..: Pars zmodernizuje všech 37 motorových vozů řady 842 :..

Motorový vůz řady 842 v modrém hávu, foto: Martin Grill Šumperk — První motorové vozy řady 842 spatřily světlo světa v roce 1988 ve Vagonce Studénka v podobě dvou prototypových vozů. V letech 1993 až 1994 pak proběhla sériová výroba dalších 35 kusů. Tyto motorové vozy tak mají za sebou víc než 15 let činné služby. Proto se České dráhy rozhodly pro jejich modernizaci. Do původního výběrového řízení, vyhlášeného v říjnu 2008, se však nepřihlásil žádný zájemce. Dráhy proto v souladu se zákonem o výběrových řízeních a tzv. jednacím řízením bez uveřejnění následně uzavřely kontrakt se společností Pars nova, která již v současnosti pro ČD zajišťuje například modernizaci motorových vozů řady 810 na motorové jednotky řady 814 RegioNova a modernizaci starých poštovních vozů na řídicí vozy řady 954.

Render motorového vozu řady 842, foto: Pars Nova První prototyp modernizovaného vozu by měl být předán Českým drahám nejpozději 31. července roku 2010 a zbývající vozy mají být dodány do konce roku 2012. Součástí modernizace bude kromě dosazení vakuových toalet klimatizace stanovišť strojvedoucího a výměna původních poruchových motorů LIAZ za nové motory TEDOM, které jsou nyní používány i u motorových jednotek řady 814. Výkon vozu tak vzroste ze současných 414 kW na 484 kW, a to za výrazného zvýšení spolehlivosti a snížení spotřeby paliva při plnění nejnovějších emisních norem. V interiéru, který byl již u původních vozů řady 842 poměrně moderně řešen, dojde jen k jeho obnově (pravděpodobně již v novém korporátním stylu) a dosazení nového audiovizuálního informačního systému s LED panely. Ty jsou poprvé použity v nových bistrovozech řady ARmpee, který České dráhy nasadí s příchodem nového jízdního řádu. Vnější barevné řešení bude taktéž již v novém korporátním stylu. Mezi poslední inovace technického stylu tak bude patřit kromě zcela nového řídicího sytému i dosazení nové duální radiostanice.

Další modernizace na cestě

Schéma řídicího vozu řady 961, foto: Pars NovaKromě modernizací motorových vozů Pars také uspěl v zakázce na modernizaci osobních vozů Bdt na 34 kusů řídicích vozů řady 961. Tyto vozy by měly být určeny do dálkových spojů vedených elektrickými lokomotivami. Proto dojde ke zvýšení jejich maximální rychlosti na 160 km/h. Vozy nabídnou plně klimatizované oddíly 1. i 2. třídy s celkem 56 místy k sezení a 57 místy ke stání. Samozřejmostí by kromě víceúčelového prostoru s držáky na jízdní kola měla být i plošina pro přepravu imobilních cestující, pro něž budou vozy taktéž upraveny.

Návrh vzhledu řídicího vozu 961 Škoda Pars, foto: Pars Nova Tyto dva modernizační projekty jistě přispějí nejen ke zvýšení kultury cestování po českých železnicích, ale také ke zlepšení ekonomiky a spolehlivosti provozu, které patří mezi významné slabiny současného vozového parku Českých drah. V souvislosti s dlouhodobou smlouvou ČD s Ministerstvem dopravy na provoz rychlíkových spojů, kterou by mohli uzavřít, je otázkou, jakých dalších modernizačních projektů se v nejbližší době dočkáme. Zejména u rekonstrukcí vozů Bdt na řídicí vozy řady 961 se přímo nabízí modernizace ostatních vozů Bdt ve stejném rozsahu jako u plánované řady 961, aby tak mohly být vytvářeny ucelené klimatizované soupravy s řídicími vozy.

Zdroj: Pars, České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 23.9.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
07.10.2009 (16:45)  
Neměla být 961 původně na způsob Bmz?
Registered user Sim 
01.10.2009 (9:03)  
Miroslav Zikmund > kdyby jen na rychlicich, verim tomu, ze pokud by slo pendolino rozpojovat, tak tam bude obcas k videni kozenka i v kategorii SC.

Ja si beztak myslim, ze jeden z duvodu nasazeni balkanskeho nateru je fakt, ze se cestujici (pro dopravce bohuzel) uz dozvedeli, ze existuji nejen ruzne kategorie vlaku, ale i ruzne konkretni urovne komfortu vagonu... a aby to tak nebilo do oci, udela se to vsechno stejne hnusny. Z dalky pak ani sotous nepozna, jestli vlak tahne bobina nebo messerschmitt. Bpee na 160 se od kozenkovyho Bt na 120 bude lisit jen predsuvnymi dvermi, takze pokud budu stat u lokomotivy petivozovyho vlaku, odhadnu uroven prvnich dvou vozu a zbytek si bud pujdu prohlidnout (zevnitr nebo zvenci), nebo se na to - jako vetsina cestujicich - proste vykaslu a sednu si tam, kde bude misto :-/
30.09.2009 (18:27)  
Bartisko : tohle si mohou dovolit v Německu, kde mají rozdělenu dálkovou a regionální dopravu mezi dvě dceřinné společnosti (a vozů habaděj), ale nejde to dělat u ČD, kde je se vozy lecjak flikují a týž typ vozů jezdí jak na rychlících, tak na osobních vlacích.
Registered user Bartisko  mail  
24.09.2009 (16:03)  
Nátěry bych udělal podle svého takhle: rychlíkové vagóny (béčka apod.)=najbrt. Dálkáče (emzety a vyšší kvalita)červeno bílé. A na osobáky bych pleskl též najbrta, ale v jiném barevném rozvržení, na motoráky asi taky najbrta, ale zase v jiném schématu...zkrátka, aby bylo poznat o co se jedná.
K modernizaci: nové motory jsou jedině plus, informační tabule též, no a ta spomínaná klima...já bych se bez ní obešel. Taky WC bude skok vpřed. Kvatra jezdí i u mě, takže už se těším, jak si zajedu pěkně moděrnyzírovanym motorákem do Mikulova :)
Registered user aron 
24.09.2009 (6:26)  
Martin:nerikam ze brzda neni dulezita, rikam, ze cestujicimu je jedno jakou to ma brzdu, jeho zajima v cem se veze a ne jak zastavi, cestujici snad predpoklada, ze ve 21. stoleti nebude muset brzdiz nohama.
Registered user Web 
23.09.2009 (23:32)  
Martin Š: Tady se bavíme o reko 842, ty asi nebudou s magnetama a taky nejspíš nebudou nikde zdržovat vozy mz :-) A ano, bez klimatizace je to nekoncepční a chyba. Pochopím u RegioNovy, ale tohle je rychlíkovej motorák :-(
Registered user Martin Š.  mail  
23.09.2009 (20:27)  
aron: Nemyslím si, že klimatizace je důležitější než brzda. Jistě že by měla být samozdřejmostí, ale daleko důležitější je, aby vůz byl dobře brzděn(bylo možné dosáhonout púotřebného brzdícího procenta) a nesnižoval svojí technologickou zastaralostí další vozy vlaku složený z mz-kových vozů.
EC 119 Commenius: Ano jel jsem v superElefantu. Ale to je (do nedávna byl) jiný výrobce než Pars. Já jsem dával srovnání Parsu a skutečného výrobce osobních vozů klasické stavby.
23.09.2009 (20:07)  
Martin Š-svezl jste se někdy Škodováckým super Elefantem? Tam obložení stěn občas natolik vrže, že mě to donutí si odsednout.
Registered user aron 
23.09.2009 (19:08)  
Všichni tady řešíte exteriér, ale cestujícího zajímá především interiér! A jestli se tak zásadní rekonstrukce bude dělat bez klimatizace, tak je to nekoncepční, je to krok zpět a zbytečně vyhozený peníze! Nátěr a brzda do vlaku nikoho nového nepřitáhne, ale funkční klimatizovaný interiér ano!
Registered user Martin Š.  mail  
23.09.2009 (18:48)  
Reakce na výrobky od Pasu celkem dobré -> Ano, 854 se docela povedla, ale s Regionovou a 954kou bych zas tolika nesouhlasil, možná se to liší kus od kusu, ale v 954 se stále otevírají dveře na představek, regionově zase vrže obložení. Tuty i když pitomosti mě jako cestujícího velmi znechutí. Když to porovnám se slovenskými rekonstrukcemi vozů klasické stavby, tak musím říct, že to je něco jiného (ano novostavba Ampeer vyděl jsem ho na výstavě mi přišel jako vůz nespůsobylý pro 1. třídu, ale jinak slovenský Bmeer, Bpeer, Beer mi příjdou jako velmi povedené).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko