..: Wi-fi a kurýrní služby již brzy v pendolinu :..

680.001, Rostoklaty - Český Brod, foto: Richard WeberPraha — Služby v dálkových vlacích Českých drah, na kterých jsou nasazovány elektrické jednotky 680 Pendolino, by se měly přiblížit západoevropským standardům. Dráhy totiž vypsaly výběrové řízení na poskytovatele bezdrátového internetu na palubě vlaků katogorie SuperCity. Vítěz soutěže zabezpečí připojení pomocí technologie wi-fi ve vlaku po dobu 60 měsíců, za což dráhy zaplatí přibližně 20 milionů korun. O tomto záměru ŽelPage informoval náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek: "Projekt wi-fi tady byl již dříve, ale z provozních důvodů byl odložen. Teď ho křísíme znovu. Cestující by měli mít k dispozici kompletní informace o jízdě vlaku šířené bezdrátově on-line ve soupravě přímo ve svém notebooku."

Intranet wi-fi, vlak Thalys, foto: Josef Petrák (screenshot) Podobně tomu je například ve vybraných rychlovlacích ICE německých železnic. Zde se na tracích Hamburg — Hannover — Fulda — Frankfurt nad Mohanem — Stuttgart — Mnichov a Frankfurt nad Mohanem — Dortmund cestující po zaplacení poplatku mohou připojit do sítě provozované komerčním telefonním operátorem. I zde ovšem čas od času dochází k výpadkům dostupnosti služby. Připojení k internetu je také k dispozici v nadstandardních čekárnách DB Lounge. V tomto směru jsou služby Českých drah již na západní úrovni; v čekárnách 1. třídy ČD Lounge je připojení pomocí wi–fi rovněž dostupné. Bezdrátové internetové spojení a palubní intranet informující o aktuální lokaci i rychlosti nabízí také rychlovlaky Thalys jedoucí mezi Nizozemím, Belgií, resp. Německem a Francií. V v první třídě zdarma, v druhé za speciální poplatek. V Českém případě si však na konkrétní detaily o pokrytí a rychlosti připojení budeme muset počkat do doby, než ze soutěže vzejde vítězná společnost. Ať už bude kterákoliv, bude muset vyřešit pokrytí na kritických úsecích jako Klánovický les v Praze, Bezpráví, resp. celé údolí řeky Orlice nebo třeba tunelový úsek Krasíkov — Lupěné, které jsou v současné době velmi špatně pokryty signálem.

ČD kromě toho zrychlí kurýrní služby mezi Prahou a Ostravou. Ve vlacích Pendolino totiž zavedou možnost přepravy zásilek v rámci sítě ČD Kurýr. „Pro zvýšení atraktivity systému chystáme pro nový jízdní řád novinku – produkt SC Kurýr nabízející nejrychlejší přepravu zásilek mezi Prahou a Ostravou,“ řekl Tomáš Čech, vedoucí oddělení cenotvorby a prodeje. Služba tak doplní stávající přepravní systém ČD určený zejména pro malé zásilky, který se však paradoxně v mnoha stanicích z úsporných důvodu ruší. Tam, odkud je to monžné, lze vlakem například přepravovat drobné živočichy, či tiskoviny.

Zdroje: ISZVZ, České dráhy


Samir Lepara | 7.9.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
07.09.2009 (9:32)  
Karel Kovařík: správná úvaha, otázka bude jen cena wifi připojení ve vlaku.Otázkou zůstáva případný "poplatek za připojení se". Pokud bude vše zdarma, jak je zvykem v těch "pajzlech" (Jakub Gregor), pak je vše OK. Pokud bude připojení placené a bude drahé, ztrácí smysl. Většina lidí stejně platí internet přes GSM paušálně a kvůli pár úsekům s mizerným pokrytím si těžko bude něco připlácet.
07.09.2009 (9:25)  
KK: Jo? Tak to by samozřejmě bylo vhodné, zvlášť při kvalitě signálu na mnoha místech trati, navíc "filtrovaného" Pendolinem. Akorát si jakožto antitechnolog nedokážu představit, jakým způsobem se tedy ten internet dostane do toho vlaku, když kolem není žádný signál GSM.
registrovaný uživatel Kakov 
07.09.2009 (9:20)  
lepší než když mám USB modem ... no hlavne (pokud tomu spravne rozumim), by melo byt pokryti i tam, kde neni GSM pokryti
07.09.2009 (9:17)  
Cestující by měli mít k dispozici kompletní informace o jízdě vlaku šířené bezdrátově on-line ve soupravě přímo ve svém notebooku.

Jen faktický dotaz - to se přes wifi dostanu jen k informacím o svém vlaku nebo se můžu připojit i na internet?:-) Ale co maj ČD pořád s informacema o jízdě vlaku, to mi trošku nedochází. Pokud jde vše hladce a vím čas odjezdu a příjezdu, tak je mi zbytek šumafuk, zvlášť pokud cestou dělám na ntb a nečučím kolem. Nebo že by byla taková poptávka, že půlka cestujících v SC sleduje pohyb svého vlaku na Babitronu?:-))
I když v případě průseru se to hodit může - z K-repu nebo ŽP se člověk info o příčině dozví většinou dřív než od zaměstnanců ČD;-).
Také samozřejmě gratulujeme k tomu wi-fi v ČD Lounge. Bráno čistě parametricky se splněním této kolonky ČD dotáhly na úroveň lecjakého pajzlu III. až IV. cenové skupiny, které už wi-fi mají dávno.
Ale abych si jen nedělal srandu a byl pozitivní: Dobře to děláte, kluci, dobře to děláte, jste dobrý (plác plác po rameni).

Jinak technický laický dotaz - dá se předpokládat, že tento typ připojení bude významně (tj. třeba dvakrát) lepší než když mám USB modem píchnutý v ntb?
A ještě by mě zajímalo - mají ČD spočítanou návratnost investice (tedy těch 20 mega) během 60 měsíců?

Tak, a teď minusama do mě:-).
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko