..: InnoTrans 2010: textem a obrazem přímo z Berlína :..

ZSSK 951.001, čelo, foto: Josef Petrák Berlín — V německé metropoli probíhá největší světový veletrh železniční techniky. Kromě více než dvaceti výstavních pavilonů je k vidění 121 kolejových vozidel, od osobních vozů přes vysokorychlostní jednotky až po pracovní mechanismy. Než postupně zpracujeme jednotlivé novinky ze světa železniční techniky a služeb, podívejme se nejprve na vozidla, jejichž osud dlouhodobě sledujeme.

Bezmotorový ešus živě

Jak jsme již uvedli ve včerejším výčtu atrakcí letošního ročníku, nejzajímavějším exponátem z česko-slovenského prostředí je netrakční jednotka ř. 951 ZSSK, kterou můžeme v reálu vidět vůbec poprvé. Od elektrické jednotky ř. 671, za niž před malou chvíli Škoda Vagónka obdržela výroční cenu ACRI, se na pohled liší jiným designem čela, který posunovačům usnadní přístup k běžnému spřáhacímu ústrojí. Také v interiéru nalezneme minimální změny, třeba v uspořádání sedadel vloženého vozu ř. 051. Podle představitelů ZSSK běží výrobní program push/pull jednotek podle plánu. Do ostrého nasazení v depu Nové Zámky se tak dostanou začátkem března příštího roku. Již příští týden vyjede na trať modernizovaná lokomotiva 263.012, jeden z deseti kusů speciálně upravených pro provoz vratných souprav u ZSSK. Do konce roka absolvují ucelené soupravy zkoušky na okruhu i s dvěma lokomotivami příslušné řady. První stroj typu Škoda 109E se pak u ZSSK očekává do konce roku 2011.

ZSSK 951.001 + 051.001, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, interiér horního patra, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, mezivozový přechod, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, interiér mezipatra, foto: Josef Petrák ZSSK 951.001, detail čela, foto: Josef Petrák

Motorová jednotka z Vrútek se zpozdí

Již teď je naopak jisté, že očekávaná nízkopodlažní motorová jednotka ř. 861 z produkce ŽOS Vrútky nabírá zpoždění. Její oficiální rollout se neočekává před koncem letošního roku, a nebudou tedy splněny ani původní předpokládané termíny nasazení v okolí Humenného.

Kam dále?

K vysokorychlostním jednotkám, lokomotivním novinkám a do rychle rostoucího segmentu příměstských souprav. Kromě jiného uvidíte podrobněji i následující kousky:

Bombardier Zefiro, foto: Josef Petrák SBB Cisalpino ETR610 a ZSSK 951.001, InnoTrans 2010, foto: Josef Petrák Z2N-NG Coradia Duplex pro SNCF, foto: Josef Petrák Končar 6112 HŽ, foto: Josef Petrák PESA EN76-001a, foto: Josef Petrák Škoda 15T ForCity pro Rigu, foto: Josef Petrák
Bombardier Zefiro • nové pendolino ETR610 Cisalpino • Z2N-NG SNCF Coradia Duplex • Končar 6112 HŽ • PESA EN76 ELF • Škoda 15T ForCity Riga

A na závěr, copak to Siemens skrývá? :)

Překvapení Siemensu: jednotka Velaro-D, foto: Juraj Kováč

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.9.2010 (14:57)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
30.09.2010 (17:16)  
SYN > osobne jsem zazil situaci, kdy z horni police spadnul pitomej batoh ... nebyl nijak velkej, rekneme takova skolni taska na prumce... 30 litru, odhadem uvnitr cca 5 kilo veci.

Uz fakt, ze tohle urazilo drahu cca 1 metr svisleho letu pred tim, nez to do cehokoliv vrazilo, nepusobi nijak pozitivne... pokud by to trisklo do hlavy me, asi by se mi nic nestalo, jen bych si musel jit prevlict pradlo za ciste... v dane situaci to ovsem koupil notebook jednoho z cestujicich - dany clovek byl v tu chvili v takovem soku, ze nijak funkcnost notesu neresil a radeji si sel dat na predstavek cigarko (jeden z mala pripadu, kdy jsem jako nekurak byl toto ochoten tolerovat) ... nez se vratil, musel jsem vystupovat, takze jak notes dopadl netusim. Ovsem jiste je, ze mu to rozhodne dobre nedela... ani notesovi, ani uzivatelovi.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
28.09.2010 (23:08)  
V Plzni máme LTM 10.08. Astra, v Brně známá jako Anitra. Tyto tramvaje 3. článkové (asi20 metrů) mohou být po jednoduché úpravě vedeny ve dvojčleném řazení, tedy za předpokladu automatuckého spřáhla, výrobce s tím při koncepci počítal a tuším, že jse to i testovalo. Mě osobně to přijde jako super věc, jenže se na těchto vozech nepoužívá. Vozy mají rekuperaci, mají celkem 4 motory, jako jeden vůz T3 (2 na každém podvozku). Myslím, že kdyby se Astry/Anitry ve špičce spojovali automatem a mimo špičku rozpojovali, tak by to byl ideál, jedná se o relativné nové a modení vozy se slušným nízkopodlažním prostorem a přijatelnou velikostí. Jen je to špatné v tom, že je jich málo, nejsou úplně nejspolehlivější, nemají otočné podvozky - to jsou asi jejich největší problémy. Jinak mé oblíbené tramvaje, i když často zatracované : )
V čem ještě Astry mohu pochválit - jejich jízdní a chodové vlastnosti, střídavá- asynchronní el výzbroj= rychlé a plynulé rozjezdy a brždění, střední článek je bez podvozku, tak-že let v hladině "0"- i když ty 2 podvozky zatěžují koleje :(
Zase ty přejezdy přes výměny zní, jako když sypete nářadí do kanálu.
Oproti tomu podvozky komfort- ano, tak se jim opravdu říká http://www.kos.cz/podvozek-komfort-1435mm.php - dodává je KOS Krnov, já nevím, ale nic moc, ale to je věc názoru a spíše jsem moc zaijatej, je to přece nový podvozek. Asi tu už moc blábolim..

MZ - Já jsem jinak ten příklad s T3 uvedl proto, že tu někdo mlel pořád o tom jak je ešus starej a neni tam nic nového? Také se přece osvědčil a nelze přejít z jednoho vozidla na druhé- ze dne na den. Spíš bych řekl, že tu někteří tesknili nad vzhledem, vnitřní uspořádání by tedy vhodnější mohlo být.
registrovaný uživatel SYN 
28.09.2010 (20:36)  
MZ: No s tím ježděním samostatných T3 bych to až tak neviděl, u nás v menším městě Brně semtam někde jede ale je to podle mě na páteřní :) tramvajové linky dost málo, to už skoro může levněji objet bus...
Prostě všechno se zvětšuje, objemy dopravy pomaličku stoupají, takže je namístě používat rozumně vícekapacitní soupravy (samozřejmě ne až do extrémů stylu 1 dvojče T3 za půl hodiny, až tak to nemyslím).
Někde jsem četl rozbor zabývající se nákladem na jízdu soupravy 2xT3, zabýval se trakční energií, náklady na údržbu (rozpočítané na km) a náklady na řidiče a právě řidič z toho byl s přehledem nejdražší. A to bylo dvojče. Takže ono jezdit často malou kapacitou vyjde docela draho...
Kompromisem v tomto ohledu jsou tramvaje třídy délky 20m (K2, Anitra, dvojwana (reko K2EVN)) které ovšem v Praze prakticky nikdy nejezdily, tam jsou možnosti prakticky jen 15m nebo 30m (plusmínus, zaokrohluji). V Brně nám tu dokonce jezdí pár (asi tak 8) souprav 40m (buď dvě dvojwany nebo trojče s vlekem, i když ten vlek nic moc), zajímavé že Praha na toto téma nic nezkouší?

S reko T3/K2 je to podobně jako s auty - chci raději nové nebo mi stačí ojeté? Každý má preference trochu jinde. Jinak já osobně jsem třeba s K2EVN (což je prakticky novostavba, ze staré šaliny má akorát papíry) poslední dobou velmi spokojen...
28.09.2010 (18:24)  
strejcekms : proč se DP soustřeďují na T3 ? Asi proto, že jsou to spolehlivá vozidla, jednoduchá na údržbu i na provoz, byť jsou v nějaké modernizované elektronické verzi.
Kacířská otázka je, kolik by stála T3 a kolik stojí "14T hnus" a kolik stojí "15T ForCITY" ... Navíc T3 může jezdit samostatně, pro cestujícího je výhodnější když jezdí každých 10 minut samostatná T3 / T6 kapacitně postačující (v Praze o víkendu třebas 7 / 11), než když pojede 1x za 20 minut nějaký dlouhý had ... s kapacitou 2x T3/T6 ...
registrovaný uživatel SYN 
26.09.2010 (19:25)  
No, pokud má někdo středně velký kufr na kolečkách - trolley (polotuhá skořepina, kovové držadlo, kolečka) tak ten bych tedy nad hlavou naproti sedícího cestujícího viděl skutečně nerad - v případě nehody (nebo i jen aktivování záchranné brzdy) hrozí skutečně velký problém. Pokud by takový cestující seděl naproti mně po směru jízdy tak (pokud bych si toho všiml a mozek zapracoval) ho nekompromisně požádám ať si se mnou laskavě vymění místo nebo ho přes průvodčího donutím tuto potenciální bombu sundat. ČD na to zcela jistě má nějaký befél že nahoře nesmějí být ohrožující zavazadla....

A to už zcela pomiňme fakt že pod 50% cestujících je fyzicky schopno nahoru takové zavazadlo umístit...
26.09.2010 (11:19)  
M: Ano, myslel jsem to z hlediska krádeže.
registrovaný uživatel M 
26.09.2010 (10:24)  
Pokud nad hlavami nebudou bezpecne uzaviratelne boxy, tak nejbezpecnejsi poloha kufru rozhodne neni nad hlavou...
Nebo to bylo mysleno z hlediska kradeze? Nekdy se nad sebe divam, ale vim jiste, ze vylozene drahou vec bych tam rozhodne nedal...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
24.09.2010 (21:06)  
V tomhle směru byly skvělé rakouské jednotky 4010, které měly mezi sedlaly (nebo spíš křesly) tolik místa, že se tam pohodlně vešly dva kufry. Holt to ale bylo klasické uspořádání 2 proti 2.
24.09.2010 (19:48)  
M: Co se týče dálek, tak je to víc než pravidlem. :)
SYN: No právě. A kde jsou ty věci nejvíce v bezpečí? NAD HLAVAMI CESTUJÍCÍCH. Výjmapřevozu kol a podobných věcí se vše vyplatí vozit ,,nad hlavou".
registrovaný uživatel Sim 
24.09.2010 (19:07)  
Paninaro > otazkou spis zustava, v cem by byla vyhoda vykonove slabsi verze pro skodovku - teoreticky by mohla byt levnejsi, ale v realu to pro vyrobce znamena nutnost vyvijet celou radu komponent navic. Vse se odviji od poctu prodanych kusu - tedy pokud by se celkove prodalo rekneme 100 (nebo vice) kusu od kazdeho typu, proc ne... ale vyvijet to pro pocty prstu na jedne ruce asi nebude to prave orechove.

Proto chapu soucasny pristup, kdy je prioritou dokonceni nasmlouvanych stroju ... a az v pripade jejich uspechu pak rozsirovani portfolia. Do te doby vyjde vyrobce levneji, kdyz proda zakaznikovi plnohodnotnou verzi za cenu stroje se snizenym vykonem (samosebou v jednotkach kusu).
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko