Praha — Služby v dálkových vlacích Českých drah, na kterých jsou nasazovány elektrické jednotky 680 Pendolino, by se měly přiblížit západoevropským standardům. Dráhy totiž vypsaly výběrové řízení na poskytovatele bezdrátového internetu na palubě vlaků katogorie SuperCity. Vítěz soutěže zabezpečí připojení pomocí technologie wi-fi ve vlaku po dobu 60 měsíců, za což dráhy zaplatí přibližně 20 milionů korun. O tomto záměru ŽelPage informoval náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek: "Projekt wi-fi tady byl již dříve, ale z provozních důvodů byl odložen. Teď ho křísíme znovu. Cestující by měli mít k dispozici kompletní informace o jízdě vlaku šířené bezdrátově on-line ve soupravě přímo ve svém notebooku."
Podobně tomu je například ve vybraných rychlovlacích ICE německých železnic. Zde se na tracích Hamburg — Hannover — Fulda — Frankfurt nad Mohanem — Stuttgart — Mnichov a Frankfurt nad Mohanem — Dortmund cestující po zaplacení poplatku mohou připojit do sítě provozované komerčním telefonním operátorem. I zde ovšem čas od času dochází k výpadkům dostupnosti služby. Připojení k internetu je také k dispozici v nadstandardních čekárnách DB Lounge. V tomto směru jsou služby Českých drah již na západní úrovni; v čekárnách 1. třídy ČD Lounge je připojení pomocí wi–fi rovněž dostupné. Bezdrátové internetové spojení a palubní intranet informující o aktuální lokaci i rychlosti nabízí také rychlovlaky Thalys jedoucí mezi Nizozemím, Belgií, resp. Německem a Francií. V v první třídě zdarma, v druhé za speciální poplatek. V Českém případě si však na konkrétní detaily o pokrytí a rychlosti připojení budeme muset počkat do doby, než ze soutěže vzejde vítězná společnost. Ať už bude kterákoliv, bude muset vyřešit pokrytí na kritických úsecích jako Klánovický les v Praze, Bezpráví, resp. celé údolí řeky Orlice nebo třeba tunelový úsek Krasíkov — Lupěné, které jsou v současné době velmi špatně pokryty signálem.
ČD kromě toho zrychlí kurýrní služby mezi Prahou a Ostravou. Ve vlacích Pendolino totiž zavedou možnost přepravy zásilek v rámci sítě ČD Kurýr. „Pro zvýšení atraktivity systému chystáme pro nový jízdní řád novinku – produkt SC Kurýr nabízející nejrychlejší přepravu zásilek mezi Prahou a Ostravou,“ řekl Tomáš Čech, vedoucí oddělení cenotvorby a prodeje. Služba tak doplní stávající přepravní systém ČD určený zejména pro malé zásilky, který se však paradoxně v mnoha stanicích z úsporných důvodu ruší. Tam, odkud je to monžné, lze vlakem například přepravovat drobné živočichy, či tiskoviny.
Zdroje: ISZVZ, České dráhy
@Martin Šťastný: Od doby kdy LTE bylo ve stádiu prvních technologichých dem a HSPA bylo horkou novinkou v komerčním nasazení se ovšem zásadně změnila situace.
@Honza Bětík: Přesně tak, některé mobily už tehdy uměly fungovat jako externí modem (připojovaný přes obvyklý COM).
bugear: No, a nefungovalo CSD právě na principu, že mobilní telefon fungoval jako analogový modem a vytáčel se hovor na číslo poskytovatele připojení? Takže dial-up bez drátů?
No tak CSD už je celkem parodie, to už bychom rovnou mohli vzít nějaký prastarý (rozuměj - z dob kdy Bobina byla moderní stroj) analogový vytáčený modem a šoupnout do něj mobil :). Ale pravda, zapomněl jsem na to, protože už se v praxi nepoužívá.
Ad Vodafone a WiMax - http://mobil.idnes.cz/vodafone-pozastavil-vystavbu-site-umts-nevyplati-se-pdj-/mob_operatori.asp?c=A060720_112242_mob_operatori_brz a http://www.wimax.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=176&Itemid=33
Ad latence satelitního spoje - nesekl jsem se až tak moc :). Cesta Země - družice - Země trvá 250 ms, jenže to musíme násobit dvakrát (požadavek a odpověď), takže je to hned 0,5 s. Když k tomu přidáme, že něco si vezme samotné zpracování na uplinku, družici, nějaké zpoždění vznikne ve vlaku a taky na trase uplink - zdroj požadavku, směle se k té jedné sekundě dostáváme. Za mystifikaci dvou sekund se omlouvám :).
Dobře popsané je to třeba tady http://en.wikipedia.org/wiki/Geosynchronous_satellite (Application, třetí odstavec).
Foxx
Porno a warez patří k internetu, tohle by IMHO měl řešit dobře nastavený QoS či FUP - přednost pro menší a krátkodobé objemy dat. Přednost by mohlo mít maximálně HTTP(s), penalizováno by nemělo být nic.
V lednu se v pendolinu testoval právě Ufon.
a jak to dopadlo??
ja pouzivam od ufona hlas a s tim je casto problem.....
Zajímalo by mě zdali IT stratégové v ČD budou pamatovat na blaho cestujících a na routerech také zakazovat stránky s pornem a warezem :-)
Myslím si že je nevhodné tu mystifikovat veřejnost odhady o řád ujetými, sice by si to kdekdo mohl z hlavy přepočítat ale uznávám že ne každého koníčkem je rychlý výpočet z hlavy. Takže pro pořádek - pod pojmem družice pro účely telekomunikací obvykle rozumíme družici na geosynchronní (též geostacionární) dráze, ve výšce zaokrouhleně 36000 km. Ostatní družice (ne-geostacionární) mají orbitu ještě nižší, vyšší jsem doposud nezaznamenal. Doba "letu" elmag. vlnění pro tuto vzdálenost je (mírné zaokrouhlení) 0,1s jedním směrem (s návratem 0,2s) - počítáme s rychlostí šíření stejnou jako rychlost světla ve vakuu (ve skutečnosti je nepatrně nižší). Takže Váš údaj nesedí "jenom" o jeden řád...
Tímto jsem nemínil tvrdit že družicové spoje snad nemají latenci, pouze jsem chtěl opravit hrubou fyzikální nepřesnost. Pokud tam latence jsou (na úrovni kterou jste uvedl) tak nejsou způsobeny fyzickou realizací spoje přes družici ale něčím jiným...
@Martin Šťastný: Tak v prvé řadě - samotná technologie GSM neumožňuje datové přenosy
A co takové (HS)CSD. (Teď neřeším reálnou použitelnost.)
Než signál doletí ze Země na družici, z družice do vlaku, z vlaku na družici od tama zpět na Zemi, trvá to "pár" sekund
Zpoždění letem na GEO družici je 120ms, takže při dobrých podmínkách RTT pod sekundu.
Nějaký odkaz k tomu že Vodafone CZ chce WiMax by nebyl? (Já měl za to, že telco opi tuhle IT technologii moc v lásce nemají.)
Mimo jiné, podívejte se ke schopnější konkurenci, SA používá také O2 CDMA.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.