..: Nové prototypy pro chorvatské železnice :..

koncar_emu_a, foto: koncarZáhřeb — Chorvatský osobní dopravce HŽ–Putnički prijevoz podepsal 2. 11. 2009 se společnostmi Končar a TŽV Gredelj smlouvy na výrobu celkem tří prototypů nízkopodlažních jednotek pro příměstskou a regionální dopravu. V zájmu zlepšení regionální dopravy zařadily HŽ do obchodního plánu na období 2009 – 2015 pořízení celkem 92 nových souprav. Pro ověření nasazení moderní trakce, prozkoumání jejích dopadů na infrastrukturu, seznámení personálu s jejich údržbou a získání ohlasů cestujících zadaly HŽ domácím výrobcům stavbu prototypů pro každý ze tří požadovaných typů vlaků.

Logo HŽ Putnički prijevoz, foto: HŽNa základě technických požadavků má firma TŽV Gredelj dodat čtyřdílnou elektrickou jednotku pro městskou a příměstskou dopravu i třídílnou motorovou jednotku pro regionální dopravu, zatímco společnost Končar byla pověřena výrobou čtyřdílné elektrické jednotky pro regionální vlaky. Jmenovaní výrobci byli zvoleni díky svým referencím z oblasti elektrické a motorové trakce, zahrnující i vlastní technologická řešení (především u výroby nízkopodlažních tramvají). Sériové jednotky budou poté pořízeny na základě výběrového řízení. V Chorvatsku je regionální doprava stále z velké části zajišťována konvenčními soupravami s lokomotivou, a tak si HŽ od nasazení lehkých ucelených jednotek slibují zkrácení jízdních dob, zvýšení cestovního komfortu a pokles provozních nákladů. Na financování výroby a homologace prototypů se podílí město Záhřeb (20 mil. HRK), státní rozpočet (40 mil. HRK) a HŽ–Putnički prijevoz (54 mil. HRK).

Nové jednotky

Prototyp elektrické příměstské jednotky HŽ, foto: HŽElektrické jednotky pro příměstskou dopravu bude na základě dohod z roku 2005 z 50 % financovat město Záhřeb. Čtyřvozová jednotka s pohonem obou krajních vozů vyvine maximální rychlost 160 km/h. Vybavena bude šestnácti dvoukřídlými dveřmi, pojme asi 500 cestujících (včetně stojících), 5 jízdních kol a 2 invalidní vozíky (součástí je i WC pro osoby se sníženou pohyblivostí). Kromě vnitřních i vnějších informačních displejů bude jednotka disponovat také minimálně dvěma videokamerami v interiéru a dvěma v exteriéru. Soupravy budou v počtu 18 kusů nasazeny na příměstských spojích v metropoli a jejím okolí, jmenovitě na relaci Dugo Selo – Harmica s prodloužením do Vrbovce a Novoselce, a později také na trati do Samoboru (po výstavbě úseku Podsused – Samobor). Během přepravních špiček se počítá s provozem ve dvojicích.

Prototyp elektrické regionální jednotky HŽ, foto: HŽ Elektrické jednotky pro regionální dopravu vycházejí z prototypu, které Končar již dodal ŽFBH. Od příměstské verze se liší zejména uspořádáním interiéru (pouze 8 nástupních dveří, 2 toalety, celková kapacita pouze 400 cestujících), zastoupena bude také 1. třída (16 sedadel). Celkem 49 jednotek bude zaměstnáno prakticky na všech tratích elektrizovaných systémem 25 kV 50 Hz, tj. Záhřeb - Koprivnica, Záhřeb - Slavonski Brod - Novska - Vinkovci, Záhřeb - Sisak - Sunja, Záhřeb - Karlovac - Ogulin - Moravice (- Rijeka po změně napájecí soustavy). Při zachování kapacity vlaku budou mít nové jednotky přibližně poloviční hmotnost proti dnes používaným klasickým soupravám.

Prototyp motorové regionální jednotky HŽ, foto: HŽMotorové jednotky pro regionální spoje budou trojdílné s pohonem obou krajních podvozků. Na každé bočnici budou čtvery nástupní dveře a celková kapacita je spočtená na 452 osob, z toho rovněž 16 v 1. třídě. Nasazení celkem 25 jednotek se předpokládá na ramenech Záhřeb - Zabok - Varaždin - Kotoriba, Ludbreg - Varaždin - Koprivnica, Koprivnica - Našice - Osijek, Bjelovar - Križevci, Krapina - Zabok - Záhřeb a Zabok - Toplice. Díky své konstrukci budou vhodné i pro výkony Knin - Split/Šibenik, Zadar - Knin, a zejména na příměstské vlaky Split - Kaštel Stari, až do elektrizace tratě Ogulin - Split. Dopravce si v porovnání s klasickou soupravou slibuje 50% úspory paliva.

Zdroj: KŽ – Tisková zpráva a Technický popis


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 23.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Chorvatsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SzKT  mail  
23.11.2009 (14:16)  
Twix: Aha, tak to oni asi mysleli na té tiskovce úplně novou prugu z Karlovce přes Josipdol a Drežnicu do Rijeky- ta by samozřejmě střídavé napětí mít měla. Jen mě to z textu toho článku "nedocvaklo", obzvlášť, když na željeznice.net se průběžně objevují fotky nových sloupů trakčního vedení chorvatského typu po celé délce trati z Moravice přes Rijeku až do Šapljane. Ale ten velkorysý projekt nové trati vypadá na balkánské poměry celkem nadějně, takže za 15-20 let, kdo ví...
Jinak celkem pěkná prezentace je tady: http://www.mmtpr.hr/UserDocsImages/NovanizinskaPrugaBotovo-Zagreb-Rijeka.pdf
23.11.2009 (13:46)  
SzKT: Ani já jsem o změně soustavy do Rijeky doposud nic neslyšel, stejně jako o elektrizaci tratě do Splitu. Zdrojem je ovšem tiskovka HŽ, takže to obojí nemusí být tak žhavé - ČD taky slibují Elefanty do Kladna a Kutné Hory města už několik let a zatím nikde ani patka.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
23.11.2009 (12:42)  
Twix: Perfektní článek o tom, jak by se to mělo dělat! Ale stejně jsem zvědavý na provozní zkušenosti ŽFBH s jejich prototypem od Končara, který je těmhle obrázkům hodně podobný. Je fakt, že HŽ už obnovu vozového parku dost potřebují, ale zaujala mě informace o změně napětí mezi Moravicí a Rijekou. Logické by to bylo (na síti HŽ jsou "italské" 3 kV stejnosměrné dost atypické) a na trati navíc mění sloupy trakčního vedení (namísto italských dávají standardní chorvatské), ale nic bližšího jsem se o tomto kroku nedočetl.
registrovaný uživatel SYN 
23.11.2009 (10:28)  
Hm, zajímavé, pokud jsou ty vizualizace přesné tak obě elektrické jednotky sdílejí společný základ (rozdíl bude jen ve dveřích a vnitřním uspořádání), kdežto ten diesel je docela jinej, nemá Jacobsy ale klasiku... docela zajímavé co je k tomu vede.
Jinak to vypadá celkem slušně, jsou už nějaké informace o tom jak to jezdí? (prototyp pro ŽFBH)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko