..: E-shop ČD má pět let a milion transakcí. Jaké jsou novinky? :..

Eshop ČD, foto: Josef Petrák / eshop.cd.cz Praha — Je tomu již pět let, co České dráhy uvedly do ostrého provozu svůj internetový e–shop. Od roku 2005 bylo jeho prostřednictvím realizováno přes 950 tisíc obchodních transakcí, přičemž milionovou hranici pokoří v následujících týdnech. Zájem cestujících i tržby přitom každoročně rostou – jen v roce 2009 obrat z elektronických jízdenek přesáhl 100 milionů korun při více než 400 tisících jednotlivých nákupů, což představuje 15% meziroční nárůst počtu transakcí a až 50% zvýšení tržeb. Za úspěch internetového prodeje může zejména rozšiřující se nabídka vnitrostátních i mezinárodních dokladů, ale i rostoucí množství dostupných spojů – od 13. prosince 2009 lze navíc v e-shopu kromě dálkových spojů pořídit i vnitrostátní jízdenky na regionální vlaky kategorie Sp. I nadále lze na internetu pořídit akční jízdenky eLiška pro přesuny mezi krajskými městy České republiky a eTiket pro cesty do zahraničí.

Mezi nejzajímavější a nejvyhledávanější nabídky e–shopu patří nepochybně meziregionální jízdenka eLiška, zavedená v roce 2006. V podmínkách jejího prodeje však s nástupem nového jízdního řádu došlo k velkým změnám, z nichž nejvýraznější je nová cenová diferenciace dle projeté vzdálenosti – na nejdelších trasách, logicky, došlo k zdražení, na krátkých naopak ke zlevnění. Nemůže tak již docházet k situacím, kdy obyčejné jízdné bylo levnější než akční nabídka (např. na trase Olomouc – Brno). Finální cena je navíc ovlivněna i konkrétním časem koupě a v intervalu tří dnů před odjezdem se dále zvyšuje, čímž zvýhodňuje nákup s dostatečným předstihem.

Největší kritiku zákazníků ovšem sklidilo nově zavedené omezení prodeje eLišek na jeden kus na jednu In–kartu a jeden den, přičemž právě zákaznická karta ČD je i nadále základní podmínkou využití nabídky. S účinností od 15. ledna 2010 se naštěstí dráhy na základě zpětné odezvy rozhodly pravidla revidovat a toto omezení bylo zrušeno. Stejně tak se opětovně zavádí automatický návratek jízdného za nevyzvednuté jízdenky. Jen připomeňme, že v tomto jízdním řádu lze eLišku zakoupit výhradně v e-shopu a automatech UNIPAJ, zatímco v nabídce kontaktního centra TeleTiket již zahrnuta není.

Naproti tomu eTikety pro cesty do zahraničí si i nadále mohou pořídit všichni cestující bez nutnosti být držitelem In-karty/RailPlus. S novým jízdním již ovšem není nabízen eTiket z Prahy do Krakova. Důvodem je zrušení přímého vlaku EC 118/119 Comenius, který tato města spojoval. Ačkoliv možností realizovat tuto cestu s přestupem je hned několik, jedinou cenově zvýhodněnou alternativou pro cesty do metropole Malopolského vojvodství zůstává relační sleva MOST ČD–PKP, jež nabízí výraznou zpáteční slevu jednotlivcům i skupinám. Přestože jsou jízdenky eTiket ve většině případů určeny na cestování přímými spoji, v nabídce rakouských destinací se vedle Vídně a Lince objevují i trasy, na nichž je minimálně jeden přestup nutností – Innsbruck, Bregenz a Graz. Dráhy v průběhu roku plánují i další rozšíření nabídek, což potvrzuje také ředitel odboru produktů a obchodu ČD Aleš Ondrůj.

České dráhy možnosti svého e-shopu kontinuálně vylepšují: od 13. prosince byly do nabídky v tichosti zařazeny také všechny spěšné vlaky v České republice, které tak doplní dosud dostupné spoje kategorií R, Ex, IC, EC a SC. I nadále však není možné zakoupit vnitrostátní doklad na spojení s přestupem, stejně jako zakoupit jízdenku na vlak SuperCity bez místenky, kterou má zákazník již zakoupenou. Na druhou stranu je nově rozšířen seznam vlaků, u nichž lze vybrat konkrétní preferované místo pro rezervaci.

Z pohledu doplňkových služeb byla zjednodušena elektronická žádost o vrácení jízdného za nevyužité cestovní doklady – stačí vybrat jízdenku z nákupní historie a následovat přímý odkaz na reklamaci. Prostor pro zlepšování ovšem pořád existuje v technických detailech aplikace – korporátní design, v současnosti nasazený na webech cd.cz a inkarta.cz, se e-shopu zatím vyhnul. Mezi detaily pak lze zařadit validitu zdrojového kódu stránky nebo jazykové lokalizace, z nichž je dostupná pouze česká a anglická. Odkazy na němčinu a francouzštinu ve spodní části stránky naopak nepřepnou jazyk rozhraní, ale pouze návštěvníka nasměrují na zjednodušený PDF manuál.

Zdroj: České dráhy [1], [2]


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 18.1.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
18.01.2010 (21:26)  
Tak ono asi takhle... systemove to neni, ale je to prijemne - pokud elisku mam.

Jde spis o to, ze je to o vlku a koze. Predpokladam ze asi malokdo se rozmysli zda jet nebo nejet podle toho, jestli zrovna je eliska nebo ne. Proste pokud neni, tak jedu za plnou cenu (nebo jinou slevu), pokud je, muzu neco usetrit.

Takze to vidim nasledovne. CD vyhlasi rekneme (pro priklad 5 elisek. Na jedny elisce jde rekneme usetrit 20 korun. Bude 8 zajemcu, z toho dva co maji elisku nepojedou. Vysledek je ale ten, ze se eliska neuvolni pro zbyle dva zajemce a tito pojedou za plno. Takze draha "sezere" u dvou lidi 60 korun, u zbylych tri elisaku to "rozda" v podobe slevy po dvacce a tri na ktere eliska nezbyla jedou za plno. Nula z nuly posla, draha s tim ma trochu prace ale je za dobraka.

Pokud by se ve stejne situaci nic nevracelo, lidi by si nakup rozmysleli a elisku by si koupilo jen 5 co jede a na jednoho by nevyzbylo. Draha by "dotovala" tech pet dvackou, sice by nemela zadnou praci s vracenim ale byla by -100.

Nebo by si jeden koupil listek a nejel - tim by draha byla sice v plusu, ale za cenu "nadavani" na system od dotycneho jedince.... takze je otazkou, co je lepsi.


Bohuzel se obavam, ze takhle to ale nikdo neresi - vse nasvedcuje tomu, ze to bylo nejak takhle:
- je veeelikej zajem o elisky -> znevyhodnime podminky
- jejky, on ten zajem je tedka temer nulovej -> musime neco dat zpatky, takhle se nam na to lidi vyprdnou

Takze ja sam za sebe si myslim, ze to bude z extremu do extremu. Pokud zajem poklesl moc, meli polevit - ale ne tolik. Podle me stacilo bud zrusit omezeni na jednu denne, nebo vracet prachy.

A abych rek pravdu, mrzi me, ze jsem se o tom zase dozvedel s krizkem po funuse, uplne nahodou a jeste nepravdive prostrednictvim pani na kase ve Svinove. Samosebou pote, co jsem si koupil a pouzil drazsi variantu...
registrovaný uživatel M 
18.01.2010 (21:13)  
babilon - kdo pise o platbach predem boha jeho? Takovej hotel snad ani neznam (mozna jsou, ale jsou mimo muj prah postrehnutelnosti)... Pisu o tom, ze je normalni a zcela pochopitelne, ze hotel chce zaruku (neparanoidni jedinci davaji cislo karty, paranoidni at si to vyresi jinak:-) a bud klient zdarma udela storno do nejake doby nebo mu je uctovana prvni noc (a dalsi noci jsou pro hotel volne)

JP - ano, jiste - ja prece pisu, ze pro ty "prvni" je to pozitivni. Ted se na to nepodivej jako ten, komu ty eLisky mohly propadnout, ale jako majitel spolecnosti... Dokonce ani ty slovutne SA neumonuji variantu "no show=refund"...
registrovaný uživatel ISRARAIL  mail  
18.01.2010 (21:06)  
ČD by se měly zamyslet nad možností nákupu jízdenek s přestupem a do nabídky i přidat osobní vlaky. Osobně jsem jim kvůli tomu psal před rokem a nikde nic. Za vzor by si ČD mohly vzít perfektně fungující nabídku DB. Tam lze zakoupit celé spojení a ne si kupovat "úsekovky" za celkově vyšší cenu
18.01.2010 (21:05)  
myslím že by ještě ČD mohly v eshopu dát možnost zrušení elišky před platností, tím pádem by se uvolnily pro ostatní a vyhráli by všichni
18.01.2010 (20:53)  
M, ty to tady zas bouráš. :-) Praktická situace – domlouval jsem se na srazu v Brně se známým a chtěl vyzkoušet eLišky, fajn, termíny byl skoro potvrzený, tak jsem si tam i zpět jednu koupil. Vida, o den později komplikace a změna termínu. Co s eLiškama? Byl jsem velmi rád, že se alespoň částečně vrátily náklady. U ČD spousta věcí nejde protože "prostě ne". Tohle je naopak věc dost férová a když to dělají, tak je za to chvalme. Kdyby to nedělali, tak se tu určitě někteří budou rozohňovat, že to musí být, že je to "essential"! :-)
18.01.2010 (20:23)  
nevrací se plná částka ale je snížena o 40 korun (nebo 30? teď už si to přesně nepamatuju), takže rozhodně to pokryje poplatky bance a určitě to bude nějaký automatizovaný systém
18.01.2010 (20:22)  
M: Myslíte, že jízdenku vyzvednout a pak na nádraží sepisovat reklamaci by bylo výhodnější?
Ano, ČD má náklady s vracením, ty jsou ale zaplaceny srážkou z jízdného. Ten druhý by mohl mít eLišku, pokud bych si ji já vůbec nekoupil. Pokud už ji mám, tak je to jedno.
A do hotelů, které vyžadují platbu předem, nejezdím. Když jsem v jednom takovém (bez platby předem) ráno nahlásil, že nepřijedu, tak se dost divili. Všichni ostatní prostě nepřijedou a nenamáhají se to ohlásit.
registrovaný uživatel M 
18.01.2010 (18:43)  
OK. Kravina je podle mne spis mit naklady s tim, ze si nekdo nevyzvedne listek, ktery se prodava se slevou, ale dobre no:-) Nevybavuji si priklad toho, ze by nekdo jiny vracel penize, aniz by zakaznik neco udelal, ale da se to prezentovat i tak, ze CD jsou zakaznicky orientovana firma:-)

Nekdo si koupi elisku, tim to vyblokuje jinemu, nakonec nejede a CD jsou sulnul (takze trati jak CD, tak ten druhej a nejlip je na tom ten "nezodpovedny"...). Je to jako "udelejte si rezervaci v hotelu - kdyz neprijedete, tak se nicmoc nedeje"...

PS: Beru to vylozene z pohledu CD, pripadne toho "druheho". Z pohledu toho "prvniho" to samozrejme vyhodne je
18.01.2010 (18:30)  
M: Srovnávat letenky za korunu či eTickety za zlomek ceny s eLiškou se slevou 20 % je totální kravina.
registrovaný uživatel M 
18.01.2010 (18:16)  
detlef - pokud nevis, co bude, tak si nekupuj listek dopredu, ne? Vzdyt je to prece presne takhle postaveny - kup si to dopredu, dam ti slevu, ale nemuzes to vratit. Letenky za korunu taky nejdou vratit. Ani jakykoliv levny listky na vlak "cizincu". Tohle je totalni kravina...

Prazak - tak nekdo to vi urcite, ale pochybuju, ze ti to rekne:-)

EC174 - jo, to je pekna vec, to urcite. Sice to teda vyzaduje, aby prijel vagon je "rozpisu", ale obecne je to fajne
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko