..: CZ LOKO vyvíjí novou lokomotivu, jejíž vývoj podpořila i ČR :..

Prototyp řady 744 CZ LOKO (vizualizace), foto: CZ LOKO Česká Třebová — Společnost CZ LOKO získala státní podporu na vývoj nové lokomotivy. Prototyp čtyřnápravového posunovacího dieselelektrického stroje modulární konstrukce, označeného řadou 744, by měl být dokončen v roce 2011. Dotace, udělená na základě projektu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu, však pokryje pouze malou část nákladů na vývoj a výzkum; zbytek si bude společnost hradit z vlastních zdrojů. Projekt by měl posílit postavení společnosti na trzích střední a východní Evropy, kde v současnosti získává zakázky zejména na rekonstrukce lokomotiv z původní produkce podniku ČKD.

Projekt nabídne řadu nových technických postupů a řešení, např. modulární konstrukci pro rozchod 1435 a 1520 milimetrů, možnost přenosu AC/DC nebo různé typy pomocných pohonů a kompresorů. Při přenosu AC/DC, čili smíšeném, střídavě stejnosměrném přenosu výkonu, je zdrojem proudu pro stejnosměrné trakční motory trakční alternátor. Lokomotiva je navrhována tak, aby nabídla vysokou užitnou hodnotu a nízkou hlučnost. Její obsluha a údržba má být oproti stávajícím strojům jednodušší a levnější o 10 až 15 procent.

Součástí záměru je také projekční, konstrukční a technologické zpracování virtuálního prototypu pro široký rozchod 1520 mm a stanovení nové technologie pro montáž lokomotiv v zahraničí. Na vývoji se bude podílet také Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice, která mimo jiné poskytne simulační výpočty. Hlavním cílem programu TIP je zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho přiblížení k průměru zemí EU. Při řešení konstrukce lokomotivy se proto uplatní technologie, spadající podle klasifikace nejvyspělejších zemí OECD do kategorie high–tech.

Společnost CZ LOKO se zaměřuje na modernizace, opravy a výrobu dieselelektrických lokomotiv. Vedle základního závodu v České Třebové má ještě provozovny v Jihlavě a Nymburku. Firma s ročním obratem přes 1,7 miliardy korun zaměstnává 560 zaměstnanců. V současné době dokončuje zakázku na modernizaci dieselelektrických lokomotiv řady 753.7 pro ČD Cargo. Tento typ má ve vlastnictví také Advanced World Transport (AWT, dříve OKD Doprava a Viamont), Traťová strojní společnost (TSS) nebo Unipetrol Doprava.

Zdroj: CZ LOKO, Ministerstvo průmyslu a obchodu


Dominik Jaroš | 12.5.2010 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
12.05.2010 (18:38)  
Sim: Ale jo, tak já s tebou souhlasim, celkem hezky vysvětleno, je to lepší než čmelada nebo kocour, ale to, že je to fádní a neaktulní je taky pravda.
registrovaný uživatel Sim 
12.05.2010 (17:24)  
infected.bass > ono tezko rict, zda je zde jeste co vymyslet - logicky si rikam, ze pokud chci masinu s jednim stanovistem, potrebuju z ni hlavne dobry rozhled. To tahle koncepce splnuje (podstatne lepe nez treba kocouri a cmelaci). Dale je zde pozadavek na modularni stavbu - takze "krabicoidni" kapoty jsou nejlepe funkcni reseni. Aerodynamiku pri rychlostech kolem 100km/h (nepredpokladam, ze by umela rychleji) asi neni zcela nutno resit, takze zbyvaji v podstate jen dizajnova hlediska. A tady si rikam, ze treba na Slovensku byl pokus o "peknou" masinu s centralnim stanovistem, ovsem nedelam si iluze, ze by to stalo nejakej ten peniz navic.

To, ze jsou si dneska masiny ruznych vyrobcu tvarem podobne jako vejce vejci sice muzem prisuzovat "neochote vymyslet nove tvary", ale zaroven to muze byt take optimalni tvarovani, ke kteremu kazdy z vyrobcu dosel klidne jinou cestou.

U lokomotiv se dvemi stanovistemi je to podobne - pokud bych to bral jako "nebarevny ingot", bude se Taurus, Hercules a skodovacky zazrak lisit jen v detailech. Ano, samosebou, existuji vyjimky - treba Voith ma svuj kolos s nazvem Maxima "tak osklivy, az je hezky" - jenze ta tvarova odlisnost uz laickym pohledem s aerodynamikou prilis spolecneho nema.

Nic to ale nemeni na tom, ze take drzim palce. Pri zvetseni vizualizace je videt, ze se planuje pouzit nove podvozky vlastniho vyvoje, modulove kapoty pro rekonstrukce vcetne vnitrnosti fabrika taky umi, kabinu jakmysmet, takze s trochou nadsazky uz chybi "jen" ram a vsechno to poskladat dohromady :-)
12.05.2010 (17:12)  
Držim palec, stroj vypadá slušně na tom 3D modelu, jen nechápu, proč je u těchto lokomotiv použit stále ten samý design po dobu 30 a více let? To je takovej problém trochu zkusit vymyslet něco jiného?? Namátkou 704, 714, 730, 731, 735... lokomotivy různých soukromých dopravců, nebo vleček. Tohle je fakt neaktuální. Zajímavá byla 772 alespoň, i když ji ŽOS Trebišov (nebo Martinská mechanotronická??) tuším nedotáhla do konce.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko