Česká Třebová — Společnost CZ LOKO získala státní podporu na vývoj nové lokomotivy. Prototyp čtyřnápravového posunovacího dieselelektrického stroje modulární konstrukce, označeného řadou 744, by měl být dokončen v roce 2011. Dotace, udělená na základě projektu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu, však pokryje pouze malou část nákladů na vývoj a výzkum; zbytek si bude společnost hradit z vlastních zdrojů. Projekt by měl posílit postavení společnosti na trzích střední a východní Evropy, kde v současnosti získává zakázky zejména na rekonstrukce lokomotiv z původní produkce podniku ČKD.
Projekt nabídne řadu nových technických postupů a řešení, např. modulární konstrukci pro rozchod 1435 a 1520 milimetrů, možnost přenosu AC/DC nebo různé typy pomocných pohonů a kompresorů. Při přenosu AC/DC, čili smíšeném, střídavě stejnosměrném přenosu výkonu, je zdrojem proudu pro stejnosměrné trakční motory trakční alternátor. Lokomotiva je navrhována tak, aby nabídla vysokou užitnou hodnotu a nízkou hlučnost. Její obsluha a údržba má být oproti stávajícím strojům jednodušší a levnější o 10 až 15 procent.
Součástí záměru je také projekční, konstrukční a technologické zpracování virtuálního prototypu pro široký rozchod 1520 mm a stanovení nové technologie pro montáž lokomotiv v zahraničí. Na vývoji se bude podílet také Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice, která mimo jiné poskytne simulační výpočty. Hlavním cílem programu TIP je zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho přiblížení k průměru zemí EU. Při řešení konstrukce lokomotivy se proto uplatní technologie, spadající podle klasifikace nejvyspělejších zemí OECD do kategorie high–tech.
Společnost CZ LOKO se zaměřuje na modernizace, opravy a výrobu dieselelektrických lokomotiv. Vedle základního závodu v České Třebové má ještě provozovny v Jihlavě a Nymburku. Firma s ročním obratem přes 1,7 miliardy korun zaměstnává 560 zaměstnanců. V současné době dokončuje zakázku na modernizaci dieselelektrických lokomotiv řady 753.7 pro ČD Cargo. Tento typ má ve vlastnictví také Advanced World Transport (AWT, dříve OKD Doprava a Viamont), Traťová strojní společnost (TSS) nebo Unipetrol Doprava.
Zdroj: CZ LOKO, Ministerstvo průmyslu a obchodu

Jinak pro tyhle mašiny je opravdu ideální smíšený přenos výkonu, to znamená altík a usměrňovač - poměrně spolehlivé a určitě méně nákladné. Ale samozřejmě asynchronní trakčáky jsou z hlediska spolehlivosti nejlepší.
Mimochodem zrovna u posunky mě připadá stejnosměrný motor jako vyloženě blbá volba, protože loko málokdy přeleze trvalou rychlost a střídavý motor má mnohem lepší skluzovku a umí EDB až do nuly.
Také bych téměř 20 let staré řešení nenazýval posledním výkřikem techniky, ačkoliv jsme se za tu dobu na naší železnici skutečně moc neposunuli. Spíš by mě zajímalo, proč jsme úplně zanevřeli na hydrodynamický přenos, který třeba zrovna ta Gravita od Voithu má.
Taky se moc nevidí, aby sekundární vypružení mělo dvě pružiny příčně, nikoli podélně s osou vozidla. To se moc nevidi, protoze je to pod lokomotivou....ale kdyz se ohnete, uvidite to napriklad u nekolika set lokomotiv od Siemense. Nekolik jezdi i u nas...
CZ Loko ma k dispozici i asynchron. Vzdyt je vyuzit u Jahody-prvni novodobe dvounapravove posunovaci masiny, vyrobene u nas. Cislo si ted nevybavim, ale je cervena s cernym pruhem... Prvni 2n lokomotivy byly se smisenym prenosem. Nicmene, uz maji i asynchronni.
Dokazal bych si predstavit situaci, kdy vyrobce ma vyvinuty system AC/AC prenosu vykonu. Protoze zde se ale jedna zaroven o vlastni podvozek a cely ram masiny, je vhodne ho osadit necim, s cim muzeme srovnavat - i za cenu toho, ze by se jednalo o technologicky prekonany system pohonu. Teprve po vyleceni detskych nemoci (se kterymi je potreba pocitat) prototyp prestavet (nebo postavit druhy) na novy system a resit uz jen problemy spojeni obou novych systemu (a ne vsechno najednou).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
