..: CZ LOKO vyvíjí novou lokomotivu, jejíž vývoj podpořila i ČR :..

Prototyp řady 744 CZ LOKO (vizualizace), foto: CZ LOKO Česká Třebová — Společnost CZ LOKO získala státní podporu na vývoj nové lokomotivy. Prototyp čtyřnápravového posunovacího dieselelektrického stroje modulární konstrukce, označeného řadou 744, by měl být dokončen v roce 2011. Dotace, udělená na základě projektu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu, však pokryje pouze malou část nákladů na vývoj a výzkum; zbytek si bude společnost hradit z vlastních zdrojů. Projekt by měl posílit postavení společnosti na trzích střední a východní Evropy, kde v současnosti získává zakázky zejména na rekonstrukce lokomotiv z původní produkce podniku ČKD.

Projekt nabídne řadu nových technických postupů a řešení, např. modulární konstrukci pro rozchod 1435 a 1520 milimetrů, možnost přenosu AC/DC nebo různé typy pomocných pohonů a kompresorů. Při přenosu AC/DC, čili smíšeném, střídavě stejnosměrném přenosu výkonu, je zdrojem proudu pro stejnosměrné trakční motory trakční alternátor. Lokomotiva je navrhována tak, aby nabídla vysokou užitnou hodnotu a nízkou hlučnost. Její obsluha a údržba má být oproti stávajícím strojům jednodušší a levnější o 10 až 15 procent.

Součástí záměru je také projekční, konstrukční a technologické zpracování virtuálního prototypu pro široký rozchod 1520 mm a stanovení nové technologie pro montáž lokomotiv v zahraničí. Na vývoji se bude podílet také Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice, která mimo jiné poskytne simulační výpočty. Hlavním cílem programu TIP je zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho přiblížení k průměru zemí EU. Při řešení konstrukce lokomotivy se proto uplatní technologie, spadající podle klasifikace nejvyspělejších zemí OECD do kategorie high–tech.

Společnost CZ LOKO se zaměřuje na modernizace, opravy a výrobu dieselelektrických lokomotiv. Vedle základního závodu v České Třebové má ještě provozovny v Jihlavě a Nymburku. Firma s ročním obratem přes 1,7 miliardy korun zaměstnává 560 zaměstnanců. V současné době dokončuje zakázku na modernizaci dieselelektrických lokomotiv řady 753.7 pro ČD Cargo. Tento typ má ve vlastnictví také Advanced World Transport (AWT, dříve OKD Doprava a Viamont), Traťová strojní společnost (TSS) nebo Unipetrol Doprava.

Zdroj: CZ LOKO, Ministerstvo průmyslu a obchodu


Dominik Jaroš | 12.5.2010 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel kevin 
13.05.2010 (9:26)  
Patrně 719.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
13.05.2010 (9:07)  
CZ Loko ma k dispozici i asynchron. Vzdyt je vyuzit u Jahody-prvni novodobe dvounapravove posunovaci masiny, vyrobene u nas. Cislo si ted nevybavim, ale je cervena s cernym pruhem. Kdo vi-treba vyjede i tenhle shunter na asynchronech... Prototyp by mel vzdy ukazovat maximum toho, co vyrobce dokaze.
registrovaný uživatel Petr-K 
13.05.2010 (8:29)  
Nejak nechapu proc se ma vyrabet nova masina s DC motory.
13.05.2010 (7:12)  
Projekt nabídne řadu nových technických postupů a řešení, např. modulární konstrukci pro rozchod 1435 a 1520 milimetrů, možnost přenosu AC/DC nebo různé typy pomocných pohonů a kompresorů. Při přenosu AC/DC, čili smíšeném, střídavě stejnosměrném přenosu výkonu, je zdrojem proudu pro stejnosměrné trakční motory trakční alternátor.

Ad mnou citovaná část článku: Nevíte zda se uvažuje i o AC / AC přenosu, čili asynchronních trakčních motorech?
A další dotaz: když u elektrických lokomotiv je stejnosměrný motor těžce out, jaktože u dieselů stále přežívá?
12.05.2010 (22:50)  
Pěkný počin české firmy, též držím palce. K podvozku- na fotce zveřejněné na vlaky.net nejde bohužel vytušit, jaký bude přenos sil z podvozku na rám, věděl by někdo trochu víc informací?
12.05.2010 (22:19)  
MG) Kostra je napůl Siemens SF300 a napůl Görlitz V, dvojkolí jak ze 109E. :) Tak to alespoň přijde mně.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
12.05.2010 (22:09)  
JP: Jo, to je přesně on, nicméně je to totéž, co na modelu. Ale stejně mám neodbytný pocit, že už jsem to někde viděl...
12.05.2010 (22:04)  
No jestli ten podvozek nebude vypadat tak, jak ten na fotce v článku u vlaky.net, co dnes vyšel:

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003534-CZ-LOKO-V-Jihlave-je-stale-co-delat.asp
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
12.05.2010 (22:00)  
Petr: Jo, to vypružení by mne taky zajímalo. Primár i sekundár na vinutých pružinách, to je evidentní, nicméně ten primár je zajímavě řešený - důvod příčného přesazení pružin snad bude jiný, než jen z nudy konstruktéra. Možná lepší stabilita náprav, nebo lepší rozložení sil na ně působících... Taky se moc nevidí, aby sekundární vypružení mělo dvě pružiny příčně, nikoli podélně s osou vozidla. Určitě to ušetří páe centimetrů na rozboru a délce podvozku, pokud je to tedy žádoucí. Motory skromně tipuju na staré známé katry 3512 C.
12.05.2010 (21:16)  
Design je v pohodě, má takovej příjemnej retro nádech a přitom nevypadá nějak zastarale, což je pro CZ LOKO ostatně docela typické. Hlavní je, aby byl funkční a taky co je pod těma kapotama. Tak trochu jsem doufal, že z toho bude taková malá revoluce, že by třeba mohli ukázat hybrida nebo elektriku s akumulátory, čímž by určitě dokázali snížit provozní náklady mnohem víc. Ale ono to vypadá na standardní dieselelektriku, ikdyž oproti současnejm strojům určitě úspornější a technologicky vyspělejší.
U takovéhoto stroje by to zrovna šlo docela jednoduše. Na střechu pantograf, pod kapotu pár kapacitorů pro rekuperaci a hned by měli suprovou lokomotivu pro 21. století.

Bohužel u ČD / ČDC bude podle mě přijetí celkem chladné, spíš budou asi pokračovat v rekonstrukcích stávajích stále funkčních strojů. Pro menší nákladní dopravce by možná pár kousků mohlo jít, ale valně to nevidím. Ikdyž samozřejmě přeju úspěch, i jednotky kusů exportované do zahraničí nám vylepší jméno a zejména zviditelní CZ LOKO [oproti Škodě]

Hlavním cílem programu TIP je zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho přiblížení k průměru zemí EU.
To už jsme spadli až do podprůměru? Přitom myslím, že shopnejch lidí z oboru máme dost. Shopnejch manažerů v podnicích asi už méně...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko