Záhřeb — Chorvatský osobní dopravce HŽ–Putnički prijevoz podepsal 2. 11. 2009 se společnostmi Končar a TŽV Gredelj smlouvy na výrobu celkem tří prototypů nízkopodlažních jednotek pro příměstskou a regionální dopravu. V zájmu zlepšení regionální dopravy zařadily HŽ do obchodního plánu na období 2009 – 2015 pořízení celkem 92 nových souprav. Pro ověření nasazení moderní trakce, prozkoumání jejích dopadů na infrastrukturu, seznámení personálu s jejich údržbou a získání ohlasů cestujících zadaly HŽ domácím výrobcům stavbu prototypů pro každý ze tří požadovaných typů vlaků.
Na základě technických požadavků má firma TŽV Gredelj dodat čtyřdílnou elektrickou jednotku pro městskou a příměstskou dopravu i třídílnou motorovou jednotku pro regionální dopravu, zatímco společnost Končar byla pověřena výrobou čtyřdílné elektrické jednotky pro regionální vlaky. Jmenovaní výrobci byli zvoleni díky svým referencím z oblasti elektrické a motorové trakce, zahrnující i vlastní technologická řešení (především u výroby nízkopodlažních tramvají). Sériové jednotky budou poté pořízeny na základě výběrového řízení. V Chorvatsku je regionální doprava stále z velké části zajišťována konvenčními soupravami s lokomotivou, a tak si HŽ od nasazení lehkých ucelených jednotek slibují zkrácení jízdních dob, zvýšení cestovního komfortu a pokles provozních nákladů. Na financování výroby a homologace prototypů se podílí město Záhřeb (20 mil. HRK), státní rozpočet (40 mil. HRK) a HŽ–Putnički prijevoz (54 mil. HRK).
Nové jednotky
Elektrické jednotky pro příměstskou dopravu bude na základě dohod z roku 2005 z 50 % financovat město Záhřeb. Čtyřvozová jednotka s pohonem obou krajních vozů vyvine maximální rychlost 160 km/h. Vybavena bude šestnácti dvoukřídlými dveřmi, pojme asi 500 cestujících (včetně stojících), 5 jízdních kol a 2 invalidní vozíky (součástí je i WC pro osoby se sníženou pohyblivostí). Kromě vnitřních i vnějších informačních displejů bude jednotka disponovat také minimálně dvěma videokamerami v interiéru a dvěma v exteriéru. Soupravy budou v počtu 18 kusů nasazeny na příměstských spojích v metropoli a jejím okolí, jmenovitě na relaci Dugo Selo – Harmica s prodloužením do Vrbovce a Novoselce, a později také na trati do Samoboru (po výstavbě úseku Podsused – Samobor). Během přepravních špiček se počítá s provozem ve dvojicích.
Elektrické jednotky pro regionální dopravu vycházejí z prototypu, které Končar již dodal ŽFBH. Od příměstské verze se liší zejména uspořádáním interiéru (pouze 8 nástupních dveří, 2 toalety, celková kapacita pouze 400 cestujících), zastoupena bude také 1. třída (16 sedadel). Celkem 49 jednotek bude zaměstnáno prakticky na všech tratích elektrizovaných systémem 25 kV 50 Hz, tj. Záhřeb - Koprivnica, Záhřeb - Slavonski Brod - Novska - Vinkovci, Záhřeb - Sisak - Sunja, Záhřeb - Karlovac - Ogulin - Moravice (- Rijeka po změně napájecí soustavy). Při zachování kapacity vlaku budou mít nové jednotky přibližně poloviční hmotnost proti dnes používaným klasickým soupravám.
Motorové jednotky pro regionální spoje budou trojdílné s pohonem obou krajních podvozků. Na každé bočnici budou čtvery nástupní dveře a celková kapacita je spočtená na 452 osob, z toho rovněž 16 v 1. třídě. Nasazení celkem 25 jednotek se předpokládá na ramenech Záhřeb - Zabok - Varaždin - Kotoriba, Ludbreg - Varaždin - Koprivnica, Koprivnica - Našice - Osijek, Bjelovar - Križevci, Krapina - Zabok - Záhřeb a Zabok - Toplice. Díky své konstrukci budou vhodné i pro výkony Knin - Split/Šibenik, Zadar - Knin, a zejména na příměstské vlaky Split - Kaštel Stari, až do elektrizace tratě Ogulin - Split. Dopravce si v porovnání s klasickou soupravou slibuje 50% úspory paliva.
Zdroj: KŽ – Tisková zpráva a Technický popis
1 2 | Zpráv na stránku: |
Jinak celkem pěkná prezentace je tady: http://www.mmtpr.hr/UserDocsImages/NovanizinskaPrugaBotovo-Zagreb-Rijeka.pdf
Jinak to vypadá celkem slušně, jsou už nějaké informace o tom jak to jezdí? (prototyp pro ŽFBH)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.