..: V novém roce radikální zvýšení komfortu ve 2. třídě :..

Označení vozové třídy na voze řady Ctax DKV Plzeň, foto: Tomáš Kraus Slezská Třebová — Od nového roku chystá národní železniční dopravce razantní zvýšení úrovně cestování ve svých vozech 2. třídy. K tomuto kroku dospěl v polovině listopadu krátce poté, co byla odvolána distribuce železničního adventního kalendáře. V něm měly být příjemné novinky nastávajícího grafikonu rozděleny do 24 okének, končících datem 13.12.; protože ale nikoho nenapadlo více jak 5 věcí, na které se cestující mohou těšit, byla příprava kalendáře zastavena a dopravce se rozhodl s nelichotivým stavem kultury cestování na železnici něco učinit – a začal vozovým parkem. Obecně nízká kvalita vozů 2. třídy, které jezdí ve velkých počtech, přitom v praxi nabízela jediné možné řešení: na české železnici se opět zavádí 3. vozová třída.

Přeznačení osobních vozů

V souvislosti se zavedením 3. třídy budou počínaje 1. 1. 2010 postupně přeznačeny vybrané řady osobních vozů podle platných předpisů. Nově se budeme na našich kolejích setkávat s vozy řad C, AC, Cdt, Cg, Cmx, Cn, Ct, Ctn, Ctx, CDs, dvounápravovými Ctax, Cdtax a CDtax, patrovými Cmto a lehátkovými Cc. Z hnacích vozidel bude 3. třída zavedena v řadách 451, 452, 809, 810, 830, 831, 850, 851"Poslali jsme dotaz, zda máme psát třetí třídu i na rekonstruované jednotky řady 814," komentuje změny jednatel šumperské společnosti Pars. "Odpovědí bylo, že jen tehdy, pokud se nám výrobek opravdu nepovede."

Ve druhé vlně, s platností od 28. 2. 2010, budou ještě přeznačeny vozy Cdmtee a cyklovozy Cvt. Díky kýženému "posunu kvality" navíc některé současné vozy 1. třídy přejdou do třídy druhé, čímž vzniknou řady B a BC (nyní AB a Nového roku AC). V souvislosti se zavedením 3. třídy budou ještě rozšířena značení všech lůžkových vozů, a sice na řady WLABC, WLABCee, WLABCmee, WLABCmz a WLBC.

Korporátní identita i bez barev

Existence nové vozové třídy s sebou pochopitelně přináší problém se začleněním do korporátního barevného schématu vozidel ČD. Zatímco pro první a druhou třídu navrhlo Studio Nejprd příslušný barevný vzor, se 3. třídou nebylo počítáno a například přidání barevného proužku nad okna nelze prosadit kvůli nutnosti pořizovat další barvy. Výsledkem je, že vozy 3. třídy proužek nad okny mít budou, a sice bezbarvý - nátěr bude odstraněn a bude vidět holá skříň vozu. "Je to takové autentické, člověk dopředu ani přesně neví, co za barvu to bude mít," poukazuje majitel studia na fakt, že o barevné variace se postará koroze.

Například dvounápravové motorové vozy řady 810 se korporátnímu nátěru pro 3. třídu povětšinou vyhnou - buď reinkarnací na RegioNovy (814), nebo se (opět) stanou součástí politických marketingových akcí v rámci předvolební kampaně. Vzhledem k tomu, že loňské "oranžové krabičky" měly úspěch, třebaže volby se nakonec nekonaly, na podzim 2010 chystá zadavatelská strana ještě údernější agitaci na vozidlech, jak si můžete ověřit na přiloženém obrázku.

Nová předvolební propagace na voze řady 810, foto: Tomáš Kraus

Kdo šetří, má za tři - tarifní rovnost

Dlouhé diskuse se vedly o záležitostech tarifu, jelikož nebyla vůle 3. třídu nějak dodatečně diferencovat (jinými slovy, nabídnout levnější jízdné oproti 2. třídě). "Nakonec jsme se rozhodli pro takzvanou tarifní rovnost, tj. pro 2. a 3. třídu bude tarif jednotný," sdělil tiskový mluvčí Jakub Ondřala. "Přítomnost vozu 2. třídy na vlaku může cestující brát vždy jako příjemný bonus ze strany akciové společnosti České dráhy."

Z formálních důvodů ovšem budou v tabulkových jízdních řádech zavedeny nové hlavičky, informující o cestovní třídě. U osobních a spěšných vlaků, kde se 3. třída implicitně předpokládá, bude uveden symbol 2.3. v případě, že jsou na daném spoji pravidelně řazeny také vozy 2. třídy (resp. 2. pokud jde výhradně o 2. třídu). Naopak u rychlíků a expresů, kde se předpokládá 1. a 2. třída, budou symboly 2.3., resp. 3., indikovat přítomnost vozu 3. třídy. "My se nestydíme za to, že na trati 200 jezdí rychlíky tvořené výhradně vozy 3. třídy," doplňuje ředitelka Odboru pro poctivou nostalgii na Protivínce, Mgr. Berta Tichá-Zamračená, "naopak jednotky Desiro jsme zavrhli, jelikož se nevyrábějí ve výbavě pro 3. třídu, kterou cestující na této trase požadují."

Třeťotřídní cestovatelský zážitek, foto: Jan PřikrylPrvní osobní vozy, zkušebně opatřené barevným schématem a piktogramy 3. třídy, se již na našich kolejích objevují. "Některým cestujícím to asi připomnělo, že za monarchie existovaly celkem 4 cestovní třídy," vypráví přednosta stanice Hnojník, pan Artur Zababa. "Minulý večer jsme odstavili jeden vůz řady Ctax se symbolem trojky na manipulační kolej k nákladním vozům, a na sousední plošiňák někdo nakreslil křídou číslici 4," poukazuje na smysl pro recesi u místních obyvatel. "Osobní dopravce toto řešit nijak nebude, jedná se o nákladní vůz ČD Cargo, a na ně ať si každý čmárá cokoliv kamkoliv," končí vyprávění svého zážitku.

Postup zavádění 3. třídy na naše železnice budeme nadále sledovat. Podle prvních neověřených informací o opětovném vytvoření 3. třídy začíná uvažovat také "sousední" dopravce Przewozy regionalne, zejména v elektrických jednotkách řady EN57 s plastovými sedačkami. V tomto případě by samozřejmě vznikla další tarifní kategorie, která má zatím pracovní název tania ławka (v analogii s nabídkou levných lůžek bez výbavy pod názvem tania kuszetka).

Zdroj: ŽelPage, agentury Wild Duck a JNP


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 31.12.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
05.01.2010 (16:36)  
To: Miroslav Zikmund: To přímo nasere takovej přestup z restauráku do Bt že? mě se něco podobného stalo na rychlíku Rumburk - Nymburk veden soupravou 954.2 + 854 protože v Lípě chyběl přípřežní vůz Btn upravili 954.2 na 954 přeznačením oddílů 1. trídy na 2. třidu já sem si obsadil místo v bejvalé jedničce tu jednosedačku ve směru jízdy a jel sem si v pohodě z Rumburku až do Kolína. Jinak z Lípy to praskalo ve šveh
05.01.2010 (9:50)  
Jirka Panther : chyba lávky, ta "deklasifikace" není z důvodu "dekvality" vozů I. třídy, ale proto, že nemají dostatek vozů II. třídy, tak tam dávají jedničky, kterých mají zjevně nadbytek. Arriva zřejmě "jede" s dvojkovými vozy na hranici možností a v případě mimořádností nemá co nasadit. Já jsem asi před dvěma lety tohle zažil v Mnichově. Z Česka nedojela souprava, na odpolední R do Česka (jelo se jen do Furthu) vytáhli i restaurační vůz ... ve Furthu se přestupvao do 2 x Bt ...

Tohle dělají i DB, jedničkoval jsem i ve Švýcarsku, kde byly na vlak přidány 4 posilové vozy I. třídy, z nichž jeden jel jako I. třída, ostatní byly "deklasifikovány", dělají to Italové, běžné na Avalovi.

Abyste s těmi tarify nešlápl vedle ... regulovaná je cena jen v I. a II. třídě, tento zákonný problém před mnohými lety vyřešila JHMD a.s. zavedením třetí a čtvrté tříty, kde bylo vyšší jízdné než regulované v jedničce a dvojce ...
V kuloárech se proslýchá, že ČD také hodlají řešit otázku zvýšení jízdného změnou vozové třídy na neregulovanou třídu ...
04.01.2010 (9:00)  
Já si myslím, že s tou 3. třídou je to dobrý nápad. s ohledem na úsporu barev by stačilo jednu velkou 3 uprostřed vozu (viz úvodní obrázek), kde se stejně bude muset přepsat označení na C. Například dost nešťastné řešení je přepisování z 1 na 2 papírovými přelepkami na rychlících R351/352 a R355/356. Dost velká degenerace kdysi precizních Němců.
Klasická trojka je na rychlících R96X, která je o 2 vozové třídy horší než soupravy R35X do Bavor, nebo o 1 vozovou třídu horší než R75X do Chebu. Přitom všechny vyjmenované R jsou stejně pomalé a jezdí v hodinovém taktu obsluhující všechna města na trati Praha - Plzeň. Jízda třetí třídou (původně pro návoz dělníků do fabrik) na trase Praha - Janovice nad Úhlavou při rychlosti nad 80km/h připomíná zmíněné Rybáky. Telefonování za jízdy nemožné kvůli hluku (ještě že tak často zastavuje), o zásuvkách už vůbec nemluvě.

Navrhuji toto brát vážně a doplnit příslušné předpisy o 3. třídu na vyjmenovaných R. Vlaky Os jsou automaticky ve 3. třídě, s výjimkou CityElefantů. Samozřejmě vše s adekvátním dopadem do tarifů.
registrovaný uživatel Tomáš180  mail  
01.01.2010 (19:13)  
Myslím, že cestující vznik 3.třídy rozhodně ocení. V posledních letech se rozmáhá nepříjemný zvyk - pomalé, avšak jisté nahrazování starých dobrých souprav nějakými novějšími a pohodlnějšími. Kdo se však o takové vozy prosí?
registrovaný uživatel vojtik 
01.01.2010 (17:36)  
Samozřejmě pravda, na ŽP se legrace nepraktikuje :-P
registrovaný uživatel kraken 
01.01.2010 (16:56)  
Je toto skutečně pravda nebo jenom silvestrovská legrace?
01.01.2010 (15:15)  
VKor: Já bych tu pátou třídu udělal po vzoru Járy da Cimrmana. Ten vynalezl šlapací autobus značky Tužmese. V něm měl každý cestující pod sebou šlapky jako na kole, které sloužily k pohonu vozidla. ČD a.s. by toto mohly aplikovat tento pohon do rekonstruovaných motorových vozů např. řady 810.
01.01.2010 (10:11)  
Tento je super :)
31.12.2009 (21:04)  
Takže rybáky ? A když uzž tak rovnou do nabrtu .
registrovaný uživatel EC 174  mail  
31.12.2009 (20:35)  
Silvestrovské články jsou každým rokem lepší. Děkuji redakci a autorům.

Sakryš, aby ve 3. třídě platila In-gold! Jak uvádí tarif, jde o síťovou jízdenku platnou v 1. a 2. třídě.

Moc se těším AC350.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko