..: Nové prototypy pro chorvatské železnice :..

koncar_emu_a, foto: koncarZáhřeb — Chorvatský osobní dopravce HŽ–Putnički prijevoz podepsal 2. 11. 2009 se společnostmi Končar a TŽV Gredelj smlouvy na výrobu celkem tří prototypů nízkopodlažních jednotek pro příměstskou a regionální dopravu. V zájmu zlepšení regionální dopravy zařadily HŽ do obchodního plánu na období 2009 – 2015 pořízení celkem 92 nových souprav. Pro ověření nasazení moderní trakce, prozkoumání jejích dopadů na infrastrukturu, seznámení personálu s jejich údržbou a získání ohlasů cestujících zadaly HŽ domácím výrobcům stavbu prototypů pro každý ze tří požadovaných typů vlaků.

Logo HŽ Putnički prijevoz, foto: HŽNa základě technických požadavků má firma TŽV Gredelj dodat čtyřdílnou elektrickou jednotku pro městskou a příměstskou dopravu i třídílnou motorovou jednotku pro regionální dopravu, zatímco společnost Končar byla pověřena výrobou čtyřdílné elektrické jednotky pro regionální vlaky. Jmenovaní výrobci byli zvoleni díky svým referencím z oblasti elektrické a motorové trakce, zahrnující i vlastní technologická řešení (především u výroby nízkopodlažních tramvají). Sériové jednotky budou poté pořízeny na základě výběrového řízení. V Chorvatsku je regionální doprava stále z velké části zajišťována konvenčními soupravami s lokomotivou, a tak si HŽ od nasazení lehkých ucelených jednotek slibují zkrácení jízdních dob, zvýšení cestovního komfortu a pokles provozních nákladů. Na financování výroby a homologace prototypů se podílí město Záhřeb (20 mil. HRK), státní rozpočet (40 mil. HRK) a HŽ–Putnički prijevoz (54 mil. HRK).

Nové jednotky

Prototyp elektrické příměstské jednotky HŽ, foto: HŽElektrické jednotky pro příměstskou dopravu bude na základě dohod z roku 2005 z 50 % financovat město Záhřeb. Čtyřvozová jednotka s pohonem obou krajních vozů vyvine maximální rychlost 160 km/h. Vybavena bude šestnácti dvoukřídlými dveřmi, pojme asi 500 cestujících (včetně stojících), 5 jízdních kol a 2 invalidní vozíky (součástí je i WC pro osoby se sníženou pohyblivostí). Kromě vnitřních i vnějších informačních displejů bude jednotka disponovat také minimálně dvěma videokamerami v interiéru a dvěma v exteriéru. Soupravy budou v počtu 18 kusů nasazeny na příměstských spojích v metropoli a jejím okolí, jmenovitě na relaci Dugo Selo – Harmica s prodloužením do Vrbovce a Novoselce, a později také na trati do Samoboru (po výstavbě úseku Podsused – Samobor). Během přepravních špiček se počítá s provozem ve dvojicích.

Prototyp elektrické regionální jednotky HŽ, foto: HŽ Elektrické jednotky pro regionální dopravu vycházejí z prototypu, které Končar již dodal ŽFBH. Od příměstské verze se liší zejména uspořádáním interiéru (pouze 8 nástupních dveří, 2 toalety, celková kapacita pouze 400 cestujících), zastoupena bude také 1. třída (16 sedadel). Celkem 49 jednotek bude zaměstnáno prakticky na všech tratích elektrizovaných systémem 25 kV 50 Hz, tj. Záhřeb - Koprivnica, Záhřeb - Slavonski Brod - Novska - Vinkovci, Záhřeb - Sisak - Sunja, Záhřeb - Karlovac - Ogulin - Moravice (- Rijeka po změně napájecí soustavy). Při zachování kapacity vlaku budou mít nové jednotky přibližně poloviční hmotnost proti dnes používaným klasickým soupravám.

Prototyp motorové regionální jednotky HŽ, foto: HŽMotorové jednotky pro regionální spoje budou trojdílné s pohonem obou krajních podvozků. Na každé bočnici budou čtvery nástupní dveře a celková kapacita je spočtená na 452 osob, z toho rovněž 16 v 1. třídě. Nasazení celkem 25 jednotek se předpokládá na ramenech Záhřeb - Zabok - Varaždin - Kotoriba, Ludbreg - Varaždin - Koprivnica, Koprivnica - Našice - Osijek, Bjelovar - Križevci, Krapina - Zabok - Záhřeb a Zabok - Toplice. Díky své konstrukci budou vhodné i pro výkony Knin - Split/Šibenik, Zadar - Knin, a zejména na příměstské vlaky Split - Kaštel Stari, až do elektrizace tratě Ogulin - Split. Dopravce si v porovnání s klasickou soupravou slibuje 50% úspory paliva.

Zdroj: KŽ – Tisková zpráva a Technický popis


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 23.11.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Chorvatsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
06.02.2012 (21:15)  
M: Pokud nějak záhadně si přečteš po zhruba 2 letech a 2 měsících tento článek, tak mám pro tebe reakci:

1.část:

Jediný z uvedených důvodů, který mi vadí, jsou záchody. Nicméně, při vší vůli se tento problém dá vyřešit. Tehdá jsem použil trochu nevhodné porovnání s RegioNovami, ale měl jsem na mysli regionální tratě tpu Prostějov-Nezamyslice nebo v okolí např. Brna (Brno-Břeclav). Pro tyto tratě by byly tyto jednotky ideální. Naštěstí už se výběrka vypisují a Panteři nevypadají tak špatně. I když za Končarem podle mě designově zaostávají.

2.část příspěvku:

Jenom mezi námi - stále si nedokážeš Končara na dálkovce? Já ještě v roce 2009 ne, ale teď, když Končar bojuje s PESOu o dodání 12 jednotek...
Registered user SYN 
24.11.2009 (14:36)  
Možná několik, ale to jistě nejde zaměnit s pojmy "většina" nebo snad "všichni"...
Registered user M 
24.11.2009 (14:22)  
o že tu někteří píšou že jsou to hezké jednotky neznamená hned automaticky že je všichni jednomyslně navrhují koupit k nám, že

jak jinak si lze vysvetlit slova

Ach jo, tady je vidět rozdíly mezi chorvatským a našim vedením. Kupovat nějaké RegioNovy oproti tomuto, co to je? To ČD nemyslí na cestující skoro vůbec?


A je jedno, jestli je to nazor 15letyho. Podobnou myslenku by zde vyprodukovalo vice lidi
Registered user M 
24.11.2009 (14:18)  
SYN - na papire je zatim smlouva, v provozu v Chorvatsku neni zadna. Takhle na papire byly u nas treba desira na Budejice...
Pokud jde o jednicku a vo co go - Elefanti u nas nejezdi dalkovou dopravu (az na Olsi:-). Za to go zaprve. Zadruhe goes o to, ze tuhle byl clanek "kdyz chybi jednicka" a i z diskusi mam pocit, ze pulka lidi jezdi jednickou. Pritom by vlastne mohly stacit dve kupe v celym vlaku:-) Ze by ve vlaku fungovala jenom pulka zachodu, tak to jsem jeste nevidel, pricemz opakuji - rec je o dalkove preprave!
Registered user SYN 
24.11.2009 (10:14)  
M: tak jako asi si uvědomuješ že lidé nejsou všichni stejní a to že tu někteří píšou že jsou to hezké jednotky neznamená hned automaticky že je všichni jednomyslně navrhují koupit k nám, že?
Prostě jsou to jednotky které vypadají slušně a až čas ukáže jestli budou dobře a spolehlivě jezdit...
Jinak svým charakterem a kapacitou se přibližují Slonům (jasně, nejsou dvoupatrové, zato jsou čtyřdílné, takže se tou kapacitou odspodu blíží), výkon, rychlost - to vše mají dost podobné, takže se určitě nabízí srovnání (které samozřejmě nedá žádný jednoznačný závěr, jen tak nastíní).
Kapacitu lze jistě principiálně řešit spojováním jednotek do souprav, lze spojit 3 jednotky takže tam problém nebude.
Ty záchody - no nejsem specialista ale co vidím v poslední době tak se ty záchody u jednotek dost redukují, co vím tak nová švýcarská patra (RABDe XXX) mají snad jen dva záchody na celou dvoupatrovou jednotku, no dost se to omezuje, zvlášť u jednotek s určením (vnitřním uspořádáním) do příměstského provozu (však taky tadyta jednotka v té příměstské verzi (modrá) má hajzlík jen jeden na celou jednotku). A jako já osobně mám pocit že by to mohlo i jakžtakž stačit (viz například třídílná Regionoha taky má jen jeden), ono taky asi půjde o to jestli jsou ty dostupné záchody průběžně udržovány čisté a funkční, u nás jich mám pocit bývá tolik aby fungovaly jako záloha když je klidně polovina nefunkční nebo nepoužitelně zajetelená... Takže menší množství perfektně udržovaných by taky kolikrát stačilo.
Jestli by se mi v tomto chtělo sedět na dlouhé cestě nebo nikoliv - to bude rozhodně otázka vnitřního uspořádání (které je do značné míry volitelné), to že mají příměstskou a dálkovou ("regionální") verzi napovídá tomu že na to aspoń do jisté míry pamatují...
16 míst v jedničce (ze zhruba 150 celkových) není nějak moc ale mohlo by to být dostačující, přiznám že nevím kdo všechno má v Chorvatsku právo jezdit v jedničce ale pokud jen ti co si ji kupují tak by to stačit mohlo. Jinak u nás máme ve Slonech 24 ze 300, u ostatních el. jednotek 0, takže vo co go?
Že je to jen na papíře není pravda, viz prototyp pro Bosnu&Hercegovinu už jezdí. To se o našich domácích jednopatrových jednotkách říct rozhodně nedá, naopak tam je to pořád jen na papíře jako hezké vizualizace...
No a kolik jich budou schopni nakoupit je celkem jejich věc, čas ukáže. Jinak dokud s nima nenahradí aspoň takových 50% současných souprav tak jistě nebude problém posílat vlaky střídavě v jednotkách a v klasice, přičemž klasika jistě může mít velkou jedničku i jídelák takže si do jisté míry bude možné vybrat, ovšem třeba ti co by tyto věci stejně neužili (a skoro bych řekl že takových je většina) se asi mnohem raději projedou svižnou jednotkou která je zánovní, klimatizovaná a určitě schopná líp stahovat případná zpoždění než nejaká težká souprava klasiky...
Prostě svoje místo určitě mají a dokud se je někdo nebude pokoušet narvat univerzálně všude (čehož se zase tak moc nebojím že by jich měli tolik) tak budou zajisté oproti současné situaci přínosem v mnoha ohledech...
24.11.2009 (8:57)  
Miroslav Zikmund: No však právě o tom mluvím. Stejně tak HŽ-Putnički prijevoz těžko nějak ovlivní stavbu tratě do Rijeky a Samoboru, ale nové vlaky tam slibuje.
Borovička: Pokud vím gomulky SŽ jezdí už jen jako náhrada (třeba když Desiro jede místo pendolina na ICS), ale možná se pletu. Jinak moc nevím co je ve Slovinsku dopravní špička :-)
24.11.2009 (7:53)  
Stačí se podívat do sousedního "bohatšího" Slovinska. Nakoupili před 5 lety spoustu elektrodesir, ale dodnes ten zbytek vozí ve špičkách gomulky (polské EN57). Navíc ta jejich pýcha jezdí po letech často pěkně posprejovaná. Pro jejich poměry ty krátké soupravy stačí a díky klimošce je tam i v létě snesitelně. Takže asi Chorvatsko na tom lépe nebude a na cílový stav 92 jednotek si počkáme.
Registered user M 
23.11.2009 (23:24)  
Elias - tyhle chorvatsky vlaky jsou jaksi furt jenom na papire. Druha vec - Chorvatsko mi nepripadlo jako bohata zeme. Ale asi se pletu, Chorvati zadne problemy nemaji a nakup tehle "vytunenych golfu" pro ne zadne zasadni problemy nepredstavuji...

Mimochodem, kdyby neco takoveho jezdilo Praha-Brno (Zagreb-Vinkovci je mozna jeste dal), tak budete kricet, ze to je snad vtip, ze tam je jen 16 mist v jednicce, ze to nema restauracni vuz, ze to ma jen dva zachody (to jako fakt nebo je v clanku mysleno 2 zachody na kazdej clanek?), ze se to na dalkove spoje vubec nehodi, ze... Ale kdyz to maji Chorvati, tak je to supr.

Opravdu netusim, kolik v Chorvatsku jezdi vlaku, ale tipuju, ze min, ze u nas. Chorvati tak nahrazuji treba 100 vlaku, zatimco my potrebujeme nahradit 1000 vlaku. Jsme 2x vetsi, takze abysme to udelali stejne kvalitne jako ti sikovni Chorvati, tak stejnou kvalitou muzeme nahradit jen 200 vlaku a dalsich 800 bysme museli zrusit. V podstate zadnej problem, jenom nevim, jestli bys z tehle strategie byl unesenej...

PS: U nas mam pocit, ze docela dost penez padne na to, ze to musime vyhovovat hodne normam a ze prislusne urady nejsou zrovna vstricne vuci "upravam" norem. Pokud chorvatskej "drazni urad" tak prisnej nebude, tak se spousta penez usetri. A to pomijim korupci, politicke rozhodnuti atd. U nas radu 380 furt testujou, aby se vyloucili problemy, ktere nastanou s pravdepodobnosti jedna k XX. MOZNA v Chorvastku rekne nejakej Stojan, ze je zadouci, aby dali stempl, tak daji stempl. O tom ale tiskovka nebude a "delejme to jako na Balkane" psat nebudeme.
Pozn.: Je to ciste hypoteticka vec
23.11.2009 (19:35)  
TWIX : jenže nejdříve se musí v KH přestavět trať, tzv. kutnohorský oblouk, aby se odstranila úvrať. S tím ČD nemohou dělat nic... Podobně s vlaky do Kladna.
23.11.2009 (14:49)  
Ach jo, tady je vidět rozdíly mezi chorvatským a našim vedením. Kupovat nějaké RegioNovy oproti tomuto, co to je? To ČD nemyslí na cestující skoro vůbec?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko