Slezská Třebová — Od nového roku chystá národní železniční dopravce razantní zvýšení úrovně cestování ve svých vozech 2. třídy. K tomuto kroku dospěl v polovině listopadu krátce poté, co byla odvolána distribuce železničního adventního kalendáře. V něm měly být příjemné novinky nastávajícího grafikonu rozděleny do 24 okének, končících datem 13.12.; protože ale nikoho nenapadlo více jak 5 věcí, na které se cestující mohou těšit, byla příprava kalendáře zastavena a dopravce se rozhodl s nelichotivým stavem kultury cestování na železnici něco učinit – a začal vozovým parkem. Obecně nízká kvalita vozů 2. třídy, které jezdí ve velkých počtech, přitom v praxi nabízela jediné možné řešení: na české železnici se opět zavádí 3. vozová třída.
Přeznačení osobních vozů
V souvislosti se zavedením 3. třídy budou počínaje 1. 1. 2010 postupně přeznačeny vybrané řady osobních vozů podle platných předpisů. Nově se budeme na našich kolejích setkávat s vozy řad C, AC, Cdt, Cg, Cmx, Cn, Ct, Ctn, Ctx, CDs, dvounápravovými Ctax, Cdtax a CDtax, patrovými Cmto a lehátkovými Cc. Z hnacích vozidel bude 3. třída zavedena v řadách 451, 452, 809, 810, 830, 831, 850, 851. "Poslali jsme dotaz, zda máme psát třetí třídu i na rekonstruované jednotky řady 814," komentuje změny jednatel šumperské společnosti Pars. "Odpovědí bylo, že jen tehdy, pokud se nám výrobek opravdu nepovede."
Ve druhé vlně, s platností od 28. 2. 2010, budou ještě přeznačeny vozy Cdmtee a cyklovozy Cvt. Díky kýženému "posunu kvality" navíc některé současné vozy 1. třídy přejdou do třídy druhé, čímž vzniknou řady B a BC (nyní AB a Nového roku AC). V souvislosti se zavedením 3. třídy budou ještě rozšířena značení všech lůžkových vozů, a sice na řady WLABC, WLABCee, WLABCmee, WLABCmz a WLBC.
Korporátní identita i bez barev
Existence nové vozové třídy s sebou pochopitelně přináší problém se začleněním do korporátního barevného schématu vozidel ČD. Zatímco pro první a druhou třídu navrhlo Studio Nejprd příslušný barevný vzor, se 3. třídou nebylo počítáno a například přidání barevného proužku nad okna nelze prosadit kvůli nutnosti pořizovat další barvy. Výsledkem je, že vozy 3. třídy proužek nad okny mít budou, a sice bezbarvý - nátěr bude odstraněn a bude vidět holá skříň vozu. "Je to takové autentické, člověk dopředu ani přesně neví, co za barvu to bude mít," poukazuje majitel studia na fakt, že o barevné variace se postará koroze.
Například dvounápravové motorové vozy řady 810 se korporátnímu nátěru pro 3. třídu povětšinou vyhnou - buď reinkarnací na RegioNovy (814), nebo se (opět) stanou součástí politických marketingových akcí v rámci předvolební kampaně. Vzhledem k tomu, že loňské "oranžové krabičky" měly úspěch, třebaže volby se nakonec nekonaly, na podzim 2010 chystá zadavatelská strana ještě údernější agitaci na vozidlech, jak si můžete ověřit na přiloženém obrázku.
Kdo šetří, má za tři - tarifní rovnost
Dlouhé diskuse se vedly o záležitostech tarifu, jelikož nebyla vůle 3. třídu nějak dodatečně diferencovat (jinými slovy, nabídnout levnější jízdné oproti 2. třídě). "Nakonec jsme se rozhodli pro takzvanou tarifní rovnost, tj. pro 2. a 3. třídu bude tarif jednotný," sdělil tiskový mluvčí Jakub Ondřala. "Přítomnost vozu 2. třídy na vlaku může cestující brát vždy jako příjemný bonus ze strany akciové společnosti České dráhy."
Z formálních důvodů ovšem budou v tabulkových jízdních řádech zavedeny nové hlavičky, informující o cestovní třídě. U osobních a spěšných vlaků, kde se 3. třída implicitně předpokládá, bude uveden symbol 2.3. v případě, že jsou na daném spoji pravidelně řazeny také vozy 2. třídy (resp. 2. pokud jde výhradně o 2. třídu). Naopak u rychlíků a expresů, kde se předpokládá 1. a 2. třída, budou symboly 2.3., resp. 3., indikovat přítomnost vozu 3. třídy. "My se nestydíme za to, že na trati 200 jezdí rychlíky tvořené výhradně vozy 3. třídy," doplňuje ředitelka Odboru pro poctivou nostalgii na Protivínce, Mgr. Berta Tichá-Zamračená, "naopak jednotky Desiro jsme zavrhli, jelikož se nevyrábějí ve výbavě pro 3. třídu, kterou cestující na této trase požadují."
První osobní vozy, zkušebně opatřené barevným schématem a piktogramy 3. třídy, se již na našich kolejích objevují. "Některým cestujícím to asi připomnělo, že za monarchie existovaly celkem 4 cestovní třídy," vypráví přednosta stanice Hnojník, pan Artur Zababa. "Minulý večer jsme odstavili jeden vůz řady Ctax se symbolem trojky na manipulační kolej k nákladním vozům, a na sousední plošiňák někdo nakreslil křídou číslici 4," poukazuje na smysl pro recesi u místních obyvatel. "Osobní dopravce toto řešit nijak nebude, jedná se o nákladní vůz ČD Cargo, a na ně ať si každý čmárá cokoliv kamkoliv," končí vyprávění svého zážitku.
Postup zavádění 3. třídy na naše železnice budeme nadále sledovat. Podle prvních neověřených informací o opětovném vytvoření 3. třídy začíná uvažovat také "sousední" dopravce Przewozy regionalne, zejména v elektrických jednotkách řady EN57 s plastovými sedačkami. V tomto případě by samozřejmě vznikla další tarifní kategorie, která má zatím pracovní název tania ławka (v analogii s nabídkou levných lůžek bez výbavy pod názvem tania kuszetka).
Zdroj: ŽelPage, agentury Wild Duck a JNP
| 31.12.2009 (14:00)
Myšlenka s cenovým sjednocením kategorií C a B je dobrá: jistě by se dala interpretovat jako hromadná zaváděcí sleva s tím, že od 2. změny jízdního řádu se zruší a 2. třída podraží na úroveň první.
Pak ještě zbývá zavést tu 4. třídu (plošinové vagony) a 5. třídu - cestující tlačí vagon před sebou a jízdenky si vyrobí sami doma na předem zakoupený papír s předtiskem (k dostání jen ve speciálních prodejnách ČD vždy v pracovní dny mezi 9.00 a 9.30 ráno, pokud si je předem objednali po internetu a mají doporučení domovnice a potvrzení o mravní zachovalosti vystavené obecním úřadem ne starší 5 pracovních dnů). A pro nedostatek jiných vagonů pak (v zájmu zabránění jakékoli diskriminace kohokoli) se převedou všechny vlaky jen na 5. třídu, čímž se významně ušetří nejen za nákup a údržbu hnacích vozidel, ale také za elektrický proud, naftu (a u nostalgických jízd i za uhlí). Jo, a nostalgická jízda bude totéž, ale tlačí jen cestující starší 60 let (a jako přípřež je zezadu postrkují ti mladší, kteří ale platí dvojnásobnou cenu: jednou za jízdu samotnou a jednou za možnost setkat se s lidmi, kteří i v 60 a více letech ještě stále věří na železniční dopravu v ČR).
mohly by být vozy AC a DC, v AC vozech by do lidí pouštěli střídavý proud, např. v Brně nebo Plzni, a v DC vozech zas stejnosměrný proud, to aby, když lidi uvidí 3.třídu,se trošku vzpamatovali :-)
Jinak stou barvou - šla by na 2ky dát červená nebo dokonce bílá - a byl by klid!
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










