..: Wi-fi a kurýrní služby již brzy v pendolinu :..

680.001, Rostoklaty - Český Brod, foto: Richard WeberPraha — Služby v dálkových vlacích Českých drah, na kterých jsou nasazovány elektrické jednotky 680 Pendolino, by se měly přiblížit západoevropským standardům. Dráhy totiž vypsaly výběrové řízení na poskytovatele bezdrátového internetu na palubě vlaků katogorie SuperCity. Vítěz soutěže zabezpečí připojení pomocí technologie wi-fi ve vlaku po dobu 60 měsíců, za což dráhy zaplatí přibližně 20 milionů korun. O tomto záměru ŽelPage informoval náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek: "Projekt wi-fi tady byl již dříve, ale z provozních důvodů byl odložen. Teď ho křísíme znovu. Cestující by měli mít k dispozici kompletní informace o jízdě vlaku šířené bezdrátově on-line ve soupravě přímo ve svém notebooku."

Intranet wi-fi, vlak Thalys, foto: Josef Petrák (screenshot) Podobně tomu je například ve vybraných rychlovlacích ICE německých železnic. Zde se na tracích Hamburg — Hannover — Fulda — Frankfurt nad Mohanem — Stuttgart — Mnichov a Frankfurt nad Mohanem — Dortmund cestující po zaplacení poplatku mohou připojit do sítě provozované komerčním telefonním operátorem. I zde ovšem čas od času dochází k výpadkům dostupnosti služby. Připojení k internetu je také k dispozici v nadstandardních čekárnách DB Lounge. V tomto směru jsou služby Českých drah již na západní úrovni; v čekárnách 1. třídy ČD Lounge je připojení pomocí wi–fi rovněž dostupné. Bezdrátové internetové spojení a palubní intranet informující o aktuální lokaci i rychlosti nabízí také rychlovlaky Thalys jedoucí mezi Nizozemím, Belgií, resp. Německem a Francií. V v první třídě zdarma, v druhé za speciální poplatek. V Českém případě si však na konkrétní detaily o pokrytí a rychlosti připojení budeme muset počkat do doby, než ze soutěže vzejde vítězná společnost. Ať už bude kterákoliv, bude muset vyřešit pokrytí na kritických úsecích jako Klánovický les v Praze, Bezpráví, resp. celé údolí řeky Orlice nebo třeba tunelový úsek Krasíkov — Lupěné, které jsou v současné době velmi špatně pokryty signálem.

ČD kromě toho zrychlí kurýrní služby mezi Prahou a Ostravou. Ve vlacích Pendolino totiž zavedou možnost přepravy zásilek v rámci sítě ČD Kurýr. „Pro zvýšení atraktivity systému chystáme pro nový jízdní řád novinku – produkt SC Kurýr nabízející nejrychlejší přepravu zásilek mezi Prahou a Ostravou,“ řekl Tomáš Čech, vedoucí oddělení cenotvorby a prodeje. Služba tak doplní stávající přepravní systém ČD určený zejména pro malé zásilky, který se však paradoxně v mnoha stanicích z úsporných důvodu ruší. Tam, odkud je to monžné, lze vlakem například přepravovat drobné živočichy, či tiskoviny.

Zdroje: ISZVZ, České dráhy


Samir Lepara | 7.9.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
07.09.2009 (15:12)  
Text clanku je trochu zavadejici a takovej negativni. V jednom miste. Pokud by v pendolinu bylo wifi, tak ne ze bysme se priblizili Evrope - ve skutecnosti bysme byli (v dane veci) na jeji absolutni spicce. A to podle mne neni totez... Na strane druhe viz nize

Jakub Gregor - domnivam se, ze je opodstatnene si myslet, ze onboard wifi bude lepsi nez USB modem pichnuty v ntb. USB modem v ntb je totiz v ceskych podminkach naproste zoufalstvi. No a ted jsme mozna u merita veci. Driv byly hrozne popularni internetove kavarny. Ted uz (skoro) zadne nejsou. Proc? Protoze vybornej internet ma kazdej doma. Ma smysl nejaky wifi internet ve vlaku v Rakousku? Myslim si ze ne, protoze skoro cela zeme je (uz relativne dlouho) pokryta 3G internetem, takze vlakovy wifi internet je v Rakousku v podstate v pozici interneovych kavaren.
Hotspoty v ICE jsou asi trochu neco jineho, protoze pripojeni v rychlosti 300 kmh muze byt nestabilni z principu (mozna neni, fakt tomu nerozumim). U nas jsme (a dlouho budeme) pokud jde o mobilni internet bohuzel jeste hodne ve fazi kavaren.
Takze ted to hodne prezenu - je to trochu jako kdyz v Pchongjangu otevrou internetovou kavarnu a vyhlasi, ze to je jak v New Yorku, protoze tam jsou taky. Je to sice pravda, ale jenom cast pravdy.
07.09.2009 (15:08)  
Podle mě je to naprosto zbytečná investice. Pokud někdo má notebook a chce serfovat, z 90% má i vlastní wifi. Spíš bych investoval do obyč.zásuvky ve 2.třídě.
registrovaný uživatel astray 
07.09.2009 (14:46)  
Záleží taky na typu vozu, např. Bmz mají velký útlum, zatímco takový Apee (co jezdí na Avale), v tom je signál výborný. Jaké WPA? Ta síť bude zřejmě otevřená a přihlašování bude řešit gateway schovaná za landing page.
07.09.2009 (13:47)  
Nejlepší je, že by to vůbec nebylo potřeba řešit za 20 mega. Stačilo by řádně od operátorů vykrýt místa podél trati (což je otázka dohody) a pak jenom upravit na bimbadle posilovač mobilního signálu. Kdo má mobil, může mít i GPRS a tím pádem bude v klidu, kdo má notebooka a má mobil to samé, kdo má notebook a nemá s sebou mobil, pro toho může mít posádka k dispozici GPRS/4G/3G/CDMA do USB.
Na rovinu, GPRS mi funguje v podstatě v celé trase do Ovy, do Brna je to drobet slabší, ale to je fakt všechno řešitelné a ty náklady jsou celkem malé.
Navíc ta bezpečnost WIFIny není tak slavná. Jako jistě, jsou technologie, co dokáží udělat WIFI totálně neprůstřelnou, ale tam to vyžaduje dost slušné konfigurační zásahy do notebooka. Jednoduché zabezpečení WEP klíčem fakt není cesta. WPA2 neni taky ideální. Do toho vlaku by to chtělo klasické web ověření s optimálně možností rovnou kreditkou zaplatit za služby, ale popravdě už se tam s tím musí někdo zabývat. Shrnu to, dráhy mají tisíce jiných problémů, kam investovat peníze.
registrovaný uživatel astray 
07.09.2009 (11:55)  
Hoštejn bude problém, ale Klánovický les a Bezpráví jsou pokryty. Mluvím samozřejmě o O2 CDMA EVDO, nikoli o GSM.

ast
07.09.2009 (11:38)  
Proč si všichni myslí, že internetovou konektivitu musí přebírat zrovna z mobilní sítě? V dnešní době již existují i satelitní spoje, směrování paraboly za jízdy taky není problém.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
07.09.2009 (10:19)  
Karel Kovařík: pravda cestu CT-Brno jsem nebral v potaz. Jak se bude rentovat pokrytí pustiny kolem Brna neumím odhadnout, ale tipuji, že moc asi ne.
07.09.2009 (9:59)  
To by už kompletní informaci o jízdě - poloze a rychlosti vlaku mohli mít cestující z nějakého zařízení přímo ve vlaku. Škoda, že to tam nebylo zabudováno od začátku. Aspoň by se dozvěděli třeba právě teď ti v SC Slovenské strele, proč jsou v Čelákovicích. Ale jim to třeba hlásil rozhlas. Halvně aby v těch hluchých místech ten internet vůbec mohl být zachycen anténou vlaku a pak následně v dostatečné kapacitě převeden na WiFi dovnitř.
registrovaný uživatel Kakov 
07.09.2009 (9:43)  
TTtrain: par useků??? no ja bych to tipnul na polovinu trate pri ceste BRNO-PRAHA (soude dle dostupnosti wapu pres GPRS), cenu neresim, na to musime pockat, az CD vylezou s nejakymi podminkami

gregor: jak to budou resit technologicky nevim, ale verim, ze to nejak pujde, bez pokryti hluchych mist, to cele ztraci smysl
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
07.09.2009 (9:39)  
Jakub Gregor: Proč mínusama do tě? Když je to názor jako názor, každý si o tom může myslet své.
Ale je pravda, že ten net měl být v tom Pendolinu už při dodání. Každopádně ČD nic netlačí k tomu, aby byly k zákazníkům přívětivější, ale hlavně u problému jestli se 60 milionů vrátí, nic je nenutí, aby byly hospodárnější.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko