..: U Jablunkova je po zřícení tunelu obnoven provoz :..

Mosty u Jablunkova, tunely, foto: Otmar HumplíkMosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.

Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.

Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.

Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.

Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.

Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz

Ukončená opatření v dopravě

V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.

Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.

Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 28.11.2009 (13:17)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel P_V 
15.11.2009 (23:24)  
Zas tak hrozné to není. Co teprve, když stavěli Třebovický tunel. Nejdřív dvoukolejný, ten se hroutil až se zcela zavalil. Pak ho přerazili na jednokolejný, zával stíhal zával a ražba občas i couvala. Ještě donedávna bylo na povrchu znát, kudy tunel vede, objem propadů byl tak velký že je ani nezaváželi - viz staré foto na mapy.cz Nakonec tam pro sichr vykopali zářez. A i tehdy dal tunel o sobě naposledy vědět, než ho zasypali, tak se krátce před ukončením provozu odporoučel kus portálu.
Takže v Jablunkově čajíček... 8-)
15.11.2009 (21:45)  
To Miroslav Zikmund:přesně to jsem chtěl napsat! Také by novináři mohli dát do titulku slova ,,opravovaný,rekonstruovaný či nově stavěný". Ale to by asi ztratilo ten správný novinářský náboj. Takhle to na první pohled vypadá,že v tom tunelu je zasypaný vlak plný lidí-a o to při sledovanosti média jde především. Také výroky na ČT 1,,Správa železniční A dopravní cesty" jsou kouzelné. Laik to přejde,odborník skřípe zuby.
registrovaný uživatel pepe151  mail  
15.11.2009 (21:05)  
ještě jednu věc bych s radosti podotkl: pry: podmočená zem a násldné sesutí podloží, tot pry důvod, v červnu u nás pršelo v kuse týdny a tunel stál (tak to má být) najednou na dva dny zaprší, další den je bez mráčku a ono se to zříti? To pak při novodobých stavbach tunelu, které se mimo jiné kopou ve skálach, pod mořem, nebo na dně řeký nesmí pršet? no jsem zvědavy jak se bude případ vyvíjet dal,a jestli bude vůbec někdo obviněn. A proč se tunel razil dvonásobnou rychlosti než měl? no inu: práce kvapná ..........., ale možná to tak vůbec není, a za příčinou stojí příroda, však je to jen můj názor.
15.11.2009 (21:02)  
Tak to bude případ do učebnic. A je to slušný průser, který budou vyhrabávat tak půl roku. Kdyby se propadlo jen pracovní místo, tak se to zaplátuje a jede se dál (jako Březno u Chomutova-Droužkovice), ale tohle vypadá, že se někde stala chyba...

No jestli to bylo skutečně po válce nějak překucháno a přesypáno, tak to je o tlamu, protože si na tom toho statik moc nenamodeluje a nejbezpečnější je to celý vyhrabat, nebo protlačit finální rourou. Jenže to je za strašný prachy, protože ty flyšové sračky by se běžně neměly použít na zásyp, takže nutná stabilizace a další fígle. Pokud to sedlo celé nějak plave, tak mohou časem odplavat i ty baráky kolem. Vůbec to nikomu nezávidím.

Jen podobné průsery očekávám na stavbě R49, protože zatím ještě nikdo na flyšových sračkách dálnici nestavěl. Dvojkolejná železnice se šířkou 10m je přeci jen něco jiného, než 3x širší dálnice s předpokladem velkorysejší trasy. Bude to zajímavé a náročné na kapacitu karpatského penězovodu.
15.11.2009 (20:32)  
Nějak si nedovedu představit, jak se může zřítit tunel. Tunel je "díra", propadlo se nadloží tunelu... Na idnes je terminologie vcelku správná.
Nad tunelem vede jednak VN 22 kV, jednak zesilovací vedení 3 kV =. Průřez obou tunelů nedovoluje umístit napájecí vedení do tunelů, protože by nebyly dodrženy bezpečné vzdálenosti.
registrovaný uživatel pepe151  mail  
15.11.2009 (20:21)  
První vlaky projely starým vedlejším tunelem až po šestnácte hodině byli to osobní 2907 a 2910, poté už projížděly sníženou rychlosti kromě osobních i mezinárodní eurocity jako 147 Jan perner, 140 Beskyd nebo R 331Kysuca, vyluky se tak dotkly hlavně dopoledních spojů ktere byly všechny v ůseku Navsi-Čadca nahryzeny náhradní autobusovou dopravou, kterou tvořily čtyři autobusy a kmitaly od jedné soupravy k druhé, které končily předčasně a jely zpět (např. EC142 a EC 143 Odra) nebo byly soupravy uplně nahrazeny nahradnimi soupravy (např. EC 235 dětvan, nebo R 340 Kysuca) Jinač na novem tunelu už měla po kopani přejit na betonovani firma SKANSKA. A oba stare tunely nedělali KBD ale italští pracovnici, kteři jsou vyhlašení svými pracemi po celém světě, kdo je do italie vlakem přes alpy ví. :-)
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
15.11.2009 (17:56)  
Na inom diskusnom fóru spomína jeden domáci znalec, že tam nie je skalnaté nadložie. A okrem toho za 2. sv. vojny bol pôvodný tuenl odstrelený, možne že potom to len dosypali. Svedčí o tom aj to, že vedú tým miestom aj stožiare vn .
registrovaný uživatel P_V 
15.11.2009 (17:04)  
Za války byly oba tunely odstřeleny trhavinou (prý 20 tun TNT), nelze se tedy tomu chatrnému nadloží divit.
registrovaný uživatel Sefik  mail  
15.11.2009 (16:10)  
No oni asi tehdejší soudruzi z KBD věděli, proč postavit dva tubusy a ještě od sebe tak daleko...

Ještě k řešení - v Chocni taky byl kdysi tunel a co tam je teď? - akorát nevím, jak by to vydýchali ti v tom baráčku na kopečku...
registrovaný uživatel pepe151  mail  
15.11.2009 (16:01)  
pro informaci: když se podivate na ůvodní fotku, tak přesně ten smrk nad právým tunelem už neni, to je střed kráteru který se rozléha přes sto metru do šířky, no ještě že se nikomu nic nestalo :-)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko