Praha — Služby v dálkových vlacích Českých drah, na kterých jsou nasazovány elektrické jednotky 680 Pendolino, by se měly přiblížit západoevropským standardům. Dráhy totiž vypsaly výběrové řízení na poskytovatele bezdrátového internetu na palubě vlaků katogorie SuperCity. Vítěz soutěže zabezpečí připojení pomocí technologie wi-fi ve vlaku po dobu 60 měsíců, za což dráhy zaplatí přibližně 20 milionů korun. O tomto záměru ŽelPage informoval náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek: "Projekt wi-fi tady byl již dříve, ale z provozních důvodů byl odložen. Teď ho křísíme znovu. Cestující by měli mít k dispozici kompletní informace o jízdě vlaku šířené bezdrátově on-line ve soupravě přímo ve svém notebooku."
Podobně tomu je například ve vybraných rychlovlacích ICE německých železnic. Zde se na tracích Hamburg — Hannover — Fulda — Frankfurt nad Mohanem — Stuttgart — Mnichov a Frankfurt nad Mohanem — Dortmund cestující po zaplacení poplatku mohou připojit do sítě provozované komerčním telefonním operátorem. I zde ovšem čas od času dochází k výpadkům dostupnosti služby. Připojení k internetu je také k dispozici v nadstandardních čekárnách DB Lounge. V tomto směru jsou služby Českých drah již na západní úrovni; v čekárnách 1. třídy ČD Lounge je připojení pomocí wi–fi rovněž dostupné. Bezdrátové internetové spojení a palubní intranet informující o aktuální lokaci i rychlosti nabízí také rychlovlaky Thalys jedoucí mezi Nizozemím, Belgií, resp. Německem a Francií. V v první třídě zdarma, v druhé za speciální poplatek. V Českém případě si však na konkrétní detaily o pokrytí a rychlosti připojení budeme muset počkat do doby, než ze soutěže vzejde vítězná společnost. Ať už bude kterákoliv, bude muset vyřešit pokrytí na kritických úsecích jako Klánovický les v Praze, Bezpráví, resp. celé údolí řeky Orlice nebo třeba tunelový úsek Krasíkov — Lupěné, které jsou v současné době velmi špatně pokryty signálem.
ČD kromě toho zrychlí kurýrní služby mezi Prahou a Ostravou. Ve vlacích Pendolino totiž zavedou možnost přepravy zásilek v rámci sítě ČD Kurýr. „Pro zvýšení atraktivity systému chystáme pro nový jízdní řád novinku – produkt SC Kurýr nabízející nejrychlejší přepravu zásilek mezi Prahou a Ostravou,“ řekl Tomáš Čech, vedoucí oddělení cenotvorby a prodeje. Služba tak doplní stávající přepravní systém ČD určený zejména pro malé zásilky, který se však paradoxně v mnoha stanicích z úsporných důvodu ruší. Tam, odkud je to monžné, lze vlakem například přepravovat drobné živočichy, či tiskoviny.
Zdroje: ISZVZ, České dráhy
Jakub Gregor - domnivam se, ze je opodstatnene si myslet, ze onboard wifi bude lepsi nez USB modem pichnuty v ntb. USB modem v ntb je totiz v ceskych podminkach naproste zoufalstvi. No a ted jsme mozna u merita veci. Driv byly hrozne popularni internetove kavarny. Ted uz (skoro) zadne nejsou. Proc? Protoze vybornej internet ma kazdej doma. Ma smysl nejaky wifi internet ve vlaku v Rakousku? Myslim si ze ne, protoze skoro cela zeme je (uz relativne dlouho) pokryta 3G internetem, takze vlakovy wifi internet je v Rakousku v podstate v pozici interneovych kavaren.
Hotspoty v ICE jsou asi trochu neco jineho, protoze pripojeni v rychlosti 300 kmh muze byt nestabilni z principu (mozna neni, fakt tomu nerozumim). U nas jsme (a dlouho budeme) pokud jde o mobilni internet bohuzel jeste hodne ve fazi kavaren.
Takze ted to hodne prezenu - je to trochu jako kdyz v Pchongjangu otevrou internetovou kavarnu a vyhlasi, ze to je jak v New Yorku, protoze tam jsou taky. Je to sice pravda, ale jenom cast pravdy.
Na rovinu, GPRS mi funguje v podstatě v celé trase do Ovy, do Brna je to drobet slabší, ale to je fakt všechno řešitelné a ty náklady jsou celkem malé.
Navíc ta bezpečnost WIFIny není tak slavná. Jako jistě, jsou technologie, co dokáží udělat WIFI totálně neprůstřelnou, ale tam to vyžaduje dost slušné konfigurační zásahy do notebooka. Jednoduché zabezpečení WEP klíčem fakt není cesta. WPA2 neni taky ideální. Do toho vlaku by to chtělo klasické web ověření s optimálně možností rovnou kreditkou zaplatit za služby, ale popravdě už se tam s tím musí někdo zabývat. Shrnu to, dráhy mají tisíce jiných problémů, kam investovat peníze.
ast
gregor: jak to budou resit technologicky nevim, ale verim, ze to nejak pujde, bez pokryti hluchych mist, to cele ztraci smysl
Ale je pravda, že ten net měl být v tom Pendolinu už při dodání. Každopádně ČD nic netlačí k tomu, aby byly k zákazníkům přívětivější, ale hlavně u problému jestli se 60 milionů vrátí, nic je nenutí, aby byly hospodárnější.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.