Praha/Šumperk – Vítězem nedávno vyhlášeného výběrového řízení Českých drah na dodávku 68 modernizovaných, částečně nízkopodlažních motorových jednotek se stal šumperský Pars. Ten také vyhrál kontrakt na dalších 17 řídicích vozů řady 954. Obě dodávky mají být dokončeny do konce roku 2010; Pars byl jediný, kdo se do výběrových řízení přihlásil.
Rekonstruované jednotky, které dodá Pars v počtu 68 kusů, budou i nadále označeny jako řada 814-914 Regionova. Doznají však mnoha technických změn a funkčních, zejména:
- nižší hlučnost uvnitř vozidla minimálně o 2 dB
- nižší celková hlučnost jednotky
- výkonnější topení s přesným řízením teploty v oddíle pro cestující
- tabule informačního systému v LED provedení
- nové vedení dvojkolí pro zvýšení životnosti
- v nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky pro jízdní kola
- o 50 % výkonnější klimatizace stanovišť strojvedoucích s delší životností a možností "ofuku" bočních stahovacích oken včetně regulace množství vzduchu foukaného na nohy strojvedoucího
- náhrada běžné šroubovky mezi vozy za šroubovku pevnou
- změna mechanického ovládání kompresoru za elektrické
- dosazení moderního systému mazání okolků
- nové pískování dle norem TSI
Většina těchto změn odstraňuje největší nedostatky původního provedení sériových modernizací jednotek Regionova a je otázkou, zda-li se některé z těchto změn nebudou aplikovat zpětně i na již provozované soupravy z první série.
Nové jednotky a řídicí vozy na cestě
Dle ředitele Odboru kolejových vozidel ČD Rostislava Nováka by na modernizace motorových vozů a dodávky Regionov měly plynule navázat další kontrakty na nové motorové vozy. Již v současnosti probíhá výběrové řízení na pronájem osmi nových motorových nízkopodlažních jednotek na 6 let, kde je jedním z nepsaných favoritů Desiro Classic od Siemens Mobility. Nedávno však také i Pars prezentoval svoji snahu vyvinout zcela novou motorovou jednotku, kterou by rád uplatnil nejen na českém trhu.
Kromě dodávky 68 kusů motorových jednotek podepsaly České dráhy s Parsem také smlouvu na dodávku dalších 17 kusů řídicích vozů řady 954.2 s první třídou. Tyto vozy umožňují spolu s motorovými a vloženými vozy řad 854, 843, 842, 054, 056, 043 a řídicích vozů 943 vytvářet vratné soupravy umožňující rychlé obraty v koncových popřípadě úvraťových stanicích. Dráhy také nedávno vypsaly výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro závislou trakci řady 961, jejichž dodavatel zatím není znám.
Zdroj: České dráhy
To se ale bavime o pripadu velke obsazenosti, pokud pojede 5-10 lidi, tak bude u 810 spotreba vyssi nez u autobusu a o vyslednych emisich radsi nemluvim.
Takze naprosto souhlasim s nazorem, ze 810 je z ekonomickeho i ekologickeho hlediska katastrofa. Kdyby byli "ekologove" (v pripade aktivistu bohuzel vetsinou jen nevzdelani lide, neschopni prijmout jakakoli fakta, ktera se jim nehodi) solidni, tak by museli prosazovat zakaz provozu tohoto vozidla na ceske zeleznici.
happy: jedine co bylo potvrzeno, je smutny fakt, ze bud nejste schopen chapat nebo nechcete chapat elementarni veci, i kdyz se vam je nekolik lidi pokouselo trpelive vysvetlovat skutecne jak malemu diteti... moje rada je, precist si prispevek dvakrat, trikrat, a pokud ani potom nepochopite, o cem je rec, presto prosim nezahlcujte tutp diskusi nesmyslnymi prispevky. Nechci se vas nijak dotknout, ale tak jednoduche veci, ze je z hlediska vynalozene energie mnohem narocnejsi dostat na stejnou rychlost 3x tezsiho vozidlo i pres mensi valivy odpor, protoze prekonani valiveho odporu je jen zlomek teto potrebne energie, by pochopil i prumerny zak 7. tridy ZS (pokud by v hodinach matematiky a fyziky nespal).
To platí pouze pro nově nakupované vozy. A kde jezdí jen a výhradně nové vozy plnící Euro 4 (Euro 5)? Stačí se podívat na jakýkoli autobusák (vyjma Florence, která je plná žlutých sraček) a bude tam tak 50 na 50 nebo víc starých Karos, které plní tak max Euro 1 nebo nic....
Nejsem zastánce provozu 810, ale z hlediska spotřeby je to fakt podstatně lepší i pod dráty než 163a2 prázdné vozy (libovolné řady), nebo prázdný Elefant...
Sice autobusy 60 na 100 neberou, ale taky nepoberou 110 lidí na sezení. Pro 110 sedících musí jet autobusy 2 a už jsme se spotřebou někde jinde.
A celou dobu, jak jsem jezdil s 010, tak to bylo na sezení obsazené (navíc se dělalo sčítání cestujících).
Jinak jsem za těch 170km zastavil skoro 80x (zastávky jsou dost blízkou u sebe, řádově po 2-3km).
Norma .. Datum --------- CO .... NOx .. HC+NOx .. PM
Euro 2 . January 1996-- 1.0 .... ---- ...... 0.7 ... 0.08
Euro 4 . October 2007--- 0.5 ... 0.25 .... 0.3 ... 0.025
Euro 5 . Sept. 2009------ 0.5 ... 0.18 ... 0.23 ... 0.005
happy - muzu se zeptat, jak a kde bylo potvrzeno ekologicke hledisko?
Pak přepočet na počet převážených osob a máme to. Ovšem pak by to kvůli omezení vlivu konkrétní trati a řidiče/fíry chtělo udělat průměr z různých tratí a různých dnů. Nicméně řádově se to bezpochyby lišit nebude...
Ty ciťáky asi opravdu nebudou nejlepší příklad, bo nízkopodlažní městský bus v městském provozu.
Vy jse s vlakem zastavil celkem kolikrát? 30x až 40x odhaduji.
Vyberte si prosím za srovnání meziměstský bus, zastavující zhruba stejně často jako vlak.
Jel jsem jednou busem z Rožnova do Valmezu (vlak zrovna nejel) , tak jsem se díval na palubní počítač. Udával nějakých 16 l aktuální spotřebu při stálé rychlosti 90 km/h, při rozjezdu pak 30 až 35 l. Všechny hodnoty přepočet na 100 km. Mechanická, ručně řazená převodovka.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.