..: U Jablunkova je po zřícení tunelu obnoven provoz :..

Mosty u Jablunkova, tunely, foto: Otmar HumplíkMosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.

Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.

Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.

Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.

Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.

Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz

Ukončená opatření v dopravě

V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.

Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.

Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 28.11.2009 (13:17)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.12.2009 (11:47)  
Vlad: dík a nějaký tip jak hledat libovolnou kategorii, libovolného autora, libovolnou trať sestupně podle data vložení nemáte? To mi totiž nejde vůbec! Dík
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
01.12.2009 (16:55)  
(OT) Honza: Ono je několikero cest, jak postupovat.
Jako příklad zvolím tu 460, po které jste pátral.

Ve Vyhledávání zadáte 460 a vyjedou vám všechny fotky, kde je v názvu toto trojčíslí.
http://www.zelpage.cz/fotogalerie.php?search=460

V Rozšířeném vyhledávání si zvolíte číslo trati (320), můžete zpřesnit i stanici nebo úsek (Mosty u Jablunkova) a případně upřesníte kategorii (460):
http://www.zelpage.cz/fotogalerie.php?search=extend&sprava=on&trat=320_1&st1=341040&st2=&parent=main_eljed_460&title=&id_autor=all&sort=title&smer=asc

Je jen na Vás, jak podrobně si vyhldávání nastavíte.

A hledáte-li konkrétní stroj, napíšete ve Vyhledávání jeho číslo do uvozovek "460.006"
http://www.zelpage.cz/fotogalerie.php?search=%22460.006%22

Pořád hodně složité? V galerii je přes 10 tisíc fotek a těch kategorií není mnoho...
registrovaný uživatel Honza  mail  
01.12.2009 (14:48)  
Vlad: tady v rozšířeném vyhledávání něco najít je v celku horor, bylo by dobré, kdyby se to nějak změnilo v rámci nějakého "tuningu" stránek!
registrovaný uživatel Honza  mail  
24.11.2009 (14:44)  
To je nádherná fotka v úvodu, proč není v galerii u 460tek??
24.11.2009 (13:56)  
Jak průběžně sleduji, tak termín možného otevření tunelu byl odložen minimálně o několik dalších dní, zatím to vypadá na pátek, ale kdo ví...
22.11.2009 (0:33)  
Josef Petrák:
Na Moravě není o nic víc než v Čechách, bo je ve Slezsku ;)
21.11.2009 (21:11)  
M 474 003: a jak to chcete hloubit v téhle nestabilní situaci? Ta stavební jáma musí mít zajištěné stěny. Stěny toho kráteru se přitom samovolně do něj sesouvají, stačí, aby zapršelo, a ujede toho tam mnohem víc a klidně to veme i okolní domy a i ten druhý tunel. Když tam postavíte nějakou techniku pro pilotování či beranění štětovnicových stěn, tak vám tam taky spadne. Jako jedinou možnost vidím to zavézt až na úroveň okolního terénu, pak udělat stěny a teprve potom to vyhloubit.
21.11.2009 (14:39)  
Kráter se právě zaváží zeminou, až bude úplně zavezený tak se bude pokračovat ve stavbě metodou hloubení a zásypu. Jsme přece v Čechách ne???
21.11.2009 (13:30)  
FRK, komunita ŽelPage rozhodně není arbitrem stavitele ani zadavatele, takže TEĎ ti sem nikdo rozhodně nic konkrétního nenapíše. Hlavně, když píše Poborskiii 20.11.2009 (17:04) "mluvčí SŽDC pro Deník uvedl, že teprve začátkem týdne se rozhodne, jak dál s tím uzavřeným tunelem, protože chtějí mít více než 100% jistotu a proto počkají na průběh sanace."
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko