..: U Jablunkova je po zřícení tunelu obnoven provoz :..

Mosty u Jablunkova, tunely, foto: Otmar HumplíkMosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.

Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.

Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.

Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.

Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.

Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz

Ukončená opatření v dopravě

V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.

Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.

Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 28.11.2009 (13:17)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
21.11.2009 (10:04)  
Mám jednu otázku ?
V pátek uvedly TV stanice, že se tunel zaváží zevnitř a potom bude následovat zásyp ze shora, aby cle staveniště zpevnilo a nehrozily další sesuvy. To je jasné. Ale co bude se stavbou dále? Prozatím, pokud nedojde k další pohybům zeminy, se patrně bude jezdit zbylým nerekonstruovaným jednokolejným tunelem. Z toho nepřímo plyne, že započatá rekonstrukce bude umrtvena. Co bude ale následovat, mi není jasné, protože jak uvádí p.MZ, obejít toto nebezpečné místo jinou trasou je téměř neproveditelné. Proto prosím, pokud bude mít někdo informaci o tom, jak bude modernizace pokračovat, nechť nás laskavě informuje. Děkuji FRK
20.11.2009 (21:16)  
Zdeseny danovy poplatnik : myslíte to třeba dobře, ale je to nereálné.
I tak jak to popisuje Jiří Kocurek přes Polsko. Já jsem pěšky prolezl, částečně po silnicích, častečně po značených nebo neznačených turistických stezkách oblast Jablunkov-Návsí > hraniční přechod Bukovec/turistická stezka Jasnowice přes dřevený most do Polska ... Jaworzynka, Hrčava (trojmezí), kotáry "hore kopcom" rovnou za nosem směr Čierne pri Čadci, resp. silnice z Hračavy do Mostů ...
Podobně jsem procházel pěšmo úsek ze Mostí zastávky až do Svrčinovce po silnici E75. Kopírovat trasu té silnice E75 nemůžete, protože ve Svrčinovci pro ni není místo. Za přejezdem (trati do Skalitého) u zastávky Svrčinovec a mostem silnice E75 ostře zahýbá doprava v pravém úhlu.
Ve Svrčinovci je výškový rozdíl mezi touto zastávkou a zastávkou Svrčinovec na trati KBD minimálně 20 metrů. Silnice E75 stoupá pozvolna k bývalé slovenské celnici, výškový rozdíl mezi tratí a celnici je odhadem 30 - 40 metrů. V mezicelničním úseku začíná silnice ostře stoupat, prostor někdejší české celnice je ve stoupání, na niveletu trati se dostává zhruba v prostoru křižovatky se silnicí od Hrčavy, resp. v místě napojení na původní silnici. Při teoretickém vedení trati by tu bylo stoupání kolem 40 promile.
Takže trasovat trať jinudy než stávajícími tunely by znamenalo stavět nový (minimálně 10 km dlouhý) dvojkolejný tunel, navíc s velkým výškovým převýšením a je otázka, kde by se napojil na stávající trať. Navíc byste musel začít stavět v zahraničí.
"Naši předkové" skutečně zvolili pro trať skutečně tu nejlepší trasu. Ten tunelový úsek je holt smůla. Když "všemohoucí" během sedmi dnů kdysi tvoři svět, nemohl tušit, že tu někdy budou stavět železnici.
20.11.2009 (17:04)  
andy206: mluvčí SŽDC pro Deník uvedl, že teprve začátkem týdne se rozhodne, jak dál s tím uzavřeným tunelem, protože chtějí mít více než 100% jistotu a proto počkají na průběh sanace. Do té doby budou zřejmě ty odklony. Ten zborcený tunel prý aktuálně zaváží struskou.
registrovaný uživatel andy206  mail  
20.11.2009 (16:25)  
Dobrý podvečer, prosím Vás, jak dlouho budou ještě náklad. vlaky jezdit přes Valašsko? Dělám u kolejí v jedné firmě ve Val.Mezu a je radost vidět všechny ty mašinky a vlaky, které jinak jedou vrchem přes Jablunkov.

Děkuji moc.
registrovaný uživatel Sim 
20.11.2009 (13:06)  
Kocurek Jiří > ze je trat na obou stranach tunelu ve spadu jsem predpokladal, ale do uvahy o stoupani nezahrnul. Jednak nevim, jake stoupani tam je (= nevim, kde to zjistit) a zaroven netusim, jaky sklon je v teto oblasti jeste unosny (kvuli narustajicim pozadavkum na HV).

Proste jsem si zkusil vyjit z udaju, ktere jste uvadel a vyslo mi, ze se lisime prakticky presne o rad, coz tedy jednoznacne smerovalo k zamene promili a procent.

Pokud je na obou stranach skutecne sklon 16 promile, je vas vypocet spravny a naopak ukazuje, ze ja sam jsem zanedbal pomerne dulezitou skutecnost - ze pri potencialni zmene sklonu trati je potreba prestavet obe strany soucasneho tunelu a ne jen jednu.
20.11.2009 (12:47)  
sim: Malý detail - stávající trať je ve spádu. To, co uvažujete Vy, by platilo pokud by stávající trať vedla vodorovně. Jenže tady je třeba počítat s tím, že na kilometru délky (pro detailisty: tím myšlena vodorovná vzdálenost) stávajcí trať klesá o cca 16 m (=16 promile). Uvažovaný spád nové trati 20 promile pak znamená, že na kilometru délky srazíme pouze 4 metry výškového rozdílu vůči niveletě stávající traťi.

Edit: Sklon stávající trati jsem počítal z vrstevnic a této délky - http://jdem.cz/ck958
20.11.2009 (11:33)  
Svět je dnes opravdu trochu jinde. Je otázka, zda je na správném místě. Podle mne ne. V tom, že jste laik máte naprosto pravdu a než někam něco pošlete, bylo by dobré si přečíst, co jste napsal. Jaký je rozdíl, mezi úpravou stávající trouby a rozšířením na dvoukolejku? jedině v tom, že zásah do terénu je menší, doprava v tunelu by byla vyloučena tak jako tak. O tom, že v tunelech se koncem války bouchalo se vědělo, takže nestabilita nadloží se dala předpokládat a technologie provádění stavby měla toto respektovat, což se evidentně nestalo. Geologický průzkum: Zkusil někdo vyvrtat sondy do stropu tunelu? Tím by se totiž velmi jednoduše a přesně zjistila kvalita nadloží bezprostředně v prostoru prováděných prací. Teď je terén kolem kráteru v pohybu a hrozí bezprostřední nebezpečí zřícení domků nad tunelem. Pokud se nezačne urychleně konat, dočkáme se toho, že dojde k přeformování celého kopce s fatálními následky na infrastrukturu. Na kráterových stěnách je jasně vidět, s jakou horninou máme co do činění a je evidentní, že ražba klasickým způsobem nepřipadá nadále v úvahu; bude nutno použít technologie pro práci v sypkých a vodou prosycených horninách, s tím, že hotové dílo musí být samonosné, dokonale vodotěsné a odolné proti tlakovému namáhání sypkého nadloží. Dělat v takovémto prostředí dvoukolejný tunel je naprostý nesmysl!
19.11.2009 (23:49)  
Ážetďák: Jsem sice laik, ale odpověď na vaše otázky přímo bije do očí. Proč nerozšiřovali stávají tunel? Protože chtěli zachovat provoz na trati a protože v té době nebyly takové technologie. Proč ho stavěli dál od druhého? Opět to asi bude souviset se zachování provozu (ten tunel hned u prvního by se asi špatně kopal) a technologiemi, tedy nejspíš pokud ten první tunel byl nějak vypočítaný, nepovažovali za dobré kopat v jeho těsné blízkosti. NAVÍC jak už tu někdo řekl, oba tunely byly odstřeleny, takže "stav nadloží se zhoršil" až po jejich dostavbě.

Celkem mě zaráží, že vynášíte takové rychlé soudy. Je sice fajn, že jste měl "koule" na to strhnout plombu a vyměnit pojistku (kde jste byl dovezen ředitelskou Volhou), nicméně svět je dnes trochu jinde, i když na české železnici to tak leckdy nevypadá ;).
19.11.2009 (22:11)  
Ach jo, jak vidno, staří inženýři, kteří projektovali před mnoha lety oba jednokolejné tunely, vystudovali své vysoké školy jistě poctivě. Teď s novodobými rychlokvaškami, jež stihnou vysoké školy vystudovat za víkend, si jistě ještě užijeme hodně srandy. Ale smutné je, že všechnu tu legraci zaplatíme my všichni ze svých daní. Jak je u nás již léta zvykem, vyšetřování policie a posudky "soudních" znalců jistě žádná pochybení nenaleznou...... a tak se penízky na sanaci tohoto průseru opět nasypou z již tak "děravého" státního rozpočtu - na úkor čeho? Přece objednávky osobní dopravy. Aby pak tím tunelem mělo vůbec co jezdit - viz: http://www.k-report.net/aktuality/stredocesky-kraj-chysta-omezeni-zeleznicni-dopravy/ - jak vidno, pan Rath začíná řádit!
19.11.2009 (21:46)  
To Attilius:
S lidmi, kterých se zastáváte, totiž z neschopnými a blbými, ale o to nafoukanějšími manažery, mám mnohaleté zkušenosti, leckdyi zábavné, když např. vyprojektovali DK Banská Bystrica - Martin s ukončením v budově, která existovala jen na papíře, ale k věci: Proč asi ten druhý tunel postavili poměrně daleko od toho prvního? A proč už tenkrát, místo rozšíření toho původního raději vykopali vedle nový? Podle toho, co se teď děje, byly důvody jasné. A co teď s tím? Pokud se začne materiál ze zříceného tunelu vyvážet, svah, který je evidentně v pohybu, se bude sesouvat dál a doplatí na to obyvatelé většiny domů nad tunelem. Další otázka je, kam se ten materiál vyveze a čím se zasype díra, která určitě ještě naroste. Víte, co s tím? Já ano.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko