Praha — Je tomu již pět let, co České dráhy uvedly do ostrého provozu svůj internetový e–shop. Od roku 2005 bylo jeho prostřednictvím realizováno přes 950 tisíc obchodních transakcí, přičemž milionovou hranici pokoří v následujících týdnech. Zájem cestujících i tržby přitom každoročně rostou – jen v roce 2009 obrat z elektronických jízdenek přesáhl 100 milionů korun při více než 400 tisících jednotlivých nákupů, což představuje 15% meziroční nárůst počtu transakcí a až 50% zvýšení tržeb. Za úspěch internetového prodeje může zejména rozšiřující se nabídka vnitrostátních i mezinárodních dokladů, ale i rostoucí množství dostupných spojů – od 13. prosince 2009 lze navíc v e-shopu kromě dálkových spojů pořídit i vnitrostátní jízdenky na regionální vlaky kategorie Sp. I nadále lze na internetu pořídit akční jízdenky eLiška pro přesuny mezi krajskými městy České republiky a eTiket pro cesty do zahraničí.
Mezi nejzajímavější a nejvyhledávanější nabídky e–shopu patří nepochybně meziregionální jízdenka eLiška, zavedená v roce 2006. V podmínkách jejího prodeje však s nástupem nového jízdního řádu došlo k velkým změnám, z nichž nejvýraznější je nová cenová diferenciace dle projeté vzdálenosti – na nejdelších trasách, logicky, došlo k zdražení, na krátkých naopak ke zlevnění. Nemůže tak již docházet k situacím, kdy obyčejné jízdné bylo levnější než akční nabídka (např. na trase Olomouc – Brno). Finální cena je navíc ovlivněna i konkrétním časem koupě a v intervalu tří dnů před odjezdem se dále zvyšuje, čímž zvýhodňuje nákup s dostatečným předstihem.
Největší kritiku zákazníků ovšem sklidilo nově zavedené omezení prodeje eLišek na jeden kus na jednu In–kartu a jeden den, přičemž právě zákaznická karta ČD je i nadále základní podmínkou využití nabídky. S účinností od 15. ledna 2010 se naštěstí dráhy na základě zpětné odezvy rozhodly pravidla revidovat a toto omezení bylo zrušeno. Stejně tak se opětovně zavádí automatický návratek jízdného za nevyzvednuté jízdenky. Jen připomeňme, že v tomto jízdním řádu lze eLišku zakoupit výhradně v e-shopu a automatech UNIPAJ, zatímco v nabídce kontaktního centra TeleTiket již zahrnuta není.
Naproti tomu eTikety pro cesty do zahraničí si i nadále mohou pořídit všichni cestující bez nutnosti být držitelem In-karty/RailPlus. S novým jízdním již ovšem není nabízen eTiket z Prahy do Krakova. Důvodem je zrušení přímého vlaku EC 118/119 Comenius, který tato města spojoval. Ačkoliv možností realizovat tuto cestu s přestupem je hned několik, jedinou cenově zvýhodněnou alternativou pro cesty do metropole Malopolského vojvodství zůstává relační sleva MOST ČD–PKP, jež nabízí výraznou zpáteční slevu jednotlivcům i skupinám. Přestože jsou jízdenky eTiket ve většině případů určeny na cestování přímými spoji, v nabídce rakouských destinací se vedle Vídně a Lince objevují i trasy, na nichž je minimálně jeden přestup nutností – Innsbruck, Bregenz a Graz. Dráhy v průběhu roku plánují i další rozšíření nabídek, což potvrzuje také ředitel odboru produktů a obchodu ČD Aleš Ondrůj.
České dráhy možnosti svého e-shopu kontinuálně vylepšují: od 13. prosince byly do nabídky v tichosti zařazeny také všechny spěšné vlaky v České republice, které tak doplní dosud dostupné spoje kategorií R, Ex, IC, EC a SC. I nadále však není možné zakoupit vnitrostátní doklad na spojení s přestupem, stejně jako zakoupit jízdenku na vlak SuperCity bez místenky, kterou má zákazník již zakoupenou. Na druhou stranu je nově rozšířen seznam vlaků, u nichž lze vybrat konkrétní preferované místo pro rezervaci.
Z pohledu doplňkových služeb byla zjednodušena elektronická žádost o vrácení jízdného za nevyužité cestovní doklady – stačí vybrat jízdenku z nákupní historie a následovat přímý odkaz na reklamaci. Prostor pro zlepšování ovšem pořád existuje v technických detailech aplikace – korporátní design, v současnosti nasazený na webech cd.cz a inkarta.cz, se e-shopu zatím vyhnul. Mezi detaily pak lze zařadit validitu zdrojového kódu stránky nebo jazykové lokalizace, z nichž je dostupná pouze česká a anglická. Odkazy na němčinu a francouzštinu ve spodní části stránky naopak nepřepnou jazyk rozhraní, ale pouze návštěvníka nasměrují na zjednodušený PDF manuál.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Děkuji. :-)
V eShopu se mi líbí, že u mnoha vlaků si lze vybrat konkrétní místo ve voze a také se prostřednictvím této služby lze podívat na aktuální obsazenost vlaků SC, ale i jiných, co se místenek týče.
eTikety maji jednu nevyhodu - vsechny (skoro) jsou jenom z Prahy. Ne ze bych chtel nejak horovat za povyseni vyznamu Brna, ale treba Brno-Linz tezko pojedu pres Prahu... Ostrava-Viden dokonce ani pres Brno ne. Proto by to chtelo vice moznosti nejen co se destinaci tyce, ale take pokud jde o nastupni stanice (tim je mysleno vice smeru, ale i moznost koupit si jizdenku ze stanice "po ceste", tedy treba Ostrava-Warszawa)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.