..: Zkušební provoz lokomotiv ER20 na bavorských rychlících :..

233.066, R 350, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Plzeň / Domažlice / Furth im Wald — Pro mnohé srdeční záležitost, pro jiné naopak běžný den na západočesku. Toto pondělí, 8.6. 2009, plzeňské depo započalo zácvik strojvedoucích na motorových lokomotivách Arriva, známých jako Herkules, které by měly postupem času nahradit typické modrobílé stroje se žlutým pruhem řady 754 na vozbě mezistátních rychlíků do Bavorska. Zhruba o čtvrt století mladší herkulesy řady 223 by brejlovce na těchto výkonech měly nahradit od II. změny jízdního řádu 14. června. Praktickým cvičným jízdám předcházelo pozemní školení přímo v depu a hlavně několik dřívějších testů těchto strojů na rychlících v úseku Plzeň — Furth im Wald. Lokomotivy Siemens ER 20 známé jako Hercules patří k nejmodernějším dieselovým strojům nabízeným evropskými lokomotivkami a navíc jako jeden z mála moderních typů je schválen v roce 2007 pro provoz na síti SŽDC. I proto si tento typ krátce představíme.

ER20 je jedním ze zástupců moderních dieselelektrických lokomotiv, které Siemens Mobility produkuje od roku 2002. Existují i šestinápravové varianty ER20 CF a ER30, ER20 je pouze čtyřnápravová a stavěná pro standardní evropský rozchod 1435 mm. S výkonem 2 MW dosahuje maximální rychlosti až 140 km/h a tažné síly 235 kN. Nejpočetnější flotilu těchto strojů vlastní Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které si pořídily 100 kusů označených řadou 2016. U nás budou asi nejvíce známé stroje lesklé černé barvy z poolu MRCE Dispolok pronajímané rozličným dopravcům, např. slovenské Regio Rail nebo českému RailTransport, který začátkem roku 2008 tento typ poprvé nasadil na kontejnerový vlak v relaci Praha–Uhřiněves — Dunajská Streda. Samotná Arriva má k dispozici 11 strojů, 223.061–071, plus jeden, 223.072, který slouží u Regental Cargo. Ty byly v roce 2005 pronajaty desetiletým kontraktem od leasingové skupiny Angel Trains.

Úvahy o náhradě lokomotiv řady 754 ve vozbě „bavorských“ rychlíků jsou minimálně rok staré. Typ ER20 je schválen již od roku 2007 a od prosince stejného roku k nám zajíždí také Arriva se soupravou vlaku Albert Einstein z Mnichova. Lokomotivy řady 233 se již několikrát v Plzni objevila, např. 4. března tohoto roku, jak dokládají přiložené snímky od Milana Zacha. Motivace je jasná — zrušit přepřahy ve stanici Furth im Wald a tím příslušně zkrátit jízdní dobu. Dalším důvodem jistě bude menší spotřeba stroje stejně jako fakt, že splňuje přísnější emisním normy.

Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach

S Herculy se počítá již za týden

233.066, R 352, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Jak nám potvrdila tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, v týdnu od 8. do 13.6. 2009 probíhá zácvik 12 strojvedoucích na typ ER20 / ř. 233 Arriva. Cvičné jízdy probíhají na obratu 350/355/352/357 (viz tabulka s výňatkem z jízdního řádu příslušných vlaků) v úseku Plzeň — Furth im Wald pod dozorem instruktora. Od neděle 14.6. je počítáno s nahrazením strojů řady 754 právě tímto typem. Vlaky, které na bavorském území zajišťuje DB Regio Bayern, budou i nadále ve Furth im Wald přepřahat. Jízdní řád se nemění. I přesto je tato inovace v nasazení hnacích vozidel předzvěstí dalších změn, které můžeme od prosince na této relaci čekat a které již avizovalo Ministerstvo dopravy ČR – zkrácení jízdní doby a kvalitnější soupravy i služeb v nich.

R 350R 355R 352R 357
Plzeň hl.n.7.0012.5715.0020.57
Domažlice7.44 – 7.4612.09 – 12.1015.44 – 15.4620.09 – 20.10
Furth im Wald8.1111.4916.1119.49
Nürnberg HbfMünchen HbfNürnberg HbfMüchen Hbf

Výcvik má být ukončen v sobotu. První jízda řízená výhradně českým strojvedoucím proběhne v neděli 14. června, kdy Hercules odveze R 354 Franz Kafka s odjezdem v 11:00 z Plzně do Furth im Wald.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Wikipedia (Siemens ER 20), RailColor; foto: Jan Tauber, Milan Zach


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 10.6.2009 (10:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský Německo Bavorsko /Bayern


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
11.06.2009 (21:31)  
ad Sim: Jsem si jist, že štreka do Domažlic se bude jednou drátovat. Ostatně včera bylo pozdě. Než nějaké Velenice...
registrovaný uživatel lazan 
11.06.2009 (19:24)  
Rád bych upozornil na článek v "domažlické drbně" (viz http://www.domazlice.info/user_data/zpravodajstvi/obrazky/File/zpravodaj/zpr_cerven_09.pdf), který jsem náhodou objevil, mne úplně šokoval. 200 km/h v krajině mezi Plzní a Domažlicemi (Furth i. W.) mi připadá téměř nesmysl.
11.06.2009 (18:55)  
Liška : stejně tak jako brejláč může mít poruchu i Herkul nebo modrá ...

Voloďa Lenin : oběhově se nasazením Herkula ušetří jedna 754, to není žádná převratná úspora, která by vedla k nutnosti přesunů lokomotiv.
registrovaný uživatel Sim 
11.06.2009 (16:49)  
DJTiësto > Nevidim tak ruzove budoucnost pouze v jednotkach, zvlast pokud by zustalo soucasne vedeni vlaku. Na trase Praha - Domazlice by bylo nutne jedne dvousystemove elektricke jednotky a jedne motorove, pokud bychom meli pouze jednosystemove elektriky, znamenalo by to na trase soucasneho primeho vlaku dvoji prestup.
registrovaný uživatel Sim 
11.06.2009 (16:45)  
Elias is best > Pokud vezmu v uvahu, ze na vetsinu rychliku Praha - Plzen - neco (Klatovy/Domazlice/Cheb) jsou nasazeny vagony B, Bp a Bt s rychlosti 140/120, prijde mi volani po vyssi rychlosti lokomotivy jako ponekud usmevne, zvlast, kdyz prakticky nikde na trase nelze prekrocit 100km/h. Ano, pokud loko tahne soupravu pouze nemeckych vozu, je jejich limit 160 nebo 200km/h, ale stejne je to jako kupovat si Porsche pro predpisove jezdeni po meste s vlekem a jeste prskat, ze v nem nemam nejsilnejsi motor a pres 250 uz to nezrychluje.
11.06.2009 (15:01)  
Jenom škoda, že maximální rychlost není 160 Km/H, jinak se mi to líbí.
11.06.2009 (13:56)  
EC 119 Comenius:Nákup nových dieslů je holej nesmysl. Budoucnost patří jednotkám a v nákadní dopravě na těch pár tratí reko 753 stačí
11.06.2009 (13:54)  
ad Lenin: něco podobného jsem tu psal ale Ty jsi to napsal elegantněji. Myslím, že nejsme oba daleko od pravdy...
registrovaný uživatel Liška 
11.06.2009 (12:51)  
Voloďa Lenin: Viděl bych ještě jeden důvod pro nasazení Herkulů - v posledním roce jsem jel dvakrát z Prahy do Regensburgu a v obou případech jsme pro poruchu plzeňského brejlovce dojeli do Furthu se zpožděním a přípoj ze Schwandorfu beznadějně ujel.(Možná přitahuji smůlu, ale je to smutná zkušenost)
11.06.2009 (12:50)  
Já bych preferoval spíš ten nákup než ten pronájem.a musíme si uvědomit že 754 tady nebudou věčně.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko