Česká Třebová — Společnost CZ LOKO získala státní podporu na vývoj nové lokomotivy. Prototyp čtyřnápravového posunovacího dieselelektrického stroje modulární konstrukce, označeného řadou 744, by měl být dokončen v roce 2011. Dotace, udělená na základě projektu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu, však pokryje pouze malou část nákladů na vývoj a výzkum; zbytek si bude společnost hradit z vlastních zdrojů. Projekt by měl posílit postavení společnosti na trzích střední a východní Evropy, kde v současnosti získává zakázky zejména na rekonstrukce lokomotiv z původní produkce podniku ČKD.
Projekt nabídne řadu nových technických postupů a řešení, např. modulární konstrukci pro rozchod 1435 a 1520 milimetrů, možnost přenosu AC/DC nebo různé typy pomocných pohonů a kompresorů. Při přenosu AC/DC, čili smíšeném, střídavě stejnosměrném přenosu výkonu, je zdrojem proudu pro stejnosměrné trakční motory trakční alternátor. Lokomotiva je navrhována tak, aby nabídla vysokou užitnou hodnotu a nízkou hlučnost. Její obsluha a údržba má být oproti stávajícím strojům jednodušší a levnější o 10 až 15 procent.
Součástí záměru je také projekční, konstrukční a technologické zpracování virtuálního prototypu pro široký rozchod 1520 mm a stanovení nové technologie pro montáž lokomotiv v zahraničí. Na vývoji se bude podílet také Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice, která mimo jiné poskytne simulační výpočty. Hlavním cílem programu TIP je zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho přiblížení k průměru zemí EU. Při řešení konstrukce lokomotivy se proto uplatní technologie, spadající podle klasifikace nejvyspělejších zemí OECD do kategorie high–tech.
Společnost CZ LOKO se zaměřuje na modernizace, opravy a výrobu dieselelektrických lokomotiv. Vedle základního závodu v České Třebové má ještě provozovny v Jihlavě a Nymburku. Firma s ročním obratem přes 1,7 miliardy korun zaměstnává 560 zaměstnanců. V současné době dokončuje zakázku na modernizaci dieselelektrických lokomotiv řady 753.7 pro ČD Cargo. Tento typ má ve vlastnictví také Advanced World Transport (AWT, dříve OKD Doprava a Viamont), Traťová strojní společnost (TSS) nebo Unipetrol Doprava.
Zdroj: CZ LOKO, Ministerstvo průmyslu a obchodu

Ad mnou citovaná část článku: Nevíte zda se uvažuje i o AC / AC přenosu, čili asynchronních trakčních motorech?
A další dotaz: když u elektrických lokomotiv je stejnosměrný motor těžce out, jaktože u dieselů stále přežívá?
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003534-CZ-LOKO-V-Jihlave-je-stale-co-delat.asp
U takovéhoto stroje by to zrovna šlo docela jednoduše. Na střechu pantograf, pod kapotu pár kapacitorů pro rekuperaci a hned by měli suprovou lokomotivu pro 21. století.
Bohužel u ČD / ČDC bude podle mě přijetí celkem chladné, spíš budou asi pokračovat v rekonstrukcích stávajích stále funkčních strojů. Pro menší nákladní dopravce by možná pár kousků mohlo jít, ale valně to nevidím. Ikdyž samozřejmě přeju úspěch, i jednotky kusů exportované do zahraničí nám vylepší jméno a zejména zviditelní CZ LOKO [oproti Škodě]
Hlavním cílem programu TIP je zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho přiblížení k průměru zemí EU.
To už jsme spadli až do podprůměru? Přitom myslím, že shopnejch lidí z oboru máme dost. Shopnejch manažerů v podnicích asi už méně...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
