..: Do Šumperka pod dráty, již od této neděle :..

R 905 a EC 114 Praha, Zábřeh na Moravě, foto: Ic 540 Šumperk — V neděli 13. prosince začíná platit nový jízdní řád pro nadcházející rok. Jak jsme se již zmínili v přehledu novinek pro JŘ 2010, přináší s sebou i poměrně velké změny na trati 291 spojující Zábřeh na Moravě se Šumperkem. Nová organizace provozu souvisí s modernizací a elektrifikací tratě, která započala již v minulém roce a dokončena byla letos v říjnu. Slavnostní tečku za dvouletou modernizací učinil příjezd elektrické lokomotivy 111.022 společnosti ČD Cargo dne 26. listopadu do Šumperka. Stala se tak historicky první elektrickou lokomotivou, která přijela do Šumperka vlastní silou. Cestující se od nového jídního řádu mohou těšit na přímé osobní vlaky spojující Šumperk s Olomoucí nebo na nové rychlíkové spojení do Brna.

Modernizace a elektrizace

Stavební práce zahájila SŽDC minulý rok během června v úseku mezi Bludovem a Šumperkem. Letos se práce přesunuly do úseku mezi Bludovem a Zábřehem na Moravě. Rekonstrukce 13,5 km dlouhé tratě vyšla na 1,5 mld. Kč. Kromě vybudování nového trakčního vedení pro napájecí soustavu 3kV ss, byl kompletně obnoven železniční svršek i spodek, a to včetně 12 mostů a 15 propustků. Rekonstruováno bylo taktéž 12 úrovňových přejezdů a 2 přechody, všechna tato kolizní místa jsou nyní zabezpečena světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením; jeden úrovňový přejezd byl zrušen zcela. I přes protesty místních obyvatel bylo nově vybudováno i několik stovek metrů PHS. Traťová rychlost byla zvýšena z původních 70–80 km/h až na 100 km/h.

Rekonstrukce se nevyhnula ani stanicím a zastávkám. V Šumperku i Bludově najdeme nová ostrovní nástupiště přístupná úrovňovým přechodem – v Šumperku dvě, v Bludově jedno. V obou stanicích se nachází ještě jedno vnější nástupiště u staniční budovy. V Postřelmově se kromě jednoho vnějšího nástupiště u staniční budovy nachází také ostrovní nástupiště přístupné podchodem. Všechny nástupiště, včetně bočního nástupiště na zastávce Zábřeh na Moravě, mají jednotnou výšku 550 mm nad temenem kolejnice.

Postřelmov, foto: Wosicz Bludov 4.6.2009, foto: Wosicz Bludov 4.6.2009, foto: Wosicz Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540 Šumperk, rekonstrukce staniční budovy, foto: Ic 540 Šumperk, Regionova, foto: Ic 540

Nová organizace dopravy na trati

IC588 Leoš Janáček v čele s 151.001 u Zábřehu na Moravě, foto: Johník Dokončení elektrizace spolu s novým jízdním řádem přináší velké změny pro cestující na této trati. Nová páteřní linka, která povede napříč skoro celým Olomouckým krajem a IDSOK, spojí Šumperk s Olomoucí, Přerovem a Nezamyslicemi přímými osobními vlaky, které budou jezdit v hodinovém intervalu. Bohužel ve směru ze Šumperka musí cestující počítat u některých spojů s přibližně půlhodinovým čekáním ve stanice Zábřeh na Moravě. Od těchto vlaků však existuje v Zábřehu přípoj na dálkové spoje směr Olomouc „Vlaky budou sestaveny z klasických vozů s elektrickou lokomotivou,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Na trati však i nadále budeme moci potkávat motorové jednotky Regionova, které budou jezdit na „vložených“ osobních vlacích mezi Šumperkem a Zábřehem. „Nemáme vhodnou náhradu za jednotky Regionova v elektrické trakci. Nejsou na to prostředky a u tak krátké trati by to ani nebylo ekonomické,“ vysvětlil již dříve mluvčí drah Petr Šťáhlavský. S jednotkami Regionova se budou setkávat i cestující ze Zábřehu do České Třebové, kde mimo ranní špičky pracovních dnů nahradí soupravy s lokomotivou, které na této trati dnes jezdí.

Bludov - Postřelmov, foto: bazala68 Po letech se do Šumperka vrací i rychlíkové spoje. Posledním rychlíkem, který do Šumperka pravidelně zajížděl, byl pár vlaků R 928/929 Bradlo, který spojoval naposledy v letech 2005/06 Šumperk s Brnem, nikoliv však přes Zábřeh, ale přes Uničov. V novém jízdním řádu najdeme čtyři páry rychlíků a jeden pár spěšných vlaků mezi Šumperkem a Brnem. Částečně na úkor přímých vlaků z Jeseníku do Brna, kde počet vlaků klesne ze čtyř párů na dva, během sezóny a víkendů doplněných navíc ještě jedním párem rychlíků. Náhradou za zrušené rychlíky budou spěšné vlaky Zábřeh – Jeseník vedené v motorové trakci, které budou v Zábřehu navazovat na rychlíky z Brna do Šumperka a opačně.

Zdroj: SŽDC, ČT 24, Šumperský deník, K-report; foto: Wosicz, Ic540


R 929 Bradlo | 8.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
10.12.2009 (13:24)  
AD-xAnri05 09.12.2009 (18:52)
Proč se nepromítla modernizace a elektrifikace do konstrukce GVD? Tuto otázku je potřeba položit konstruktérům a také objednavatelům spojů. Na problému se také podílí dopravce, to znamená České dráhy, protože nic lepšího nemají, vědí to více ne 10 let a jejich vrchnost toho moc nepodnikla pro to, aby se to zlepšilo, hlavně v elektrické trakci. Pravdu mají všichni ti, kteří píší, že řada 471 není samospasitelná. S příchodem dalších dopravců by se patrně objevily jiná vozidla, která by vyhovovala potřebám dopravního trhu. Na to si ale budeme muset delší dobu počkat! FRK
10.12.2009 (12:54)  
SzKT: Dovolím si ne zcela souhlasit. Neříkám, že vozy Bdt/Bt považuji za moderní, ale situace na této trati je taková, že se po ní prohání převážně 831, regionovy a občas staré 810. V situaci, kdy sloni brázdí zásadně "vody" kolem Prahy a Ostravy a nic v jiného není, považuji za Bdt/Bt za solitní zlepšení pro spojení Šumperka - Zábřeh (a pokud se Vaše diskuse s xAnri ubírala jinudy, omlouvám se). Osobně bych si přál, aby se nasadily vozy Bpee, ale tyto mé sny do diskuse nepatří :o)
registrovaný uživatel Honza  mail  
10.12.2009 (12:02)  
xAnri05: žáby těžko, když do 2 let mají být všechny zrušeny. A pro 460 by to bylo moc daleko, stačí, když teď budou jezdit na 301 a kdyby měly ještě další takovou štreku, tak by jim jich v Bohumíně zase tolik nezbylo a byli by pomalu tam, co před 2 lety, když jsme ty 4 vozové měli ješte v Ústí n/L. Akorát nevím, kolik se plánuje, (nebo už je) na Ostravsku škatulí (neboli 471).
registrovaný uživatel SzKT  mail  
10.12.2009 (12:01)  
xAnri05: No vždyť to píšu: ČD nic vhodného pro takové tratě nemají a hned tak ani mít nebudou. A jestli někdo považuje soupravu 163+ Bdt za moderní soupravu, tak je to dost smutné: celé to je cca. 20-30 let staré a tudíž za polovinou své fyzické životnosti, přičemž vývoj (nejen) na západ od našich hranic je dávno někde jinde. Navíc těhle souprav též není nekonečné množství, protože když se to v 80. letech vyrábělo, byl stupeň elektrizace našich tratí poněkud jiný a provozní pomněry rovněž tak.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
10.12.2009 (9:49)  
Chary, ano, trochu jsem ujel...
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.12.2009 (23:11)  
xAnri05: Rada 163 ... muze rekuperovat, to je asi to hlavni.
Opravdu? To je nějaká nová modernizace? Já měl za to, že u nás rekuperují jen ř. 471 a 680. Peršingy mají jen EDB, ne?
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
09.12.2009 (22:08)  
SzKT: Tak CD by snad mely co nasadit ze sveho muzea, byly uvahy o 460kach, ktere stejne od dalsiho GVD dorazi (pozn.: vlastni spekulace). Brzy budou take volne nejake Zaby. 471 jsou podle me pro tuto relaci zcela nevhodne, bo vysoka kapacita a cena.
Ale rada 163+3xBt nejsou zase tak nakladnou soupravou, jak mnozi ucelove rosiruji. Prime provozni naklady zvysuje snad jen mrtva vaha lokomotivy, ktera by se ale i tak promitla castecne do vahy moderni soupravy. Rada 163 je totiz s tyrystorovou regulaci a muze rekuperovat, to je asi to hlavni.
09.12.2009 (22:05)  
Zajimavostí této stavby je provozní ověřování ledkových indikátorů návěstidel v obvodu ŽST Postřelmov.

Neověřují se LEDkové indikátory (ty už jsou zavedeny), ale přímo LEDkové návěstní svítilny ve vazbě na SZZ ESA 11.
09.12.2009 (21:01)  
Aj aj, hluboce se kaji, já jsem omylem otevřel starou "tabulku". Automatická hradla jsou jak mazi Šumperkem a Bludovem, tak mezi Postřelmovem a Zábřehem.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.12.2009 (20:33)  
No vida, to je ale překvapení: skutečně mě velmi překvapuje, jak tu mnozí žasnou, že po modernizaci dráhy tam jezdí stejné motorové vehikly jako doposud. Přitom to bylo naprosto jasné od počátku: ČD prostě nic vhodného pro takové elektrické tratě nemají a jejich vozový park na cokoliv kromě skutečně páteřních tratí není vhodný. Jednotek řady 471 je strašně málo i tam, kde jsou urgentně potřeba (kolem velkch aglomerací) a tahat elektrickou lokomotivu s několika poloprázdnými vozy, přičemž celá souprava je starší, než značná část cestujících uvnitř, jaksi není ekonomicky únosné. Takže se udělá "koridor", natahnou dráty a pod nimi se v nejlepším případě prohání faceliftované šukafony řady 814. A tak to i v následujícím desetiletí zůstane- bylo by možná dobré, kdyby si to uvědomili milovníci dalších podobných elktrizačních projektů. Pro ně jakožto cestující se totiž nezmění zhola nic, jen to daňové poplatníky přijde na utěšených pár miliard korun...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko