Bratislava/Vrútky — Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhlásila výsledky výběrového řízení na dodávku 10 osobních vozů klasické stavby s opcí na dalších 30 kusů. Celková hodnota kontraktu na všech 40 vozů by měla dosáhnout 75 milionů eur (zhruba 1,9 miliardy korun, tj. průměrně 47,5 milionu korun za jeden vůz). Jako dodavatel byla vybrána firma ŽOS Vrútky, která jako jediná podala svou nabídku; podklady k výběrovému řízení si ale vyzvedlo celkem 11 zájemců — 4 ze Slovenska, 3 z Itálie, 2 z Rumunska a po jednom zájemci ze Španělska a České republiky. Žádný z nich však nezaslal svou nabídku. ŽOS Vrútky dodají již třetí sérii osobních vozů klasické stavby pro dálkové spoje. ZSSK již převzalo 10 vozů první třídy řady Ampeer a 27 z 35 vozů druhé třídy řady Bmpeer.
Prvních deset vozů by měly ZSSK obdržet do konce roku 2012, zbývajících třicet do konce roku 2014, ale pouze v případě plného využití opce. Všechny vozy budou mít délku 26,4 metru, budou vybaveny klimatizací, vakuovým WC a jejich maximální cestovní rychlost bude buď 160 nebo 200 km/h. Část vozů z případné opce by pak mělo být v tlakotěsném provedení — dopravce zatím žádné takové vozy nevlastní. Prvních pět vozů bude mít interiér uspořádán do podoby jednoho velkoprostorového oddílu, dalších 5 bude mít dva oddělené velkoprostorové oddíly. Obdobně jsou řešené i dříve dodané vozy první třídy. V rámci opce může být dodáno 15 vozů druhé třídy s jedním velkoprostorovým oddílem, schopných jízdy rychlostí 200 km/h; 10 vozů druhé třídy s interiérem rozděleným do tří velkoprostorových oddílů, s maximální cestovní rychlostí 160 km/h a 5 vozů první třídy s maximální cestovní rychlostí 160 km/h, jejichž interiér bude také rozdělen na tři velkoprostorové oddíly pro cestující.
Kromě výroby samotných vozů je součástí zakázky také zaškolení obsluhy vozů a dodávka 4 sad (z toho 2 na opci) potřebného technologického zařízení pro celkovou diagnostiku vozů včetně hardwaru a softwaru spolu se všemi potřebnými licencemi.
Začínají dodávky i jiných nových vozidel
Kromě novostaveb osobních vozů klasické stavby mají ZSSK objednány i několik dalších typů zcela nových vozidel. Jedná se o 10 kusů dvousystémových dvoupatrových elektrických jednotek řady 671, 10 kusů patrových push–pull souprav 951/051, kdy oba typy dodávané ostravskou Škoda Vagonkou vychází z elektrických jednotek CityElefant. ŽOS Vrútky vyvine a dodá 12 kusů trojdílných motorových souprav řady 861 a plzeňská Škoda Transportation vyrobí dvě nové třísystémové lokomotivy řady 381, které vychází z rodiny Škoda 109E. Jejich výroba má navázat na produkci 20 kusů podobné řady 380 pro České dráhy.
Řada / Rok | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
---|---|---|---|---|
671 | 1 | 5 | 4 | – |
951 | – | 3 | 5 | 2 |
861 | 1* | 5 | 5 | 1 |
381 | – | 1* | 1** | – |
celkem | 2 (6 vozů) | 14 (39 vozů + 1 loko) | 15 (42 vozů + 1 loko) | 3 (9 vozů) |
*) Bude dodán v posledním čtvrtletí roku.
**) Bude dodán v první polovině roku.
Zdroj: ZSSK, Železniční magazín 6/2010, Vagonweb
Tak ale to je spíš daný uspořádáním interiéru, ne? Vyšší police udělám i do podlažního vozu, sedící cestující tak vysokej snad neni. :-)
Ne, to je daný opravdu tou nižší výškou. Myslím, že by z toho nikdo nadšený nebyl, kdyby měl hned u hlavy zavazadlovou polici, obzvlášť ne někdo vyšší. :D
Já myslím, že logicky lidi co cestujou jen kousek a ti co se budou těžko škrábat nahoru (důchodci...) zůstanou dole (a nastoupí bez obtíží) a mladší ročníky s delší cestou si vylezou nahoru. U "středněpodlažního" vozu se musí "po žebříku" a úzkými dveřmi soukat všichni včetně důchodců, maminek s kočárky a vozíčkářů.
když už tu máme ty 400 metrové perony :)
Doufám, že ten smajlík nazančuje ironii, ale když to vemu racionálně:
1. Ne všude.
2. Tam kde nejsou jejich budování vyjde draho a hledat pro ně místo (navíc s ohledem na trasování) bude složitý.
3. Ty stávající se musí jednou rekonstruovat a logicky větší perón bude dražší.
Ve "švýcarském měřítku" už by ty perony měly kilometry... :-)
EDIT: Na VRT nejsou peníze a ani nebudou, vize je to pěkná, asi si o ní dnes nechám zdát :)
Něco reálnějšího by nebylo?
No když si reálně spočítáš, kolik by ty VRT stály, jakej je na to rozpočet, kolik dodá EU, co se tim teoreticky ušetří a jaký předraženosti se (u)dělaj (tunel do Berouna třeba), tak si troufám tvrdit, že peníze by se našly. A VRT jsou prostě potřeba, peníze se najít musej. Na dálnice pro auta se dává hromada peněz, proč se něco nedá na dálnice pro vlaky?
doomlukas: Si srovnej ešus s něčím jednopodlažním... Do zavazadlové police tam toho moc nenacpeš.
Tak ale to je spíš daný uspořádáním interiéru, ne? Vyšší police udělám i do podlažního vozu, sedící cestující tak vysokej snad neni. :-)
jde třeba o průjezd minibarového vozíku, návštěvu restauračního vozu... V dálkové dopravě je pohyb uvnitř vlaku větší než v regionální.
Vozík - buď zmíněné průchozí horní patro nebo se bude nosit něco ručního nebo se místo schodů z mezipatra dolů daj rampy nebo si ty lidi holt dojdou do jídelňáku.
Pěší snad těch pár schodů daj.
A vozíčkář/mamka s kočárem může být celou cestu v jídelňáku, pokud ho chce využít (nebo opět ty rampy nebo průchozí vršek).
Já myslim, že řešit se to dá i bez omezení nízkýho nástupu.
Ostatně co braní mít v jedný jednotce jak středněpodlažní, tak dvojpodlažní / nízkopodlažní vozy? Tim by se to taky dalo řešit.
Vnitří bezbariérovost - jde třeba o průjezd minibarového vozíku, návštěvu restauračního vozu... V dálkové dopravě je pohyb uvnitř vlaku větší než v regionální.
Na VRT nejsou peníze a ani nebudou, vize je to pěkná, asi si o ní dnes nechám zdát :)
Něco reálnějšího by nebylo?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.