..: Zkušební provoz lokomotiv ER20 na bavorských rychlících :..

233.066, R 350, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Plzeň / Domažlice / Furth im Wald — Pro mnohé srdeční záležitost, pro jiné naopak běžný den na západočesku. Toto pondělí, 8.6. 2009, plzeňské depo započalo zácvik strojvedoucích na motorových lokomotivách Arriva, známých jako Herkules, které by měly postupem času nahradit typické modrobílé stroje se žlutým pruhem řady 754 na vozbě mezistátních rychlíků do Bavorska. Zhruba o čtvrt století mladší herkulesy řady 223 by brejlovce na těchto výkonech měly nahradit od II. změny jízdního řádu 14. června. Praktickým cvičným jízdám předcházelo pozemní školení přímo v depu a hlavně několik dřívějších testů těchto strojů na rychlících v úseku Plzeň — Furth im Wald. Lokomotivy Siemens ER 20 známé jako Hercules patří k nejmodernějším dieselovým strojům nabízeným evropskými lokomotivkami a navíc jako jeden z mála moderních typů je schválen v roce 2007 pro provoz na síti SŽDC. I proto si tento typ krátce představíme.

ER20 je jedním ze zástupců moderních dieselelektrických lokomotiv, které Siemens Mobility produkuje od roku 2002. Existují i šestinápravové varianty ER20 CF a ER30, ER20 je pouze čtyřnápravová a stavěná pro standardní evropský rozchod 1435 mm. S výkonem 2 MW dosahuje maximální rychlosti až 140 km/h a tažné síly 235 kN. Nejpočetnější flotilu těchto strojů vlastní Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které si pořídily 100 kusů označených řadou 2016. U nás budou asi nejvíce známé stroje lesklé černé barvy z poolu MRCE Dispolok pronajímané rozličným dopravcům, např. slovenské Regio Rail nebo českému RailTransport, který začátkem roku 2008 tento typ poprvé nasadil na kontejnerový vlak v relaci Praha–Uhřiněves — Dunajská Streda. Samotná Arriva má k dispozici 11 strojů, 223.061–071, plus jeden, 223.072, který slouží u Regental Cargo. Ty byly v roce 2005 pronajaty desetiletým kontraktem od leasingové skupiny Angel Trains.

Úvahy o náhradě lokomotiv řady 754 ve vozbě „bavorských“ rychlíků jsou minimálně rok staré. Typ ER20 je schválen již od roku 2007 a od prosince stejného roku k nám zajíždí také Arriva se soupravou vlaku Albert Einstein z Mnichova. Lokomotivy řady 233 se již několikrát v Plzni objevila, např. 4. března tohoto roku, jak dokládají přiložené snímky od Milana Zacha. Motivace je jasná — zrušit přepřahy ve stanici Furth im Wald a tím příslušně zkrátit jízdní dobu. Dalším důvodem jistě bude menší spotřeba stroje stejně jako fakt, že splňuje přísnější emisním normy.

Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach

S Herculy se počítá již za týden

233.066, R 352, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Jak nám potvrdila tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, v týdnu od 8. do 13.6. 2009 probíhá zácvik 12 strojvedoucích na typ ER20 / ř. 233 Arriva. Cvičné jízdy probíhají na obratu 350/355/352/357 (viz tabulka s výňatkem z jízdního řádu příslušných vlaků) v úseku Plzeň — Furth im Wald pod dozorem instruktora. Od neděle 14.6. je počítáno s nahrazením strojů řady 754 právě tímto typem. Vlaky, které na bavorském území zajišťuje DB Regio Bayern, budou i nadále ve Furth im Wald přepřahat. Jízdní řád se nemění. I přesto je tato inovace v nasazení hnacích vozidel předzvěstí dalších změn, které můžeme od prosince na této relaci čekat a které již avizovalo Ministerstvo dopravy ČR – zkrácení jízdní doby a kvalitnější soupravy i služeb v nich.

R 350R 355R 352R 357
Plzeň hl.n.7.0012.5715.0020.57
Domažlice7.44 – 7.4612.09 – 12.1015.44 – 15.4620.09 – 20.10
Furth im Wald8.1111.4916.1119.49
Nürnberg HbfMünchen HbfNürnberg HbfMüchen Hbf

Výcvik má být ukončen v sobotu. První jízda řízená výhradně českým strojvedoucím proběhne v neděli 14. června, kdy Hercules odveze R 354 Franz Kafka s odjezdem v 11:00 z Plzně do Furth im Wald.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Wikipedia (Siemens ER 20), RailColor; foto: Jan Tauber, Milan Zach


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 10.6.2009 (10:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský Německo Bavorsko /Bayern


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
10.06.2009 (12:37)  
Nic proti herkulesům ale co si tim teď od změny pomůžem. Předpokládám,že v neřádu zůstane doba stejná se započítáním přepřahu a pak s těma pár vozejčkama si i brejlák v pohodě poradí. Jediné co se změní, že místo vlastní lokomotivy budeme jezdit půjčenou, tudíž předpokládám, že budeme muset platit...Opravdu je nad čím jásat?
10.06.2009 (12:26)  
2EC 119 Comenius:
Ano, krásně to ladí ke trati, která parametry odpovídá polovině minulého století
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
10.06.2009 (12:24)  
Kucíííi..., mi je jasné že pokrok nezastavíš....je to jen takový můj zoufalý výkřik....
registrovaný uživatel karosa  mail  
10.06.2009 (12:19)  
zel.am.: Přestože mám brejle taky v oblibě, myslím, že tento krok je tím správným směrem. Stejně tak by sis mohl povzdechnout, kde že jsou ty časy, kdy na rychlících do a přes Domažlice byly nasazovány 475.1,neboli šlechtičny. Holt, pokrok nezastavíš, tak tady nebreč...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
10.06.2009 (12:16)  
Todle je cesta správným smerem (pri vsí ucte k Brejlovcum).

pro Zel.am:

tak hele, presne to samé jsem si rikal, kdyz brejle vytlacily mnou dosud milované páry na ramenech C.Trebová - Brno a Praha - Plzen. A pritom bezesporu na stopaní do >Svitav a i na Karízek Brejle krátily... Kdyz prisla Esa, ani jsem nemrknul. Bohuzel, brejle (zejmena ty neremotorizované) uz to maj (taky) za sebou. Nemluve o tom, ze dle poznatku kam se vukol podivas, 50 a více let sluzby umely jen páry a elektriky ...
10.06.2009 (10:58)  
K moderním vozům,moderní a výkonná lokomotiva to k sobě jde,ať si brejlovci hezky vozí Bt a Bdt na osobácích.
10.06.2009 (10:56)  
Zel.am: Povzdech tipického šotouška brejlovcofilního ... mezi námi - NIC už nebude jak dřív! A jezdit s brejlovci dalších 50 let ... ne díky. Díky za každou náhradu brejlovce něčím moderním.
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
10.06.2009 (10:53)  
Škoda každého bréjlovce který zmizí z našich tratí...navíc ty plzeňské stroje jsou fakt parádní. Už to prostě nebude to co dřív.
registrovaný uživatel happy 
10.06.2009 (10:17)  
které by měly postupem času nahradit typické modrobílé stroje se žlutým pruhem řady 754
A nahradí je typicky modro bílé se žlutým pruhem od Alexu :)

Jinak je to vynikající zpráva, kterou sem ale předpokládal spíš k novému GVD.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko