..: U Jablunkova je po zřícení tunelu obnoven provoz :..

Mosty u Jablunkova, tunely, foto: Otmar HumplíkMosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.

Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.

Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.

Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.

Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.

Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz

Ukončená opatření v dopravě

V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.

Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.

Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 28.11.2009 (13:17)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel P_V 
19.11.2009 (21:30)  
Nevíte, v jakém rozsahu je již rozšíření tunelu hotovo? (tedy bylo, než to spadlo...)
19.11.2009 (18:27)  
@Jiří Kocurek: Dekuji. Co se tyce financnich duvodu, pokud se to skutecne sesype cele (pravdepodobnost rozhodne nikoliv zanedbatelna) a bude potreba misto tunelu vyhloubit pulkilometrovy zarez v techto podminkach, tak si laickym odhadem dovoluji pochybovat, ze tech cca 10km novych koleji vyjde draz.

Nicmene, vratil bych se k tomu, co uz tady konstatoval kolega diskuter z AZD - totiz ze ty staticke pomery jsou diametralne odlisne pro jedno- a dvojkolejny tunel. Ty vyhody reseni Metrostavu (zejmena vzhledem k jiz zminovanym geologickym podminkam v lokalite) nejak nevidim.
registrovaný uživatel Sim 
19.11.2009 (17:13)  
Kocurek Jiří > pokud by se skutecne jednalo o 2 procenta, vystoupani o 30 metru je zalezitost zhruba 1,5km => uvadite procenta a pritom uvazujete v promilich, aniz byste mezi nimi prevadel.

Nic to ale nemeni na tom, ze zde je tunel vhodne reseni - minimalne kvuli zastavbe okolo. Bohuzel okolnosti pri jeho stavbe (resp. prestavbe, at nam toto slovo zni jakkoliv) rozhodne priznive nejsou, coz by ale nijak nemelo souviset s naslednym provozem.
19.11.2009 (15:18)  
Zdeseny danovy poplatnik: Zvednutím nivelety trati o cca 25 až 30 metrů vychází při sklonu 2,0 % napojení na stávající niveletu v místě 49°34'10.724"N, 18°44'50.426"E takže asi 6,5 km + zhruba stejná délka z druhé strany, celkem asi 10 až 13 km novostavby dvoukolejné trati. Pochybuji, že toto bude levnější než 600 m tunelu.
Pokud byste chtěl uhnout až u stanice Mosty u Jablunkova, tak Vám stejně vyjde tunel, jelikož v místě silnice je terén cca 30 m nad niveletou koleje, jaká Vám v tomto místě vyjde.
Edit: Sklony uvádím v procentech, ale vím, že se standardně používají promile.
19.11.2009 (14:03)  
Zdeseny danovy poplatnik: a říkají vám něco "sklonové poměry"? Už je zmínil Miroslav Zikmund. Zkuste si udělat podélný profil té silnice a porovnat se železnicí, na to nemusíte být místní.
19.11.2009 (13:23)  
@Attilius: Rekonstrukce stavajicich dvou jednokolejnych tunelu byla v puvodnim projektu toho koridoru, pak prisel Metrostav, ze ne, ze jeden tunel udelaji dvoukolejny a druhy zrusi. Asi to moc dobry napad nebyl, jak vsichni vidime. Hasici si nakonec vydupali, ze druhy tunel se ponecha pro ucely zachranaru a evakuace.

@Jiří Kocurek: Ta silnice E75 predpokladam tunelem nevede. ;) Kopirovani jeji trasy mi prijde teda o mnoho vhodnejsi nez to, kudy ta trat vede ted. Ale jak rikam, nejsem mistni.
19.11.2009 (12:40)  
Zděšený daňový poplatník: Říkáte stavět jinudy/jinde - pohledem do mapy http://mapy.cz/#mm=T@x=143082496@y=134104576@z=13 je vidět:
a) trať vede průsmykem, posun o stovky metrů znamená vedení v delším tunelu než teď a z hlediska geologických podmínek nic neřeší.
b) posun tratě o kilometr(y): ještě větší a delší tunel.
b1) vedení severněji: peáž přes Polsko - vedení kolem řeky Olše (Olzy), tunel/zářez v hřebeni mezi Hrčavou (CZ) a Istebnou (PL) a zaústění tratě v obci Čierne pri Čadci (SK)
b2) vedení jižněji: údolím Lomné, přechod hor na kótě 930 m - východně od Muřinového vrchu (místo současných 550 m n.m.)a dále údolím Olešnianky nebo Trstenné.

Všechny 3 možnosti znamenají kopat tunel ve stejně špatných nebo horších podmínkách (a mimo jiné mnohem více zděšených daňových poplatníků).
19.11.2009 (12:40)  
Zdeseny danovy poplatnik : podívejte se na fotomapu. Prostě ta trať je od dob své výstavby trasována tak, jak je vedena i s ohledem na sklonové poměry, jinudy prostě být vedena nemůže, vlevo ve směru jízdy směr Čadca je hluboké údolí. Samotná staniční budova v Mostech stojí na okraji svahu. Středem toho údolí vede původní silnice směr Slovensko, silniční obchvat je veden na opačné straně údolí. Jak se to údolí směrem k Čadci zužuje, tak obchvat se v prostoru státní hranice spojuje s původní komunikací a několik desítek metrů nad tímto úzkým hrdlem vede železniční trať.
Kdyby měli před cca 140 lety tehdejší stavitelé více prostoru "dole", tak by určitě tu trať stavěli trochu jinak, i za cenu výkupu pozemků a tehdejších budov, zejména v obci Svrčinovec.

Pokud jde o ten geologický průzkum. Byť laik, tak předpokládám, že existuje geologická dokumentace z doby prvotní ražby tunelu. Protože se původní dílo pouze rozšiřuje, pracuje se v týchž geologických podmínkách, takže se pravděpodobně vycházelo přededevším z této dokumentace. Pochybuji o tom, že by se neudělal nějaký doplňkový geologický průzkum, ale přece jen pochybuji o tom, že lze geologickým průzkumem odhalit (pokud je to technicky vůbec možné) nějakou kavernu (dutinu) vzniklou působením vody.
registrovaný uživatel Attilius  mail  
19.11.2009 (9:45)  
Ážetďák :
Dva jednokolejné tunely asi původně nikdo neprojektoval. Jejich výstavbu od sebe totiž dělí téměř 50let. Ty řeči o manažerské nafoukanosti byste ti také mohl odpustit.
Narozdíl od pozemních staveb, kde je víceméně veškěré zatížení známe a definovatelné, podzemní stavby se zkrátka budují obklopeny prostředím, který ani sebelepší a sebenákladnější průzkum nikdy nepopíše, protože data z vrtů jsou pouze bodová. Člověk není všemocný, a příroda má zkrátka občas navrch.
18.11.2009 (21:19)  
Všechno nasvědčuje tomu, že ti, co projektovali původní dvoutunelové řešení věděli, proč to tak dělají a tudíž by bylo velmi rozumné u původního řešení zůstat a stávající tunely postupně a opatrně zrekonstruovat. Bohužel opět zvítězila manažerská nafoukanost nad zdravým rozumem. Teď už jen zbývá domy na tunelem evakuovat a čekat, až ve stále se zvětšujícím kráteru zmizí. A až to za několik let padat přestane, tedy až se to propadne úplně celé, vyhrábnout rigol a přemýšlet, jakou medicinu na stále sjíždějící svahy aplikovat. Každopádně má Subterra o práci na dlouhá léta postaráno. (nejspíš se to bude muset udělat podobně, jako ve Střelné, zkuste se podívat na fotomapu, je to velmi zajímavé.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko