich hromadné instalaci odhodlala u všech nových vozidel, včetně regionálních (a vyjma malých motoráků), po prudké pozitivní odezvě cestujících v roce 2007.

Jídelních vozů bude definitivně méně, zastoupí je bistrovozy a minibary

Wagon Slovakia CZ, foto: Josef Petrák Jedním z překvapení pro pravidelné cestující v JŘ 2009/2010 bylo stažení prakticky všech restauračních vozů nejstarší řady WR851 z výkonů na dálkových rychlících. Služby vlakového stravování byly naopak rozparcelovány mezi společnosti Jídelní a lůžkové vozy, Wagon Slovakia CZ a SD Train Catering Services výhradně s použitím novějších řad WRm812/813, WRmee814 a WRmz815, což nutně vedlo k omezení restauračních služeb pouze na hrstku vlaků kategorií IC/EC. V reakci na dívácký dotaz Antonín Blažek uvádí, že dráhy nadále plánují využívat pouze novější jídelní vozy: “Nechceme, aby to byl další symbol 70. let” říká na margo zbylých vagónů s rokem výroby 1976 (jen na okraj však lze podotknout, že 4 provozované vozy řady WRm812, ač technicky o generaci novější, nesou na výrobním štítků rok 1978 – stejně jako jejich 14 sourozenců pod katalogovým indexem 813, které ovšem v 90. letech prošly rozsáhlejší rekonstrukcí).

Cestující vlaků bez jídelního vozu by ovšem podle ČD neměli být odkázáni pouze na domácí svačiny. Do provozu se již chystá 6 moderních bistrovozů řady ARmpee, byť s drobným zpožděním, vyvolaným takříkajíc "last-minute" úpravami vnitřního vybavení přímo u výrobce. Kam se nedostanou bistrovozy, měl by zaskočit minibar – alespoň ve formě roznáškové služby občerstvení. Ta funguje od začátku letošního grafikonu třeba v spojích mezi Prahou a Žilinou, ale postupně by se měla dostat i na významnější dálkové vnitrostátní trasy. Jakkoli volně tento příslib zní, nic konkrétnějšího v Hyde parku neodznělo, a tak cestující prozatím musí sledovat výskyt barevných letáků s ceníkem pochutin ve svých spojích a než je spatří, spolehnout se na vlastní zdroje.

Nádraží pod dohledem a snad nové produkty

Masarykovo nádraží, foto: CSPSVJak již bylo zmíněno, divácké otázky i dotazy osazenstva soupravy CityElefant v Praze hl.n. směřovaly do nejrůznějších oblastí železniční problematiky. Kritiku sklidila In-karta za 990 Kč, zrušení In-junioru i nemožnost zakoupit přestupní jízdenky v e-shopu. České dráhy naopak svou zákaznickou kartu dlouhodobě označují za jeden ze svých nejlepších produktů; navzdory dřívějším prohlášením však připouští, že by mohly zavést novou nabídku pro mladé lidi, kteří chtějí vlak využívat i nad rámec pravidelných cest do školy. “Přijdeme ještě s dalšími produkty, které by tyto zákazníky měly motivovat,” říká Antonín Blažek. V obecné rovině se většině nových návrhů dostalo alespoň příslibu, že dráhy výstupy debaty vyhodnotí a pokusí se na ně reagovat. Konkurenceschopnost drážní dopravy s autobusy je ostatně dlouhodobě prezentována jako strategický cíl ČD, i když mají příjmy z provozu osobních vlaků jisté na několik let dopředu díky objednávkám závazku veřejné služby. Na Nábřeží vidí i nadále velký potenciál v příměstské dopravě na území hustě osídlených aglomerací, nebo naopak v atraktivních nabídkách pro dálkové cestování typu eTiket a ČD Tip.

Na závěr stojí za zmínku informace k bezpečnosti nádraží: ČD jakožto jejich provozovatel v uplynulém období uzavřely smlouvy s až 75 bezpečnostními agenturami, které by měly prostory monitorovat a v případě potřeby zajišťovat pořádek v oblíbených destinacich bezdomovců nebo kapesních zlodějů.

Antonín Blažek v ČT: Lepší, než by leckdo čekal

S přihlédnutím ke všem specifikům pořadu, jakým je Hyde park ČT24, třeba konstatovat, že v rámci možností a dlouhodobé PR tradice Českých drah náměstek Antonín Blažek i proti přesile veřejnosti obstál tak, jak to jen v dané pozici šlo. I po odstranění běžného informačního šumu a obecných vyjádření navíc komunita železničních příznivců v Česku (a soudě podle autora tohoto textu snad i na Slovensku) z televizní debaty získala několik cenných a veskrze pozitivních poznatků. Nezbývá, než doufat, že ČD zvládnou realizaci svých aktuálních závazků, projektů i představ minimálně s obdobnou elegancí, jako manažer zastupující generálního ředitele ve vysílání České televize.

Zdroj: ŽelPage, Hyde park ČT24 (19.1.2010)


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.1.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Slovensko Bratislavský Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
22.01.2010 (14:26)  
Co se nepovedlo: Hlavně je to kultura cestování ve vlacích ČD

Ovšem u nás ČD cpaly za svého času peníze do koridorů a Slováci do souprav. Masivnější obnova začíná až teď, kdy jsou konečně peníze, které se od peněz nalitých do koridorů, kdy ještě nebyla SŽDC nedostávaly.

Je to vidět na první pohled, že na Slovensku jezdí 1/2 nového, kdežto v ČR se jezdí na 1/2 po novém... (zas ty poloviny neberte tak do slova ;) )
22.01.2010 (13:35)  
Ad IR:
Nemyslím, že by ČD neměly koncepci. Je sice pomalá, ale přesto se ledacos podařilo, i když to patrně nebylo vymyšleno vrchními hlavami z ČSD a ČD, nýbrž odkoukáno.
Co se povedlo: hlavním úspěchem je taktový způsob tvorby JŘ, Kdo tomu nevěří, ať se podívá do starších jízdních řádů.
Co se nepovedlo: Hlavně je to kultura cestování ve vlacích ČD, i když se něco velmi pomalu zlepšuje.
Absolutně špatný stav je nádražních budov a jejich zázemí. Například v Plzni je špičkové WC, ale naopak se ztratila restaurace. Kdo za to může nikdo z cestující veřejnosti přesně neví (pokud není zasvěcen do kšeftů Holdingu ČD, které jsou utajovány před veřejností různými nesrozumitelnými tlachy).
A ještě k Pendolinu do Bratislavy: jedna souprava se tam v rámci taktu absolutně nehodí. Z Prahy vyjede v taktovém odjezdu, ale v následných stanicích je již mimo takt, protože jede rychleji. To samé platí zpětným směrem. Já vidím řešení pro Pendolino z Prahy do Bratislavy a zpět jako spoj mimo takt s jediným zastavením v Brně. Praha:6.00-Brno:8.30-Bratislava:10.00 * Bratislava:16.30-Brno:18.00-Praha:20.30 A název vlaku?: Český expres. A jak přilákat zákazníky? Jednoduše. Zvláštní cenovou nabídkou. Například při zpětné jízdě v ten samý den mít místenku zpět za 0 korun, při jízdě zpět do 5 dnů sice místenku oběma směry, ale zpáteční jízdenku jen za poloviční jízdné. Jízdné stejné jako s In-kartou, i když ji náhodný cestující nebude vlastnit. A také bude důležitá reklama, podobně jako "drbe" St.Ag. České dráhy na pochybném radiu Impulz, tak zveřejnit reklamu na jiném rozhlasovém nebo televizním mediu s uvedením výhod tohoto spoje.
A na závěr: Je třeba, aby se manažeři Českých drah a Ministerstva dopravy naučili přemýšlet a opustili rovinu toho "Jak zdůvodňovat to a to proč to nejde", ale začít a dělat něco pro to, aby to šlo. Stručně: nezdůvodňovat, ale tvořit.
FRK
registrovaný uživatel Téoz  mail  
22.01.2010 (13:27)  
Zajímalo by mě, jaké máte zkušenosti s těmi jídelňáky WR?? já jsem s nima jel párkrát na spoji praha-valašsko/zlínsko... ceny bez problému, spíš naprosto neuvěřitelnym způsobem pokulhávala kvalita jídel a vůbec, aby něco bylo... (když ještě jezdily praha-hr králové, to samé...)

Slušnost nudících se stewardek byla ale fajn, udělaly mi omeletu za 5 Kč :-D (tedy řekla mi, aby z toho zaplatila to vajíčko....)

Tak tedy ano, mám rád jídelní vozy, ale musí mi něco nabízet (něco víc než vodovou kávu se šlehačkou...)
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
22.01.2010 (11:39)  
Nu mě se moc nelíbí rušení jídeláků WR, oni je daj podle mne do šrotu, a to je škoda. Furt lepší WR než minibar projíždějící přecpaným Béčkem. Ale oni si za to cestující trochu mohou sami-KDE NENÍ POPTÁVKA TAM NEMUSÍ BÝT ANI NABÝDKA.
I když v případě JLV je to něco jiného-ty jejich ceny jsou hrozné!!!!
To se pak není co divit že jim ten jídelák nepraská ve svárech.
registrovaný uživatel Kakov 
22.01.2010 (10:06)  
ad slovenska strela, ja bych se spis (nez nad nazvem) zamyslel nad smyslem vedeni takoveho vlaku (souprava kat. SC) v takove casove poloze pac kdyz jsem s ni obcas jel, tak nikdy vytizenosti nevynikala....
registrovaný uživatel Kakov 
22.01.2010 (10:03)  
Jurik:
jj beru jako vtip, ale urcity satiricky nadech to ma.....
oni slovaci byli vzdycky velky nacionalisti a vzdycky to s tim trochu prehaneli, tak to berme s rezervou a pan frkac at si svuj nazor klidne ponecha, brat mu ho nemy smysl
ale s tou odrou je to fakt :-D
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
22.01.2010 (0:42)  
Pánové, musím přiznat bez mučení, že už se těmi tlachy a výmysly našich železničních manažerů jenom bavím. Vzhledem k tomu, že jsem zažil notný kus socializmu, tak všechny ty jejich triky už tak nějak z dřívějška znám, akorát sleduju, jak je umně - a s nepopiratelnou invencí - zaobalují do nové, kapitalistické rétoriky. A nějaká koncepce dopravy? Tu ČD nejspíš nikdy neměly, dnes nemají docela určitě a v dohledné době ani mít nebudou. Jedinou koncepci, kterou mají - a to zjevně již velmi dobře propracovanou - je koncepce udržování trvalého a stále se rozšiřujícího penězovodu ze státní kasy přes tuto státně soukromou společnost do spřízněných soukromých firem. Řekl bych, že to je taky jediný úkol, kvůli kterému tam to nové vedení sedí a za co je tam tou železničněstavební/výrobní lobby placeno. Tak po pánech nechtějte, aby znali nějaké tarify a podobné ptákoviny. O to se můžeme hádat my, ten římský plebs, vtipně proti sobě po skupinkách poštvávaný tím, jak se nám tu něco zavede a tam zase zruší, do toho kraje přidá a těmhle zase odebere... A císař Acornus I se na vltavském nábřeží jen směje, jak ta zásada "divide et impera" furt perfektně funguje... :-)
Jediným mráčkem, který mi tu zábavu trošku kalí, je vědomí, že si ty hry ze svého musím povinně platit (ze vstupného či z daní), i kdybych do toho cirku v životě nevstoupil... :-(
registrovaný uživatel Jurik 
21.01.2010 (18:10)  
Kromě bistrovozů na rychlících do Německa (Praha-Plzeň-Domažlice) nebudou žádné restaurační/bistrovozy na dálkových vnitrostátních vlacích typu R ? To je škoda, ale asi nebyla dostatečná poptávka a provoz byl ztrátový.
21.01.2010 (17:56)  
Ano myslím tu nespolehlivou 350, za spolehlivější 680. :-D
registrovaný uživatel Bakiy 
21.01.2010 (17:55)  
Qaws: Zasuvky v kvatrech funkcni jsou! Alespon v tech plzenskych... Kdyz kvatro stoji, tak se z boku pripoji kabel a do zasuvky v kvatru se pak pripoji dobijec a kvarto se nemusi protacet...
Pro vsechny, kterym chybi zasuvky, funkcni zasuvky jsou napr. na plechacich a stridavych zehlickach. :-) Reknete firovi, treba vam tam necha strcit okynkem prodluzovak. Ale pozor, zasuvky jsou funkcni, jen kdyz ma lokomotiva zvednuty sberac a trolej je pod napetim... :-)
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko