..: Do Šumperka pod dráty, již od této neděle :..

R 905 a EC 114 Praha, Zábřeh na Moravě, foto: Ic 540 Šumperk — V neděli 13. prosince začíná platit nový jízdní řád pro nadcházející rok. Jak jsme se již zmínili v přehledu novinek pro JŘ 2010, přináší s sebou i poměrně velké změny na trati 291 spojující Zábřeh na Moravě se Šumperkem. Nová organizace provozu souvisí s modernizací a elektrifikací tratě, která započala již v minulém roce a dokončena byla letos v říjnu. Slavnostní tečku za dvouletou modernizací učinil příjezd elektrické lokomotivy 111.022 společnosti ČD Cargo dne 26. listopadu do Šumperka. Stala se tak historicky první elektrickou lokomotivou, která přijela do Šumperka vlastní silou. Cestující se od nového jídního řádu mohou těšit na přímé osobní vlaky spojující Šumperk s Olomoucí nebo na nové rychlíkové spojení do Brna.

Modernizace a elektrizace

Stavební práce zahájila SŽDC minulý rok během června v úseku mezi Bludovem a Šumperkem. Letos se práce přesunuly do úseku mezi Bludovem a Zábřehem na Moravě. Rekonstrukce 13,5 km dlouhé tratě vyšla na 1,5 mld. Kč. Kromě vybudování nového trakčního vedení pro napájecí soustavu 3kV ss, byl kompletně obnoven železniční svršek i spodek, a to včetně 12 mostů a 15 propustků. Rekonstruováno bylo taktéž 12 úrovňových přejezdů a 2 přechody, všechna tato kolizní místa jsou nyní zabezpečena světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením; jeden úrovňový přejezd byl zrušen zcela. I přes protesty místních obyvatel bylo nově vybudováno i několik stovek metrů PHS. Traťová rychlost byla zvýšena z původních 70–80 km/h až na 100 km/h.

Rekonstrukce se nevyhnula ani stanicím a zastávkám. V Šumperku i Bludově najdeme nová ostrovní nástupiště přístupná úrovňovým přechodem – v Šumperku dvě, v Bludově jedno. V obou stanicích se nachází ještě jedno vnější nástupiště u staniční budovy. V Postřelmově se kromě jednoho vnějšího nástupiště u staniční budovy nachází také ostrovní nástupiště přístupné podchodem. Všechny nástupiště, včetně bočního nástupiště na zastávce Zábřeh na Moravě, mají jednotnou výšku 550 mm nad temenem kolejnice.

Postřelmov, foto: Wosicz Bludov 4.6.2009, foto: Wosicz Bludov 4.6.2009, foto: Wosicz Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540 Šumperk, rekonstrukce staniční budovy, foto: Ic 540 Šumperk, Regionova, foto: Ic 540

Nová organizace dopravy na trati

IC588 Leoš Janáček v čele s 151.001 u Zábřehu na Moravě, foto: Johník Dokončení elektrizace spolu s novým jízdním řádem přináší velké změny pro cestující na této trati. Nová páteřní linka, která povede napříč skoro celým Olomouckým krajem a IDSOK, spojí Šumperk s Olomoucí, Přerovem a Nezamyslicemi přímými osobními vlaky, které budou jezdit v hodinovém intervalu. Bohužel ve směru ze Šumperka musí cestující počítat u některých spojů s přibližně půlhodinovým čekáním ve stanice Zábřeh na Moravě. Od těchto vlaků však existuje v Zábřehu přípoj na dálkové spoje směr Olomouc „Vlaky budou sestaveny z klasických vozů s elektrickou lokomotivou,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Na trati však i nadále budeme moci potkávat motorové jednotky Regionova, které budou jezdit na „vložených“ osobních vlacích mezi Šumperkem a Zábřehem. „Nemáme vhodnou náhradu za jednotky Regionova v elektrické trakci. Nejsou na to prostředky a u tak krátké trati by to ani nebylo ekonomické,“ vysvětlil již dříve mluvčí drah Petr Šťáhlavský. S jednotkami Regionova se budou setkávat i cestující ze Zábřehu do České Třebové, kde mimo ranní špičky pracovních dnů nahradí soupravy s lokomotivou, které na této trati dnes jezdí.

Bludov - Postřelmov, foto: bazala68 Po letech se do Šumperka vrací i rychlíkové spoje. Posledním rychlíkem, který do Šumperka pravidelně zajížděl, byl pár vlaků R 928/929 Bradlo, který spojoval naposledy v letech 2005/06 Šumperk s Brnem, nikoliv však přes Zábřeh, ale přes Uničov. V novém jízdním řádu najdeme čtyři páry rychlíků a jeden pár spěšných vlaků mezi Šumperkem a Brnem. Částečně na úkor přímých vlaků z Jeseníku do Brna, kde počet vlaků klesne ze čtyř párů na dva, během sezóny a víkendů doplněných navíc ještě jedním párem rychlíků. Náhradou za zrušené rychlíky budou spěšné vlaky Zábřeh – Jeseník vedené v motorové trakci, které budou v Zábřehu navazovat na rychlíky z Brna do Šumperka a opačně.

Zdroj: SŽDC, ČT 24, Šumperský deník, K-report; foto: Wosicz, Ic540


R 929 Bradlo | 8.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
09.12.2009 (19:45)  
Maximální rychlost je správně uvedena v článku. TR 100 km/h je zavedena v úseku Postřelmov (včetně) až Bludov (k bližšímu zhlaví).
Zajimavostí této stavby je provozní ověřování ledkových indikátorů návěstidel v obvodu ŽST Postřelmov.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
09.12.2009 (18:52)  
Pane Farkač, to byla elektrizace a modernizace. A oboje bylo dekalarovano jako vystavba s primym vlivem na konstrukci GVD. A vliv take je, celkem vyznamny, i kdyz ne dostatcujici a je otazka, zda vubec je pozitivni.
Stejli: tak AH tam jsou, fajn! Jinak rychlost je myslim max. 95.
09.12.2009 (16:18)  
Jsem nějak z této diskuze lehce zmatený. Elektrifikace je jedna věc a Tvorba jízdních řádů druhá - téměř nesouvisející. Elektrifikaci plánuje a financuje stát, tvorbu JŘ řídí Krajské úřady, a tam je třeba adresovat to, kdo je s čím nespokojený v rámci regionální dopravy. Elektrifikace za to nemůže. FRK
registrovaný uživatel stejli  mail  
09.12.2009 (14:58)  
spíše než hradla to spíš kryje přejezdy, jak v Zábřeze na Moravě zastávky, je obosměrné, tak i mezi Šumperkem a Bludovem, celkem dobře to zatím pracuje, že hned jakmile rychlík na Jeseník projede tak ze Zábřeha hned může být vypraven osobák na Šumperk. Jinak té 100km/h jsem si zatím nevšimnul
09.12.2009 (14:31)  
A nikde ani půl slova o tom že se po trati za 1,5 miliardy budou i v novém gvd vesele prohánět 831čky :-D
registrovaný uživatel bugear 
08.12.2009 (23:26)  
@Twix: Počkejte na Studénka-Mošnov, oproti tomu je velenická slabý odvar.
@Vojta Krejčí: Pokud vím tak dvojžába snad nejde sestavit, měla by sběrače příliš blízko u sebe.
08.12.2009 (22:49)  
Jízdní doby jsou pro mě velkým zklamáním. Nejrychlejší R za 47 minut je přijatlný, ale ty osobáky...61 km, z toho 48 po koridoru a jedou přes hodinu :-(
to MZ
S tou dvojdílnou žabou to je oficiální informace??
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
08.12.2009 (21:58)  
Nedávno jsem se byl podívat v Zábřehu na zastávce a mám dojem, že něco jako "AHr Zábřeh na Moravě zastávka z" existuje.

To, že půlhodinový pobyt Os je jen v jednom směru mě zaráží, oni ještě neslyšeli pojem souměrný takt? Aneb když to jde dobře v jednom směru, jde to úplně stejně ve druhém.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
08.12.2009 (21:03)  
MZ: ja bohuzel nejsem zamestnanec, takze novou plachtu zatim nevlastnim. Nicmene automaticke hradlo by nam propustnost trati z hlediska jizdy protismernych vlaku nevyresilo. A v useku Blu-Spk to je dle meho nazoru citelny problem. Ale samozrjeme to hradlo je jinak dobre pro jizdu vlaku stejneho smeru, o tym zadna. Dost me prekvapuje, ze tam neni! Opravdu chybi?! Mel sem dojem, ze ty dve maji byt.
08.12.2009 (18:22)  
Jak tak koukám na novou plachtu, tak by se dal udělat posun na odjezdu ze Šumperka o cca 25 minut později s křižováním vlaků v Bludově. Vyvolalo by to minutové posuny zejména R.
Spíš než dvojkolejná vložka alespoň mezi Postřelmovem a Zábřehem chybí automatické hradlo, při takto hustém grafikonu by našlo svoje uplatnění i mezi Šumperkem a Bludovem ...

Regiozázrak mezi ŠPK a Zábřehem, resp. Českou Třebovou může v následujících měsících nahradit dvoudílný žabotlam ...

Mne trochu zaráží, že se tahají "Jesenické" rychlíky traktorově ze Zábřeha, já bych to "tahal" na úvrať v Bludově, což je z hlediska doby na výměnu lok časově rychlejší.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko