Berlín — V německé metropoli probíhá největší světový veletrh železniční techniky. Kromě více než dvaceti výstavních pavilonů je k vidění 121 kolejových vozidel, od osobních vozů přes vysokorychlostní jednotky až po pracovní mechanismy. Než postupně zpracujeme jednotlivé novinky ze světa železniční techniky a služeb, podívejme se nejprve na vozidla, jejichž osud dlouhodobě sledujeme.
Bezmotorový ešus živě
Jak jsme již uvedli ve včerejším výčtu atrakcí letošního ročníku, nejzajímavějším exponátem z česko-slovenského prostředí je netrakční jednotka ř. 951 ZSSK, kterou můžeme v reálu vidět vůbec poprvé. Od elektrické jednotky ř. 671, za niž před malou chvíli Škoda Vagónka obdržela výroční cenu ACRI, se na pohled liší jiným designem čela, který posunovačům usnadní přístup k běžnému spřáhacímu ústrojí. Také v interiéru nalezneme minimální změny, třeba v uspořádání sedadel vloženého vozu ř. 051. Podle představitelů ZSSK běží výrobní program push/pull jednotek podle plánu. Do ostrého nasazení v depu Nové Zámky se tak dostanou začátkem března příštího roku. Již příští týden vyjede na trať modernizovaná lokomotiva 263.012, jeden z deseti kusů speciálně upravených pro provoz vratných souprav u ZSSK. Do konce roka absolvují ucelené soupravy zkoušky na okruhu i s dvěma lokomotivami příslušné řady. První stroj typu Škoda 109E se pak u ZSSK očekává do konce roku 2011.
Motorová jednotka z Vrútek se zpozdí
Již teď je naopak jisté, že očekávaná nízkopodlažní motorová jednotka ř. 861 z produkce ŽOS Vrútky nabírá zpoždění. Její oficiální rollout se neočekává před koncem letošního roku, a nebudou tedy splněny ani původní předpokládané termíny nasazení v okolí Humenného.
Kam dále?
K vysokorychlostním jednotkám, lokomotivním novinkám a do rychle rostoucího segmentu příměstských souprav. Kromě jiného uvidíte podrobněji i následující kousky:
Bombardier Zefiro • nové pendolino ETR610 Cisalpino • Z2N-NG SNCF Coradia Duplex • Končar 6112 HŽ • PESA EN76 ELF • Škoda 15T ForCity Riga
A na závěr, copak to Siemens skrývá? :)
Zdroj: ŽelPage
Uz fakt, ze tohle urazilo drahu cca 1 metr svisleho letu pred tim, nez to do cehokoliv vrazilo, nepusobi nijak pozitivne... pokud by to trisklo do hlavy me, asi by se mi nic nestalo, jen bych si musel jit prevlict pradlo za ciste... v dane situaci to ovsem koupil notebook jednoho z cestujicich - dany clovek byl v tu chvili v takovem soku, ze nijak funkcnost notesu neresil a radeji si sel dat na predstavek cigarko (jeden z mala pripadu, kdy jsem jako nekurak byl toto ochoten tolerovat) ... nez se vratil, musel jsem vystupovat, takze jak notes dopadl netusim. Ovsem jiste je, ze mu to rozhodne dobre nedela... ani notesovi, ani uzivatelovi.
V čem ještě Astry mohu pochválit - jejich jízdní a chodové vlastnosti, střídavá- asynchronní el výzbroj= rychlé a plynulé rozjezdy a brždění, střední článek je bez podvozku, tak-že let v hladině "0"- i když ty 2 podvozky zatěžují koleje :(
Zase ty přejezdy přes výměny zní, jako když sypete nářadí do kanálu.
Oproti tomu podvozky komfort- ano, tak se jim opravdu říká http://www.kos.cz/podvozek-komfort-1435mm.php - dodává je KOS Krnov, já nevím, ale nic moc, ale to je věc názoru a spíše jsem moc zaijatej, je to přece nový podvozek. Asi tu už moc blábolim..
MZ - Já jsem jinak ten příklad s T3 uvedl proto, že tu někdo mlel pořád o tom jak je ešus starej a neni tam nic nového? Také se přece osvědčil a nelze přejít z jednoho vozidla na druhé- ze dne na den. Spíš bych řekl, že tu někteří tesknili nad vzhledem, vnitřní uspořádání by tedy vhodnější mohlo být.
Prostě všechno se zvětšuje, objemy dopravy pomaličku stoupají, takže je namístě používat rozumně vícekapacitní soupravy (samozřejmě ne až do extrémů stylu 1 dvojče T3 za půl hodiny, až tak to nemyslím).
Někde jsem četl rozbor zabývající se nákladem na jízdu soupravy 2xT3, zabýval se trakční energií, náklady na údržbu (rozpočítané na km) a náklady na řidiče a právě řidič z toho byl s přehledem nejdražší. A to bylo dvojče. Takže ono jezdit často malou kapacitou vyjde docela draho...
Kompromisem v tomto ohledu jsou tramvaje třídy délky 20m (K2, Anitra, dvojwana (reko K2EVN)) které ovšem v Praze prakticky nikdy nejezdily, tam jsou možnosti prakticky jen 15m nebo 30m (plusmínus, zaokrohluji). V Brně nám tu dokonce jezdí pár (asi tak 8) souprav 40m (buď dvě dvojwany nebo trojče s vlekem, i když ten vlek nic moc), zajímavé že Praha na toto téma nic nezkouší?
S reko T3/K2 je to podobně jako s auty - chci raději nové nebo mi stačí ojeté? Každý má preference trochu jinde. Jinak já osobně jsem třeba s K2EVN (což je prakticky novostavba, ze staré šaliny má akorát papíry) poslední dobou velmi spokojen...
Kacířská otázka je, kolik by stála T3 a kolik stojí "14T hnus" a kolik stojí "15T ForCITY" ... Navíc T3 může jezdit samostatně, pro cestujícího je výhodnější když jezdí každých 10 minut samostatná T3 / T6 kapacitně postačující (v Praze o víkendu třebas 7 / 11), než když pojede 1x za 20 minut nějaký dlouhý had ... s kapacitou 2x T3/T6 ...
A to už zcela pomiňme fakt že pod 50% cestujících je fyzicky schopno nahoru takové zavazadlo umístit...
Nebo to bylo mysleno z hlediska kradeze? Nekdy se nad sebe divam, ale vim jiste, ze vylozene drahou vec bych tam rozhodne nedal...
SYN: No právě. A kde jsou ty věci nejvíce v bezpečí? NAD HLAVAMI CESTUJÍCÍCH. Výjmapřevozu kol a podobných věcí se vše vyplatí vozit ,,nad hlavou".
Proto chapu soucasny pristup, kdy je prioritou dokonceni nasmlouvanych stroju ... a az v pripade jejich uspechu pak rozsirovani portfolia. Do te doby vyjde vyrobce levneji, kdyz proda zakaznikovi plnohodnotnou verzi za cenu stroje se snizenym vykonem (samosebou v jednotkach kusu).
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.