..: U Jablunkova je po zřícení tunelu obnoven provoz :..

Mosty u Jablunkova, tunely, foto: Otmar HumplíkMosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.

Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.

Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.

Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.

Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.

Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz Propad tunelu v Mostech u Jablunkova, foto: Josef Kluz

Ukončená opatření v dopravě

V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.

Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.

Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 28.11.2009 (13:17)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel karosa  mail  
17.11.2009 (18:33)  
Vlad: Ano, souhlasím s vaším názorem, že právě ti vedoucí pracovníci na stavbách(stavbyvedoucí, mistři a pod.) jsou nejvíce zainteresovaní na tom, aby se stavělo kvalitně a bez problémů. A právě proto jsem chtěl poukázat na to, že častokrát jsou pod tlakem těch(některých) lidí z managmentu, kterým jde jen o svůj prospěch a nic jiného je nezajímá. A je na každém z těch stavbyvedoucích, mistrů , aby se s tím vyrovnal tak, jak to má být, tedy kvalitní prací, stavbou, výrobou atd. A ne každý z nich se s touto situací dovede vyrovnat tak, jak je potřeba. Samozřejmě, těch poctivých je drtivá většina(určitě víc než 99.9%) a ti potom doplácejí na těch pár druhých, kteří z rúzných důvodů právě tu kvalitní práci nemohou nebo nechtějí odvádět. A právě o tom psal AŽDák i já ve svém příspěvku. Nemělo to být žádné očernování či napadání všech těch poctivých pracovníků(ve výrobě i ve vedení), bez kterých by se nikde nic nepostavilo, nevyrobilo nebo neotočilo ani kolo. Jestli to jako kritiku někdo pochopil, omlouvám se všem těm poctivým, že jsem to napsal tak špatně.
17.11.2009 (15:18)  
To Vlad:
Stalo se. Dva roky jsem měl na starosti partu cikánů na výkopech. Začátky byly krušné, ale zvykli jsme si na sebe. Na co jsem si nikdy nezvykl, bylo podrazáctví a někdy až katastrofická neschopnost managementu. A vzhledem k tomu, že většina ,,těch nahoře" je neschopný předlistopadový xindl, tak se není čemu divit, že každou chvíli někde něco spadne. Žádnému managementu dnes nejde o to, aby firma odváděla kvalitní práci, jede se podle zásad: Franto podrž to, já jdu pro prachy a: Honem rychle od toho, dokud to funguje.
17.11.2009 (11:29)  
Mám obavy, že kdyby nebylo Ukrajinců, tak by se toho tady moc nepostavilo. O to víc mně mrzí, že mnohé státní zakázky jsou předražené, ačkoliv by tomu mělo být naopak. Ti hoši, pokud to nejsou zrovna z úplně jiného oboru dokážou vzít za práci. I když podotýkám - musí mít nad sebou respektovaného šéfa.

Jak vidím, Vlad vše sleduje z pohledu odborníka a prosil bych, aby s odstupem doby - po vyšetření - sem napsal nějaký článek a mohli se poučit i ti, kteří z neznalosti problému v podstatě plkají.

Jak jsem už psal, považuji to za velký průser, který se nedá srovnávat s pádem "čtyř traverz" v nevhodnou dobu na nevhodném místě. Kdyby tam zrovna nejel EC, tak by pes o tom neštěkl - takových pádů už bylo a vždy šlo o drobnou technologickou nekázeň, která se dá za dva dny uklidit a za jeden až tři měsíce napravit.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
16.11.2009 (23:24)  
(OT) karosa: Vážený pane kolego, přiznám se, že to vidím poněkud jinak, než to vidíte Vy. Za svou téměř pětadvacetilou praxi jsem se coby stavební inženýr setkal s lecčíms, i se snahou obcházet zákon o zadávání veřejných zakázek. Poznal jsem mnoho firem, jednal se spoustou lidí. Stavbu ale nedělají "bílé límečky" na generálních ředitelstvích, ale lidé na stavbách samotných. Jistě, je zedník a Zedník. Ale snaha těch, kteří stavbu bezprostředně na místě řídí, je, aby byla bezproblémová - aby probíhala podle dokumentace, dle časového harmonogramu, profese na sebe navazovaly...

Můj kamarád nastoupil před časem u zahraniční firmy působící v Česku, optimisticky se domníval, že se zdokonalí v angličtině. Místo toho hledal slovíčka jiná... Z pozice stavbyvedoucího řídil zpočátku tým 40 lidí, z nich bylo 32 z Ukrajiny. V prvním momentě to pro něj byl šok. Kdybyste ho ale po čase slyšel, jak o této partě vypráví - jaká je to dělná, šikovná parta, která umí zabrat, když je to potřeba, jaký je na ni spoleh...

Asi by se zlobil ještě více než já, kdyby četl: "...nebo to spadne, kvůli několika zasypaným Ukrajincům se nikdo nepo..." Jemu určitě není jedno, jetsli stavba spadne (vždy je předával v termínu a vzorné kvalitě), není mu lhosteno, když dochází i jen k banálním zraněním... A věřím, že takových stavbyvedoucíćh je většina.

Chci jen věřit tomu, že si Ážetďák časem uvědomí, že pokud chtěl kritizovat zadávání veřejných zakázek nebo chování managementu některých firem, tak k tomu v daný moment nepoužil vhodná slova.
registrovaný uživatel karosa  mail  
16.11.2009 (22:30)  
Vlad: Myslím, že AŽDák neměl při psaní svého příspěvku na mysli pracovníky přímo na stavbě( mistry, dělníky a pod.), ale spíše situaci ve vedení (nejen) stavebních firem. Právě tam totiž většinou chybějí odborníci s dlouhodobější praxí v oboru a zkušenostmi, které nasbírali třeba právě na těch stavbách (a od mistrů postupovali výš a výš), a kteří by právě většinou byli schopni svými zkušenostmi zabránit takovýmto průšvihům(ale i jiným, viz Studénka a další). Ale jsme v Česku a ve vedeních nemála(nejen stavebních, ale všech oborů) firem je uplatnovaná zásada "rodiného podniku a přátel", kde se na nějaké vzdělání v oboru a zkušenosti vůbec nekouká. Hlavním cílem těchto vedení je totiž přelití co největšího množství financí z rozpočtu zakázek firmy do vlastních kapes a "po nás potopa"., ať to stojí, co to stojí..
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
16.11.2009 (21:00)  
(OT) Ážetďák: Přál bych Vám, abyste si to rok vyzkoušel na obdobné stavbě v pozici mistra nebo stavbyvedoucího....
16.11.2009 (20:28)  
P. V:
Jestli je někdo komik, tak jsi to leda ty! Víš, o čem to je? když budeme fofrovat a šetřit, kde se dá, tak to buď uděláme dřív, ale budeme mít peníze k rozkradení, nebo to spadne, kvůli několika zasypaným Ukrajincům se nikdo nepo... a my získáme práci a peníze na velmi dlouhou dobu! Výběrové řízení máme v kapse a práci navíc bude muset někdo zaplatit, i kdyby stokrát nechtěl!
16.11.2009 (16:42)  
P_V: Ta poslední věta je v tomto případě zcela neopodstatněná. Jak lze vidět z obrázku či ortofotomapy, nad tunelem je vesnice, takže zářezem by její obyvatelé asi byli velice nadšeni. Tunel může mít význam z hlediska zachování krajinných vazeb (volný pohyb živých tvorů včetně lidí, pohledové vazby) tam, kde dosud byly nebo by byly vhodné. Umělé kopce ovšem také příliš neschvaluji - spíše by bylo vhodné snížit intenzitu silniční dopravy obecně. Pak by nás také mohli nutit nosit odrazové vesty...
registrovaný uživatel P_V 
16.11.2009 (14:42)  
AŽD, jsi komik! :-) První větou kriticky poukázat na to, o čem je zbytek příspěvku, to se jen tak nevidí.

V té Chocni se tunel rušil kvůli přidání další koleje. Holt tehdy ještě nebyli zelenci, co by starý tunel prohlásili technickou památkou, skálu významným krajinným prvkem, a po několikaletém souzení vydupali aspoň přesypaný ekotunel pro migraci medvědů.
16.11.2009 (11:15)  
Jako obvykle: Dokud to drží, nic se neděje, když to spadne, tak hned všichni vědí, proč to spadlo a co se mělo (ne)udělat! Z fotek je naprosto zřejmé, že terén nad oběma tunely je všechno možné, jen ne soudržná hornina, takže by bylo logické, provést alespoň minimální, ale kvalitní geologický průzkum (sondy), prostudovat dokumentaci o výstavbě původních tunelů a problémech, které tehdy stavbaři řešili (je zajímavé, že při ražbě původních tunelů nic nespadlo a při rekonstrukci se to sesype jak domeček z karet) a při práci na tunelu udělat něco, co by okolní horninu zpevnilo (injektáže, zmrazení...) délka propadu a jeho pozice svědčí o tom, že byla zvolena nevhodná pracovní technologie. A v Chocni je zářez v opukové skále. Opuka je sice po stránce pevnosti perník, ale nesype se, jako písek a po navhčení neklouže.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko