..: CZ LOKO vyvíjí novou lokomotivu, jejíž vývoj podpořila i ČR :..

Prototyp řady 744 CZ LOKO (vizualizace), foto: CZ LOKO Česká Třebová — Společnost CZ LOKO získala státní podporu na vývoj nové lokomotivy. Prototyp čtyřnápravového posunovacího dieselelektrického stroje modulární konstrukce, označeného řadou 744, by měl být dokončen v roce 2011. Dotace, udělená na základě projektu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu, však pokryje pouze malou část nákladů na vývoj a výzkum; zbytek si bude společnost hradit z vlastních zdrojů. Projekt by měl posílit postavení společnosti na trzích střední a východní Evropy, kde v současnosti získává zakázky zejména na rekonstrukce lokomotiv z původní produkce podniku ČKD.

Projekt nabídne řadu nových technických postupů a řešení, např. modulární konstrukci pro rozchod 1435 a 1520 milimetrů, možnost přenosu AC/DC nebo různé typy pomocných pohonů a kompresorů. Při přenosu AC/DC, čili smíšeném, střídavě stejnosměrném přenosu výkonu, je zdrojem proudu pro stejnosměrné trakční motory trakční alternátor. Lokomotiva je navrhována tak, aby nabídla vysokou užitnou hodnotu a nízkou hlučnost. Její obsluha a údržba má být oproti stávajícím strojům jednodušší a levnější o 10 až 15 procent.

Součástí záměru je také projekční, konstrukční a technologické zpracování virtuálního prototypu pro široký rozchod 1520 mm a stanovení nové technologie pro montáž lokomotiv v zahraničí. Na vývoji se bude podílet také Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice, která mimo jiné poskytne simulační výpočty. Hlavním cílem programu TIP je zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho přiblížení k průměru zemí EU. Při řešení konstrukce lokomotivy se proto uplatní technologie, spadající podle klasifikace nejvyspělejších zemí OECD do kategorie high–tech.

Společnost CZ LOKO se zaměřuje na modernizace, opravy a výrobu dieselelektrických lokomotiv. Vedle základního závodu v České Třebové má ještě provozovny v Jihlavě a Nymburku. Firma s ročním obratem přes 1,7 miliardy korun zaměstnává 560 zaměstnanců. V současné době dokončuje zakázku na modernizaci dieselelektrických lokomotiv řady 753.7 pro ČD Cargo. Tento typ má ve vlastnictví také Advanced World Transport (AWT, dříve OKD Doprava a Viamont), Traťová strojní společnost (TSS) nebo Unipetrol Doprava.

Zdroj: CZ LOKO, Ministerstvo průmyslu a obchodu


Dominik Jaroš | 12.5.2010 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
12.05.2010 (21:08)  
Zajímalo by mne řešení uložení podvozků a jejich vypružení, výkonnostní varianty apod.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
12.05.2010 (20:35)  
i.b: Anebo nechce navyšovat cenu v době, kdy jde především o ni. Než udělat megaturbofuturistický návrh a pak ho osekávat, aby bylo alespoň na výrobu prototypu, je lepší začít hnedka "při zemi". Věřím, že kdyby jim někdo zamával balíkem peněz před nosem, není problém udělat z toho třeba hot-dog s nárazníky...
12.05.2010 (20:29)  
Pikehead: tak už infected.bass nižšie spomínal 772 http://www.prototypy.cz/zobrgal.php?gallery_name=772g0 - akurát tam sa design dotiahol až tak ďaleko, že z toho bol mizerný výhľad a muselo sa to riešiť externým kamerovým systémom. Nakoniec to problém nebol, pretože to nikdy nezačalo jazdiť...

S jedným stanovišťom to bude vždy problém, aby z toho bolo niečo vidieť. Pravda, nový čumák by to dostať mohlo, ale je otázka, ako veľmi to zákazníci ocenia.
12.05.2010 (20:24)  
Martin Grill: To, že to Vossloh snad neznamená, že to je "módní výstřelek", ne? To znamená jen to, že další firma nemá zájem a nebo neví, jak design zatraktivnit pro 21. století.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
12.05.2010 (20:16)  
Nevím co kdo máte s designem - třeba BB od Vossloh je téměř totéž a vesele se prodává po stovkách. Jediný designový ústřel, který se aktuálně nabízí, prezentuje Gravita od Voith Turbo... Ale to už se dostáváme kapku někam jinam.
12.05.2010 (20:04)  
Je to trochu trapne... Krabicovy design 80. let stale nebyl prekonan (i kdyz na svoji dobu jako z nouze ctnost mozna dobre)...
Tohle: http://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=1178 taky neni nejaka vyhra, ale je za tim videt aspon nejaka snaha... Nemohli by jeste ziskat grant na nejakeho designera?
12.05.2010 (20:02)  
Mě by spíš než vzhled, který je na posledním místě, zajímaly parametry nového stroje.
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
12.05.2010 (19:37)  
Mašinka je opravdu pěkná, první ponorka, která má ve sloupku uprostřed čelního okna "komín":-) Jen nevím jestli o ni bude mít ČDC zájem?
12.05.2010 (19:30)  
A já si myslel, že ty zahryzhlé stanoviště jsou kvůli výhledu už dávno pasé... Jinak ten design se mi zdá taky nějaký zašlý, ale na to to nejezdí, co...
registrovaný uživatel Sim 
12.05.2010 (19:23)  
infected.bass > vsak ja taky nerikam, ze to neni vsechno na jedno brdo ... spis se obavam, ze bude v podstate jeste hur. Staci si predstavit, ze diky modulove koncepci muze mit v podstate masina stejny tvar bez ohledu na to, zda ji honi baterie, nafta, plyn nebo elektrika z troleji. Pokud si pod to vsecko jeste pripocteme jednotny lak monopolniho osobniho dopravce, nejvetsi viditelny rozdil asi bude pantograf na strese.

Kdyz tak nad tim spekuluju, ono vlastne u lokomotiv dochazi k necemu podobnemu, jako pred pul stoletim u osobnich vagonu - do nastupu rady Y sly vagony poznat na prvni pohled. Od te doby je (krome laku) potreba pocitat okna a porovnavat schudky dveri a hrb na strese :-/
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko