Praha — Dnes v dopoledních hodinách proběhla v Praze tisková konference se zástupci firmy RegioJet, která představila postup a nabídku pro Ministerstvo dopravy na provozování subvencovaných linek rychlíkových spojů ve třech balíčcích. Ty obsahují hlavní provozované linky vlaků po dobu 10 let. Ministerstvo má na posouzení nabídek čtvrt roku. Pokud bude akceptována, společnost RegioJet bude mít v té době zajištěné financování a úvěrové dohody s několika bankovními domy. Nabídka RegioJetu je závazná. Pokud MDČR vysloví souhlas, společnost slibuje v rozmezí let 2011 a 2012 vlaky na stanovených linkách začít provozovat. RegioJet postupem času plánuje jak výchovu vlastních strojvedoucích, tak i možnost uplatnění těch od ostatních dopravců, a to při zachování stávajících platů. Jak ŽelPage potvrdil obchodní ředitel RJ Jiří Schmidt, personální otázku bude do budoucna řešit i možná spolupráce se středními školami technického, či dopravního zaměření.
Vozidly ve žlutých korporátních barvách by se měly stát jednotky Siemens Desiro ML Inter–Regio a Desiro Classic o kapacitě 300 míst v jedné soupravě. Během dopravních špiček je možné i operativní spojení více jednotek či vozů do vlaku. Patnáct linek tvoří zhruba jednu polovinu celkem provozovaných vlaků v kategorii R, které objednává ministerstvo. V těchto vlacích bude v platnosti řada tarifních zvýhodnění pro pravidelné cestující, součástí nabídky doručené ministerstvu je i návrh na komplexní uznávání jízdních dokladů ostatních dopravců, zejména ČD. Obyčejné jízdné po kalkulaci by mělo být zhruba o 15% nižší než u ČD. Prodej a koupě jízdenek bude možná několika způsoby; v terminálech Student Agency, u smluvních prodejců, na internetu, v samooblužném automatu, či u vlakové čety přímo ve vlaku. Tato otázka však zůstává na rozhodnutí ministerstva a případně příslušného tarifního svazu.
Provozní ředitel Jan Paroubek zároveň potvrdil vybudování několika dep, kde bude prováděn servis a další technologické práce na vlacích. Nejvhodnějším místem bude pravděpodobně Středočeský kraj. O zmiňovaný servis by se však měl starat výrobce. Cena jednotek pro 1. a 2. soubor by se měla pohybovat v relaci 7,5 až 9 milionů euro, celkovou hodnotu kontraktu však zástupci RegioJet tají. Nabídka RJ pochopitelně nenechala klidným tiskový odbor Českých drah. "Dnešní prohlášení Student Agency je jen plné slov a skutek nikde. Tři roky se mluvilo o superluxusních vlacích mezi Prahou a Ostravou a nakonec Student Agency řekla, že nikdy nevyjedou," řekl pro ČTK tiskový mluvčí Ondřej Kubala a dodal, že obdobně dopadla situace i s regionálními vlaky v Libereckém kraji.
3 provozní soubory, 15 vlakových linek, 85 jednotek
- soubor; stanovený MDČR
- Praha — Chomutov — Cheb
- Praha — Děčín
- Kolín — Ústí nad Labem
- provoz budou zajišťovat jednotky Desiro ML Inter–Regio
- délka: 443 km
- počet spojů: 60
- soubor
- Praha — České budějovice
- Brno — Bohumín
- Brno — Česká Třebová — Praha
- Brno — Havlíčkův Brod — Praha
- Brno — Břeclav — Olomouc
- provoz budou zajišťovat jednotky Desiro ML Inter–Regio
- délka: 1056 km
- počet spojů: 134
- soubor; spíše regionálního charakteru
- Liberec — Ústí nad Labem
- Praha — Tanvald
- Kolín — Rumburk
- Praha — Rakovník
- Praha — Písek — České Budějovice
- Ostrava — Jeseník
- Ostrava — Krnov — Olomouc
- provoz budou zajišťovat jednotky Desiro Classic
- délka: 873 km
- počet spojů: 97
Standardem ve vlacích by měly být zásuvky na 230 V, připojení k internetu pomocí wi–fi a ve vlacích prvního a druhého souboru i palubní catering. V případě mimořádností a výlukových činností RegioJet plánuje provázání a spolupráci se Student Agency, která by zajišťovala případnou náhradní dopravu autobusy. Bude–li ministerstvo, které doposud dálkovou dopravu automaticky objednávalo u ČD, s nabídkou společnosti RegioJet souhlasit, bude v návaznosti na to vypsáno výběrové řízení. Podle mluvčího ministerstva lze výsledek a vyjádření očekávat v nejližších týdnech.
Zdroj: RegioJet, České noviny/ČTK
Ja osobne ve valne vetsine pripadu cestuji na "konkretni cas" a vybirat bych si nemohl, cili konkurence v tomto uzkem smyslu by to pro mne nebyla.
Jinak co se týká společného tarifu, tak je nutno zvážit, z čeho by měl být spočítán. Pokud ho totiž vypočteme podle základního tarifu ČD, tak můžeme pomalu ale jistě veřejnou dopravu zabalit. Např. v IDOLU na Liberecku byl právě tarif ČD jedním z faktorů, který oddálil jeho zavedení, protože ČD nechtěli prostě přistoupit na autobusové ceny...
A právě proto by měl(podle mě) v celém státě platit jeden tarif, který by byl závazný pro všechny dopravce(nemluvím ted o jednom druhu dopravy, ale o autobusech i vlacích). Takovým malým příkladem mohou být třeba IDSJMK na jižní Moravě nebo Iredo v Královéhradeckém kraji. Tam si můžete koupit jízdenku v autobuse nebo vlaku(byť zatím jen omezeně)do kterékoliv zastávky v rámci systému a na ni jet jakýmkoliv spojem (dokonce i jakýmkoli směrem a s jakýmikoliv přestupy) za jednu jedinou cenu a na jednu, jedinou jízdenku s kterýmkoliv z dopravců, zapojených do tohoto systému. Takhle by to mělo fungovat v celé republice a bylo by po problémeh. Pokud jde o ty tvé věrnostní slevy(SAkarta,InkartaČD a pod), není to náhodou také něco podobného(jen na jiném principu), jako(tady i jinde) věčně omílané režijky drážních zaměstnanců? Prostě by u toho kterého dopravce platily normálně dál a pokud bys je chtěl využít, musel bys pro její uplatnění použít jen spoj toho dopravce, který ti tu věrnostní slevu poskytl. Samozřejmě s tím, že by ti tu jízdenku při případném přestupu(na dalším úseku, kde ten doprace, který ti slevu poskytuje nejezdí) uznali i následní dopravci. Potom by bylo úplně jedno, jestli na jedné trati(třeba Praha-Brno) jezdil dopravce jeden nebo třeba tři, čtyři.
Ovšem při Vámi navrhované strategii výběrových řízení by došlo k tomu, že by vznikl totální chaos, protože každý spoj by měl jiného dopravce a pro cestujícího by byl problém si vybrat, resp. by byl problém s jakýmikoliv věrnostními slevami. Pokud byste toto nepřipustil, pak by se stejně nejednalo o skutečnou konkurenci, ale jen papírovou.
To, že projekt RTEx by se Vám líbil je sice pěkné, jenomže takhle konkurence na železnici v současné době existovat nemůže. Přece nechcete, aby jeden dopravce soutěžil s nulovou dotací od státu a jiný dostával 140 Kč/km. Kde by byly rovné podmínky??
Prostě srovnávat železnici s obchodem nelze. Když obchodník bude dodávat jogurt A a zákazníci budou chtít jogurt B, tak si ho koupí jinde a obchodník zkrachuje. To, že přesně podle tohoto vzorce dnes jezdí ČD je sice pravda, jenomže ty bohužel nikdo zkrachovat nenechá. A kdyby náhodou nechal, znamenalo by to zřejmě konec železniční dopravy u nás, protože přece nemůžeme pustit na dotované linky soukromníka....
Aneb vsechno je jeden velky monopol:-)
Pokud by měl stát přispět ČD další peníze na pořízení nových vozidel, což si většina zde diskutujících přeje, tak by tedy musel přispět i něco navíc na likvidaci těch starých?
Na rozdíl od pana Jančury, který chce nahradit jeden monopol druhým, byl projekt pana Šimrala skutečnou konkurencí na železnici, první v Evropě ...
Totéž byl i HighJet od Jančury.
P. S. Pokud chce Jančura podle své poslední nabídky jen asi půlku rychlíků (a to jen v případě, že by vyhrál případně vypsané VŘ), tak se o MONOPOLU nedá hovořit ani náhodou.
Edit - anebo je tu druhá možnost, ta stará vozidla, co by už nenašla po případném vítězství jiného dopravce uplatnění, prodat do jiné země. Pořád se to ČD vyplatí víc než držet vozidla, která už jim budou k ničemu.
Mohou prodat vozidla a následně i část technického zázemí, které jim v tu dobu bude také k ničemu.
Raquac : ano, ale proč je nechtěl taky pan Šimral. A navíc "konkurence" je když se o koncového zákazníka utkávají nejméně dva soutěžící. Tady je "objednavatel", který ovšem není koncovým zákazníkem spotřebovávajím přepravní službu, ale penězovod hradící rozdíl mezi tržbou od koncového zákazníka a náklady poskytovatele služby - ten podle svých "subjektivních" představ rozhodne, kdo bude službu poskytovat, aniž by se ptal koncového uživatele.
Podobná siuace, jako když obchodník odebírá zboží (třebas jogurty) jen od určitého dodavatele nebo dodavatelů a spotřebitel si "svobodně" může vybrat mezi tím, co je ochoten prodávat obchodník.
Na rozdíl od pana Jančury, který chce nahradit jeden monopol druhým, byl projekt pana Šimrala skutečnou konkurencí na železnici, první v Evropě ...
Otázka je, jak by se zachoval "žlutý pán", kdyby v rámci veřejné soutěže vysoutěžil na každé trati jeden nebo dva páry vlaků vedených v mezitaktu mezi vlaky ČD. Na trase – Praha – Chomutov - Praha třebas vlaky 976X/1698X/605X nebo na trati Praha - České Budějovice doplnit hodinový takt vlakem odjíždějícím z Praha hl.n. v 10.14 a z Českých Budějovic v 11.01.
mic : pátrat v minulosti je dost obtížné, nevylučuji, že se tak mohlo stát.
Jak jste to mimo návratu gumokolem řešil ? Stížnost na ČD, že prodali jízdenku na trať jiného dopravce, kterou jiný dopravce neuznal (jak je to technicky možné ???) a současně stížnost "jinému" dopravci, že mi jeho průvodčí neuznal jízdenku. Proč otravuje cestujícího a nevyřeší si to dopravci mezi sebou ... eventuálně stížnost Drážnímu úřadu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.