Slovensko — Nedávno jsme vás informovali o záměru Železničnej spoločnosti Slovensko zrekonstruovat 15 kusů lokomotiv řad 162 a 163. Vzniknout má nová řada dvousystémových hnacích vozidel – 361 ZSSK. Minulý týden uveřejnily ZSSK zadání výběrového řízení, jehož vítěz by měl být znám v polovině září 2009. Rekonstrukcí projde 15 kusů tzv. „peršingů“ vyrobených v plzeňské Škodovce v letech 1986 až 1995 (pod továrními označeními Škoda 71E3, 99E1 a 98E1). Rekonstrukcí by měly vzniknout nové dvousystémové lokomotivy řady 361 schopné jezdit rychlostí 160 km/h pod oběma systémy.
Mezi požadavky na rekonstrukci patří také prodloužení životnosti lokomotiv o minimálně 25 let; dojít má také ke zvýšení provozní spolehlivosti a nahradě morálně a technicky zastaralých komponent novými celky na dnešní technické úrovni. Z toho samozřejmě vyplývají požadavky na nižší provozní náklady a zlepšení podmínek pro obsluhu modernizovaných hnacích vozidel. Případný uchazeč o tuto zakázku bude muset prokázat, že od roku 2006 dodal, či zmodernizoval kolejová vozidla v hodnotě nejméně 20 milionů eur (či ekvivalentu v jiné měně.) Celou zakázku v odhadované hodnotě 28,5 milionu eur (cca 737,43 milionu Kč) bude muset případný vítěz tendru uskutečnit nejpozději do 44 měsíců od podepsání smlouvy.
Otázkou zůstává, zda–li tyto rekonstrukce (které mimochodem mají v plánu také České dráhy) budou sloužit jako náhrada za řadu 350 ZSSK nebo budou jen doplněním počtu dvousystémových lokomotiv schopných jezdit rychlostí 160 km/h ve stavu ZSSK. Pro jízdu takovou rychlostí musí být vozidla na Slovensku nutně vybavena radiovým komunikačním systémem GSM–R a mobilní částí vlakového zabezpečovacího systému ETCS. Ty se budou dosazovat do některých z lokomotiv řady 350 a ETCS má mít ve své výbavě i série dvou kusů lokomotiv Škoda 109 E, kterou ZSSK nedávno objednalo. Dvousystémovost je zajímavá také v souvislosti s plány ŽSR na sjednocení napájecích soustav na své síti ve prospěch střídavého napětí.
Zdroj: TED Europa, ŽelPage, ETCS/GSM–R (Wikipedia)
Přestavovat jednu soustavu na druhou je asi blbost, ale minimálně bych souhlasil s tím posunout body styku do významějších stanic (Beroun,Benešov...) abych se sem dostal s jednosystémovými mašinami z obou stran, př. do Berouna bych dojel s 230 a tam bych přepřah za 163 a nepotřepoval bych dvousystémy (=Esa), třeba u Os Beroun-Plzeň plýtvám Esa jen pro přejetí styku který je 2 km za Berounem.
takže v skratke: drôty na DC, izolátory na AC > prepne sa na AC, drôty budú predimenzované a izolároty OK. A staré napájačky a meniarne pôjdu preč.
thomas1607: Nevím, možná se mýlím, přeci jen jsem školní lavice už před několika lety opustil, ale něco málo si z předmětu Pevná trakční zařízení snad pamatuji. Sjednoceni trakční soustavy je velmi dlouhodobý proces, který bude stát hromadu peněz.
To co se Ti může zdát jako triviální záležitost v praxi bude velice komplikované. Nové projekty dělat na 25 kV / 50 Hz, a postupně předělávat 3 kV DC úseky. To samotné přepnutí jak jsi napsal je dosti nereálné, sice po mechanické stránce by to asi žádný zásadní problém nebyl, po elektrické stránce je to už trošku větší problém, zejména co se přeskokových vzdáleností týká atd. Určitě by ale bylo mnohem lepší a efektivnější vybudouvat trolejové vedení nové na 25 kV / 50 Hz než používat takový hybrid.
jednoducho sa to dá aj bez kolapsu. Všetky úseky, čo sa projektujú a budujú sú tzv. AC ready, pretože trolejové vedenie a izolátory na 3000V DC sú omnoho silnejšie než treba na 25kV AC. Takže ak sa spraví jeden veľký úsek jednoducho sa len prepne z DC na AC a pri takomto postupe nemusia ani vznikať ostrovčeky. Napríklad spraví sa celý úsek od NMnV po Žilinu a potom sa to len prepne a podobne až na východ.
Jugy áno koridory a trate máte lepšie ako Slovensko, ale aj tak na Slovensku sa projektuje a stavia o krok vpred oproti SŽDC. ŽSR postupne robí koridor hneď na 200km/h s priebežnými koľajami v staniciach a bez priecestí, ale na SŽDC aj tam kde by to smerové vedenie trate dovoľovalo už teraz bránia tomu priecestia a hrany nástupíšť v staniciach pri 1. a 2. koľaji...
A o tých vozňoch to je tu nekonečný príbeh. Minule bolo na tuším na idnes,cz porovnanie. ČD majú každý 10ty vozeň klimatizovaný a ZSSK každý piaty čo je dosť rozdiel. A hlavne, koľko klimatizovaných vozňov a súprav ČD vysúťažili a kúpili za posledné 3-4 roky? Pri ZSSK to je 75 Bmeer, 70 Bdteer, 30 Bdghmeer, 35(+10) Bmpeer, 10 Ampeer, 8 WRRmeer, WGmeer, 10 Elefantov, 10 PUSH/PULL a 12 DMU. =230 vozňov + 32 súprav pre regio dopravu....a ešte cca 40 bagiet
Všetko sú to reálne čísla z podpísaných zmlúv, čiže žiadne plány.
Twix ak to vyhrá ŽOS Vrútky, tak to nebude určite sprevodované, keďže tí majú "vyvinutý" nový TM so zvýšeným výkonom, ale bude sa musieť vymeniť veľa vecí, pretože súčasná elektronika by to nezvládla.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.