..: Pars zmodernizuje všech 37 motorových vozů řady 842 :..

Motorový vůz řady 842 v modrém hávu, foto: Martin Grill Šumperk — První motorové vozy řady 842 spatřily světlo světa v roce 1988 ve Vagonce Studénka v podobě dvou prototypových vozů. V letech 1993 až 1994 pak proběhla sériová výroba dalších 35 kusů. Tyto motorové vozy tak mají za sebou víc než 15 let činné služby. Proto se České dráhy rozhodly pro jejich modernizaci. Do původního výběrového řízení, vyhlášeného v říjnu 2008, se však nepřihlásil žádný zájemce. Dráhy proto v souladu se zákonem o výběrových řízeních a tzv. jednacím řízením bez uveřejnění následně uzavřely kontrakt se společností Pars nova, která již v současnosti pro ČD zajišťuje například modernizaci motorových vozů řady 810 na motorové jednotky řady 814 RegioNova a modernizaci starých poštovních vozů na řídicí vozy řady 954.

Render motorového vozu řady 842, foto: Pars Nova První prototyp modernizovaného vozu by měl být předán Českým drahám nejpozději 31. července roku 2010 a zbývající vozy mají být dodány do konce roku 2012. Součástí modernizace bude kromě dosazení vakuových toalet klimatizace stanovišť strojvedoucího a výměna původních poruchových motorů LIAZ za nové motory TEDOM, které jsou nyní používány i u motorových jednotek řady 814. Výkon vozu tak vzroste ze současných 414 kW na 484 kW, a to za výrazného zvýšení spolehlivosti a snížení spotřeby paliva při plnění nejnovějších emisních norem. V interiéru, který byl již u původních vozů řady 842 poměrně moderně řešen, dojde jen k jeho obnově (pravděpodobně již v novém korporátním stylu) a dosazení nového audiovizuálního informačního systému s LED panely. Ty jsou poprvé použity v nových bistrovozech řady ARmpee, který České dráhy nasadí s příchodem nového jízdního řádu. Vnější barevné řešení bude taktéž již v novém korporátním stylu. Mezi poslední inovace technického stylu tak bude patřit kromě zcela nového řídicího sytému i dosazení nové duální radiostanice.

Další modernizace na cestě

Schéma řídicího vozu řady 961, foto: Pars NovaKromě modernizací motorových vozů Pars také uspěl v zakázce na modernizaci osobních vozů Bdt na 34 kusů řídicích vozů řady 961. Tyto vozy by měly být určeny do dálkových spojů vedených elektrickými lokomotivami. Proto dojde ke zvýšení jejich maximální rychlosti na 160 km/h. Vozy nabídnou plně klimatizované oddíly 1. i 2. třídy s celkem 56 místy k sezení a 57 místy ke stání. Samozřejmostí by kromě víceúčelového prostoru s držáky na jízdní kola měla být i plošina pro přepravu imobilních cestující, pro něž budou vozy taktéž upraveny.

Návrh vzhledu řídicího vozu 961 Škoda Pars, foto: Pars Nova Tyto dva modernizační projekty jistě přispějí nejen ke zvýšení kultury cestování po českých železnicích, ale také ke zlepšení ekonomiky a spolehlivosti provozu, které patří mezi významné slabiny současného vozového parku Českých drah. V souvislosti s dlouhodobou smlouvou ČD s Ministerstvem dopravy na provoz rychlíkových spojů, kterou by mohli uzavřít, je otázkou, jakých dalších modernizačních projektů se v nejbližší době dočkáme. Zejména u rekonstrukcí vozů Bdt na řídicí vozy řady 961 se přímo nabízí modernizace ostatních vozů Bdt ve stejném rozsahu jako u plánované řady 961, aby tak mohly být vytvářeny ucelené klimatizované soupravy s řídicími vozy.

Zdroj: Pars, České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 23.9.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
23.09.2009 (18:45)  
No, ač jsem odpůrcem Najbrta, tak tady se srovna docela hodí. Líbí se mi jak Najbrt na fotce, tak i v podání uživatele jenda.mrak, jehož Najbrt je asi lepší, ale ne zas tak až rozdílem třídy.
registrovaný uživatel Sim 
23.09.2009 (17:44)  
Sobieski > pokud je mezivozovy prechod resen pruchodem pres ridici stanoviste vozu, tak tam nekdo tezko muze pustit cestujici.

Podvozky pod Bdt budou prochazet repasi a nejakym "dovybavenim" na 160km/h, nebo tam prijdou zcela jine; pokud jine, jete, nebo komplet nove vyrobene?
23.09.2009 (16:38)  
Ja jen dufam že u 842 bude přechod z vagonu do vagonu umožňen i pro cestujíci jestli ne, tak je to hodně neprakticke protože mě jako člověku cestujícím pravidelně v temto vlaku hodně vadi.... (842 nacpaná vagon prázdný a přechod nikde co teď???)
Jinak barvy od najbrta na motoraky su otřesné..(když už tak bych vrch udělal celý tmavě modrý a do bileho pruhu bych zasadil žlutů linku jenonže by si cestujuci mohli myslet že je celý vlak 1 třída... takže je to takové nešťastné jinak barevné řešení ne flickr... se mě taky moc nelibi) ... proč se nemože u motoráků udělat výjimka a zůstat červeno bílé jak byli???
23.09.2009 (16:07)  
Mně to připadá jako dobrý nápad, snad něco bude jezdit i přes Kroměříž, ALE snad Pars nezbabrá 842 stejně jako Reginovu.
23.09.2009 (16:03)  
bdt si modernizeci upravdu zaslouží
23.09.2009 (14:25)  
Mně se se Regionova a řídící vůz 954 od Parsu velmi líbí,sice technicky nedokonalé,ale to mě jako z pohledu cestujícího nezajíma,další rekonstrukce vítám,ale upřednostnil bych 961.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
23.09.2009 (13:53)  
Moc nechapu tady tu kritiku na Pars. Rekostrunkce na radu 854 se obecne povazuji za povedene, stejnetak rada 954. Rada 814-914 ma svoje mouchy, ktere jsou do znacne miry determinovany pouzitim vychozim vozidlem, ale souhrnne lze rici, ze to nejsou - na svou tridu - spatna vozidla. A ze starych rekonstrukci - rada 831 remotorizovana v 80.letech slouzi dodnes... Takze kde je problem??
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
23.09.2009 (13:29)  
Myslím si, že podle tutoho http://www.zelpage.cz/news_n/961.png je ten oddíl 1. Třídy až na kraji, nikdo tam nebude courat. Každopádně by mě zajímalo, jestli se taky u 961 bude zasahovat do brzdy, vždyť u Bdt je je Brzda v "P" nebo jen "R", bude se tam dělat "PR" popřípadě "PR+Mg"?
A ještě chci si taky přiložit polínko - nevím jestli bylo Pars vybrán nejlépe, i když je pravda, že na slovenku v ŽOS Vrůtky se jim taky víc rekonstrukcí nepovede, než povede, ale u mě mají daleko lepší obraz než Pars.
registrovaný uživatel happy 
23.09.2009 (10:14)  
škoda, že se v případě 842 neuvažuje o klimatizaci oddílů
23.09.2009 (10:13)  
Proč Bdt a ne Bdmtee? Možná i proto, že Bdt už jsou v docela špatném stavu (těsnění v oknech, WC, podvozky...), zatímco Bdmtee ještě vydrží bez větších oprav...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko