..: Co přinese nový jízdní řád do Plzeňského kraje :..

Mapa Plzeňského kraje, foto: České dráhy a. s. Plzeňský kraj — V návaznosti na nedávný článek o jízdním řádu a tarifu pro rok 2010 bych rád podrobněji zrekapituloval jízdní řád v Plzeňském kraji a zejména změny v řazení vlakových souprav. Mnozí z vás jistě zaregistrovali mimo jiné pozitivní změny v řazení rychlíků z Prahy přes Plzeň do Německa a zpět. Právě ty patří mezi ty významnější, stejně jako ukončení využívání výlukového jízdního řádu od 16. prosince na trati z Plané u Mariánských Lázní do Chebu. I přesto nás díky stavebním činnostem na III. tranzitním koridoru čekají změny. Především pak v časových posunech odjezdů a příjezdů dotčených vlaků. A v neposlední řadě se nám na trati z Rokycan do Nezvěstic ukáží častěji Regionovy. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé tratě podrobněji.

Trať č. 170 (Praha–) Beroun – Plzeň – Cheb

Vůz ARmpee, foto: Marek Bičandálkové dopravě se nejpodstatněji projeví již výše uvedené změny v řazení vlaků R 350/353 Karel Čapek a R 354/357 Franz Kafka. Na mezinárodní části vlaků R 350/353 budou namísto stávajících vozů Aee a Bee řazeny vozy Ampz a Bpee, stejně tak si polepší i cestující zmíněných vlaků R 354/357, u nichž se dokonce dočkáme vozů Bmz spolu s Ampz. Pravděpodobně nejočekávanější novinkou je u těchto dvou párů mezinárodních rychlíků nasazení nejnovějších vozů ČD – bistrovozů ARmpee. Tyto vozy by se na těchto vybraných vlacích měly objevit od 11. ledna 2010; vozy Ampz jsou dočasnou náhradou před jejich dodáním z ŽOS Vrútky. Malá změna se dotkne také vlaků R 351/352 Jan Hus, kde se od 13. prosince setkáme s vozy společnosti Arriva, namísto vozů DB. Řazení vlaků R 355/356 Albert Einstein zůstává stejné. V čele výše zmíněných vlaků stane z/do Plzně lokomotiva řady 223 společnosti Arriva. Tak či onak, půjde po dlouhé době o jedno z největších zkvalitnění čtyř párů rychlíků na relaci Praha – Plzeň – Domažlice – SRN. Řazení vnitrostátní části soupravy z Prahy hl.n. do Plzně hl.n. dozná také určitých změn. Na R 351/352 Jan Hus budou namísto vozů BDs, B a Bc řazeny vozy AB a 2× B249 a podobná změna v řazení čeká i vlaky a R 350/353 Karel Čapek, R 354 Franz Kafka a R 355/356 Albert Einstein. Z vlaku R 357 Franz Kafka budou odstraněna skupina přímých vozů B, Bc a WLAB(ZSSK) z Plzně do Košic. Nově pojedou tyto vozy na R 767. Zato na rychlících z Prahy do Chebu přes Plzeň si vozů B užijeme dosytosti.

Vůz WLABee, foto: Richard Jakl I nadále budou vedeny do Plzně, kde budou v tomto jízdním řádu končit, přímé lůžkové a lehátkové vozy z Košic. Do Prahy přijedou na R 440 Excelsior, pokračovat budou na R 750 do Plzně. V opačném směru z Plzně pojedou tyto vozy, jak již bylo zmíněno, na R 767 a z Prahy do Košic budou pokračovat na R 441.

Na rychlících vedených na trati 170 dojde také k mírným časovým posunům z důvodu budování III. tranzitního koridoru za plného provozu na této trati. Namísto odjezdu z Prahy v XX:11 budou odjíždět v XX:04, z Plzně na Prahu bude odjezd namísto v XX:08 v XX:10. Bude také zachován pravidelný hodinový interval pro rychlíky z Prahy do Plzně a zpět, pokračující v čtyřhodinovém intervalu do Německa, dvouhodinovém do Chebu (už nikoliv do Františkových Lázní) a čtyřhodinovém do Klatov, popřípadě do Železné Rudy–Alžbětína. Paralelně budou odjezdy ze zmíněných konečných stanic těchto rychlíků. Mimo tento rychlíkový takt bude pouze vypadne poslední noční rychlík z Prahy do Plzně, který odjede z pražského hlavního nádraží až ve 23:24 hod. Pro lepší názornost se můžete podívat do následující tabulky:

Č. vlaku Praha Plzeň Přes Cílová stanice
R 750 4:04 5:50 — 6:06   Cheb (7:47)
R 350 5:04 6:50 — 7:00 Domažlice (7:44) Nürnberg (9:56)
R 752 6:04 7:50 — 8:06   Cheb (9:47)
R 962 7:04 8:50 — 9:02 Klatovy (10:02) Ž. Ruda (11:15)
R 754 8:04 9:50 — 10:06   Cheb (11:47)
R 354 9:04 10:50 — 11:00 Domažlice (11:44) München (15:02)
R 756 10:04 11:50 — 12:06   Cheb (13:47)
R 964 11:04 12:50 — 13:02 Klatovy (14:02) Ž. Ruda (15:15)
R 758 12:04 13:50 — 14:06   Cheb (15:47)
R 352 13:04 14:50 — 15:00 Domažlice (15:44) Nürnberg (17:56)
R 760 14:04 15:50 — 16:06   Cheb (17:47)
R 966 15:04 16:50 — 17:02   Klatovy (17:52)
R 762 16:04 17:50 — 18:02   Cheb (19:47)
R 356 17:04 18:50 — 19:00 Domažlice (19:44) München (23:06)
R 764 18:04 19:50 — 20:06   Cheb (21:47)
R 968 19:04 20:50 — 21:02   Klatovy (21:52)
R 766 20:04 21:50 — 22:06 Plzeň – Cheb nejede v sobotu Cheb (23:47)
R 970 21:04 22:50   Plzeň (22:50)
R 960 23:34 1:18 jede pouze v pracovní dny Plzeň (1:18)

Regionální doprava: Ráno bude prvním osobním vlakem Os 7800 z Berouna na Plzeň odjíždějící až v 4:12 a nikoliv v 3:30, jak tomu bylo doposud. Další osobní vlaky budou na Plzeň odjíždět ve dvouhodinovém intervalu každou sudou hodinu v XX:07. První vlak z Rokycan do Plzně pojede v 4:45. Posledním osobním vlakem se z Berouna do Plzně dostaneme ve 20:07 a z Rokycan pak ještě ve 22:45. První vlak z Plzně ve směru na Cheb vyjede ve 4:20 a poslední do Svojšína ve 22:56. V opačném směru pojede jako první ze Svojšína do Plzně osobní vlak ve 4:39. Na Rokycany se z Plzně osobním vlakem dostanete ve 4:20 a do Berouna až v 5:57. Tolik první a poslední vlaky, na kterých mladí lidé jedoucí se bavit z/do Plzně tolik lpí.

Celkově zůstává rozsah osobní dopravy nezměněn jak počtem spojů, tak i kvalitou. Nadále se tedy můžete těšit na vozy Bt a motorové vozy řady 810.

Trať č. 183 Plzeň – Klatovy – Železná Ruda–Alžbětín

Spicak, foto: Martin Hanzal Jak bylo napsáno již u tratě 170, z Prahy do Klatov a Železné Rudy–Alžbětína zůstávají zachovány 4 páry rychlíků jedoucí přes Plzeň. V řazení těchto vlaků se nic nemění. Beze změny zůstává stejná jako v předchozím jízdním řádu i regionální doprava, včetně nasazení motorových vozů řady 650 (RS1 RegioShuttle) zajíždějících z Alžbětína na Špičák.


Trať č. 190 Plzeň – Horažďovice–předměstí – České Budějovice

Bp, foto: Aleš Petrovský Dálková doprava: V nastávajícím jízdním řádu 2009/2010 zůstává na trati 190 zachován dvouhodinový interval rychlíků z Plzně na České Budějovice. Všechny tyto rychlíky také dále pokračují až do Brna, až na R 925 Hejtman, který z Jihlavy jede do Havlíčkova Brodu, kde končí a R 923 Josef Skupa a R 921 Karel Klostermann končící již v Českých Budějovicích. Rozloučit se musíme s párem R 660/1 Rožmberk z Plzně do Bohumína a zpět. Nově totiž pár R 660/1 Rožmberk pojede pouze v úseku Brno – Plzeň a zpět. Ve směru z Českých Budějovic do Plzně jsou vlaky vedeny analogicky jako v opačném směru; tedy rychlíky jsou výchozí z Brna, kromě výše zmíněného R 920 Karel Klostermann z Českých Budějovic, R 922 Josef Skupa z Jihlavy a R 924 Hejtman z Havlíčkova Brodu. Zajímavá změna se nám objeví v řazení těchto rychlíků. Na některé z nich budou nasazeny v úseku Plzeň – České Budějovice vozy B255, které budou řazeny pouze v některé dny na konci vlaku. Na rychlících R 667 Petr Vok a R 668 Junák budou nasazeny dokonce vozy B249 s nově potaženými sedačkami, které rekonstruovala firma Janoza CZ. Bohužel také pouze jen v některé dny. Novou povinností cestujícího–cyklisty bude zarezervovat si v těchto rychlících místo pro úschovu jízdního kola během přepravy.

Regionální doprava: Žádné změny se vyjma menších časových posunů odjezdů jednotlivých vlaků na této trati na území Plzeňského kraje nekonají. Nadále bude na většině vlaků řazena souprava složená z klasických vozů Bt.

Trať č. 180 Plzeň – Domažlice – Furth im Wald

Alex Arriva 223, foto: Aleš Petrovský Již zmíněné 4 páry mezinárodních rychlíků, které jsou provozované na této trati v čtyřhodinovém intervalu, mají na sobě řazené nejmodernější vozy v kraji. Táhne je také moderní dieselová lokomotiva řady 223 společnosti Arriva. Tím ovšem výčet kvalit této trati končí. Pohlédneme–li do dopravy regionální, nenalezneme zde, kvůli omezeným možnostem křižování, žádný rozumný takt. Opět, až na neznatelné odchylky na odjezdech z Plzně či Domažlic, nenajdeme v regionální dopravě výraznější změny. Na většině vlaků se opět objeví motorové vozy 842 či 854 s přípojnými vozy Btn či Bdtn. Na nejvíce exponovaných vlacích potkáme Brejlovce s vozy řady Bt.

Trať č. 160 Plzeň – Žatec

843.017-5 27.10.2003 v Chomutově V dálkové dopravě zůstávají na rychlících motorové soupravy 843 + 943 jedoucí celkem na všech pěti párech. Všechny z Plzně zajíždějí až do Mostu. Odjezdy z Plzně jsou v 6:05, 10:05, 14:05, 16:05, 20:05. Z Žatce se dostanete v tyto časy: 7:53, 9:53, 13:53, 17:53 a 19:53. Ve stejném čase jako v minulém jízdním řádu odjíždí i jediný Sp 1990 do Mostu (přes Žatec západ) v 18:05, který se zpět vrací v 5:47 z Žatce západ (vyjíždí z Mostu) do Plzně. Regionální doprava je na stejná jako minulý rok a potkáme zde opět motoráky řady 842 a 854 s přípojnými vozy. Občas se zde také může objevit kocour s něčím, „co se v depu najde“, což dokazují četné případy v letošním jízdním řádu.

A jak se nám bude jezdit na ostatních tratích regionálního charakteru?

Regionova, foto: Aleš Petrovský Největší změny pravděpodobně čekají trať 175 Rokycany – Nezvěstice, která se nám díky používání jednotek 814+914 Regionova společnosti České dráhy rozdělí de facto na dvě vozební ramena. Rokycany – Příkosice a Příkosice - Nezvěstice. Relace Rokycany – Příkosice bude ve většině případů v režii Regionov, na ostatních vlacích nás opět čekají osmsetdesítky. V Příkosicích se bude muset tedy přestupovat. Zdali je to čistě z provozních důvodů (trať Příkosice – Nezvěstice je teoreticky méně vytížená) nebo kvůli technických parametrům jednotek Regionova (náročnost trati Příkosice - Nezvěstice), necháme spekulantům. Celkově se na této trati také zvýší počet vlaků, což, na rozdíl od přestupování v Příkosicích, cestující rozhodně ocení.

Na ostatních tratích Plzeňského kraje zůstává provoz, nepočítáme–li malé časové odchylky, stejný, 185 Domažlice – Horažďovice – předměstí (odebrány Regionovy z některých spojů), 191 Nepomuk – Blatná, 162 Rakovník – Mladotice, 177 Pňovany – Bezdružice, 178 Svojšín – Bor, 184 Planá u Mar. Lázní – Domažlice (nasazen jeden pár Regionov místo 810), 182 Staňkov – Poběžovice, 181 Nýřany – Heřmanova Huť (přidán 1 pár vlaku v 4:02 směr Heřm. Huť a ve 23:41 z Heřm. Hutě na Nýřany) a trať 176 Chrást u Plzně - Radnice).

810, foto: Aleš Petrovský

Tímto posledním výčtem uzavřeme tento článek, který měl za úkol shrnout informace o dopravě GVD 2010 v Plzeňském kraji a hlavně jejich změny. 

Zdroje: Jízdní řády pro rok 2009 a 2010, částečně doplněno podle tiskové zprávy ČD, místní galerie ŽelPage, archiv autora, vlastní pozorování, Fotogalerie serveru vagonweb.cz; autoři: Richard Jakl, Marek Bičan 


Aleš Petrovský | 10.12.2009 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Jízdní řád

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2      Zpráv na stránku:   
11.12.2009 (7:32)  
Já jsem zažil předpár lety to, že starší lidé nebyli schopni ve Fr. Lázních nastoupit do rychlíkové soupravy neb tam nejsou peróny. Doporučil jsem jim odjet desirem, které nahodou jelo, do Chebu a přestoupit tam.
registrovaný uživatel Kakov 
10.12.2009 (22:18)  
MZ:
taky jsem si rikal, ze dnes uz neni tak velka poptavka do Fr.Lazni jako kdysi, kdy ty R sve opodstatneni asi meli.
ale na druhou stranu Fr.Lazne jsou uz asi posledni lazne, do kterych se jezdi vlakem na uver...
10.12.2009 (21:29)  
Protažení R do FL bylo poněkud drahým špásem. Obrat soupravy 1.45 hodiny, po kterou byl placen strojvedoucí, při 6 párech vlaků jsou to 2 zaměstnanci, podobně u vlakové čety 1/1, pokud tam neměla přerušení, ale to se dá vždycky nějak ošulit ... , takže celková úspora může činit až 6 zaměstnanců, na osobních nákladech úspora kolem 2 milionů korun za rok.
10.12.2009 (14:56)  
Ke 175 - rozdělení ramene v Příkosicích je bez spekulací. Pro zajištění dvouhodinového taktu s přípojem v Nezvěsticích na Os a v Rokycanech na R je nutné jezdit bez přípojných vozů a manipulace s nimi. Protože frekvence od Rokycan s ohledem na luxusní vazbu na rychlíky a hustší osídlení vyžaduje kapacitnější stroj, než 810, pak je jediným řešením Regionova. Těch nemáme tolik, abychom jimi mohli pokrýt celou 175 a navíc Mirošov - Nezvěstice by byl provoz neefektivní. Stejně tak vychází časově rychlejší obrat v Příkosicích a přestup, než křižování naprosto nevybavené staničky. Stejně tak to bude na krev a fungovat pouze za předpokladu, že na hlavních tratích to pojede podle grafikonu - což bude s mnoha otazníky. R Praha - Plzeň a opačně jsou dostatečně vyvatovány, ale víme, že během stavby koridoru v letošním roce nebyl týden bez nějaké mimořádnosti. A na trati 190 - kdykoliv se kopne mezi Plzní, ČBu, Jihlavou a Brnem, tak se to zhroutí. Nevím jak potom cestující budou 2 hodiny čekat na poli v Příkosicích. V létě si tam někdo může otevřít bufet a dětské hřiště. To jsou ty správné spekulace.

Ještě poznámku - v rámci radarové euforie jsme chtěli trať 175 dát dopořádku, aby se dalo jezdit svižněji s rezervou na bezpčný přestup. Jak víte, radarová bublina splaskla, prachy budou jen na kanalizace v obcích, kde již začli kopat.

Druhou poznámku pro fotografy - zřejmě mají poslední možnost (2dny) vyfotit na českém území červené vozy DB Regio. V sobotu je celkem slušná předpověď počasí.
registrovaný uživatel junkrs 
10.12.2009 (14:41)  
Docela mě překvapilo to zrušení rychlíků až do Fr. Lázní. je sice pravda, že drtivá většina cestujících nastupovala/vystupovala v Chebu, ale stejně. Bylo příjemný, když člověk po vykoupání v bazénu nasedal do prázdýho rychlíku a jel až do Plzně. I když možná, že je to jenom dočasné a po dokončení reko se tam bude zajíždět opět.
10.12.2009 (14:32)  
Jeden zásadní a navýsost kladný doplněk: Dochází ke zkrácení jízdní doby o 50 min u posledních spojů pro všechny mimoplzeňské!!!

Dnes byl poslední spoj z Prahy ve 20:06 s průměrným 50min čekáním na poslední vlaky - počínaje Radnickou (176) a konče Budějickou (190). Nyní se dá z Prahy odjet (až) R970 ve 21:04, což znamená, že se od Východu můžete pohodlně přivalit z Brna Haškem (272), z OVy Pinďou (512) a z Valach Fatrou (126) a v neděli i 1584 z Třince, který vymete vše ostatní.

Opačný směr funguje prakticky stejně - ráno je návoz ze všech tratí (kromě od Stříbra) na R963 v 5:10 z Plzně a v Praze se dá pokračovat na Východ Fatrou (ihned), Haškem (za 40 min). Jen Pinďa nejede, do OVy přestup na Os 3311 v Hranicích. Na druhou stranu je to bez ztráty času v Praze, takže je to z Plzně za cca 6 hodin téměř jako s Pinďou za 5,5 o dvě stovky dražší.
10.12.2009 (14:15)  
Dekuji, u odjezdu jsem se asi upsal. U toho nocniho rychliku jsem se asi vyjadril spatne. Opravim vsak az vecer, nyni jsem pouze na mobilu. Je to muj prvni clanek a i pres dukladnou korekci a pomoc zdejsich redaktoru se tu chybka objevila ;-)
registrovaný uživatel thingie  mail  
10.12.2009 (12:58)  
Ta zajímavá změna v řazení u rychlíků na trati 190 by měla asi především zdůraznit, že to béčko, co se bude připojovat na konec vlaku (někdy) je zejména namísto béčka, které tam vždy u všech spojů bylo řazeno za vozy Bp, a které tam teď už nebude. (Takže mezi Brnem a Českými Budějovicemi budou ty vlaky kratší. Naštěstí by to teda nemělo vadit, většinou je to poloprázdné.)
registrovaný uživatel Kakov 
10.12.2009 (12:29)  
nerad delam hnidopicha, ale je v tom clanku par chybicek:

1)z Plzně na Prahu bude odjezd namísto v XX:11 v XX:10; ted je odjezd XX:08

2)R 960 23:34 1:18 jede pouze v pracovní dny Plzeň (1:18); nejede jen v sobotu tj.6/7 protoze v 6 neodjizdi a tudiz v nedeli nedojede do plzne, v nedeli odjizdi z prahy na plzen

jinak samozrejme clanek je pekny a rad jsem jej precetl
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko