Praha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.
Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.
Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant
Nikoliv nepodobne je treba zajizdeni pendolin do Opavy... A Rakusaci taky Hohenau-Breclav netahali tu velkou soupravu (i kdyz OK, tam to mozna bylo dany i nejakyma vylukama, co nebyly videt, nevim...)
v současnosti jezdí liberecké soupravy v oběhu na celém rameni z Jaroměře přes Liberec až do Jindřichovic a Černous, k tomu zajíždějí např. ze Staré Paky do Jilemnice a Rokytnice, z Žel. Brodu přes Tanvald do Liberce a Harrachova, přes Č.Lípu do Děčína, Ústí n L. ,ale také z Turnova do Prahy atd.
Opakuji - tak přestanou na to Frýdlantsko a Jablonecko zajíždět. Bude potřeba méně souprav na méně výkonů, zřejmě nebude nic méně efektivní.
A určitě to není ta stejná souprava, která jezdí z Liberce jak do Prahy, tak i do Nové Paky nebo do Frýdlantu. Každým směrem jezdívá něco jiného.
Na té trati z ČL do Děčína by se kraje dohodly buď na společném VŘ, nebo na tom, že si to VŘ vezme "pod palec" jeden z těch krajů a dopravce si tam zajistí. Rozhodně to není nevyřešitelný problém.
Skoro mi připadá, že právě obhájci "ČD za každou cenu" si představují budoucnost železnice jako Hurvínek válku.
Zažité letité představy o železnici, vlacích a jejich úloze, bránění se téměř jakýmkoliv, často prospěšným, i když "bolestivým" změnám,...
osobní vlaky třeba z Brna a z Třebové končí v Letovicích a vracejí se zpět, zatímco by klidně mohly pokračovat svým směrem dál.
Klidně by čtyř - nebo pětivozová souprava mohla z Letovic pokračovat dál směr Česká Třebová. Jezdila by hodně nevytížená, protože z Letovic dál do ČT nejezdí zdaleka tolik lidí co od Letovic na Brno; stejně by byl potřeba v Letovicích přepřah, protože esa navíc, aby jezdila až z Brna, nejsou, ale klidně by mohly pokračovat svým směrem dál...
Tohle je naprosto nesmyslná domněnka odpůrců transparentních výběrových řízení. Na 089 se dohodly 3 kraje a žádný problém v tom nebyl. Domnívám se, že mnohem větší problém totiž činí dohodnout se na množství a časech jednotlivých spojů než na tom, který konkrétní dopravce by na trati jezdil...
Tak se to na těch jiných tratích a i v jiných krajích udělá jinak, a už tam vlaky z tratí 036 nebo 037 přejíždět nebudou. Snad nemusí jedna a ta samá souprava jezdit jeden den přes Frýdlant a druhý den až třeba do Děčína
Jenže takový názor tady mají asi jen ti, kteří si představují dopravu jako Hurvajz válku. např. v současnosti jezdí liberecké soupravy v oběhu na celém rameni z Jaroměře přes Liberec až do Jindřichovic a Černous, k tomu zajíždějí např. ze Staré Paky do Jilemnice a Rokytnice, z Žel. Brodu přes Tanvald do Liberce a Harrachova, přes Č.Lípu do Děčína, Ústí n L. ,ale také z Turnova do Prahy atd. Často jsou to tedy výkony i v jiných krajích, než v kraji"domácím". A teď si představte, že dva nebo tři sousední kraje, kam vlaky tohoto dopravce doted zajíždějí, vypíší(každý sám a pro své území) výběrové řízení na dopravní obslužnost. V jadnom kraji vyhraje Arriwa, v jednom třeba Viamont a ve třetím ČD nebo někdo další. Např. v Libereckém kraji vyhraje i další výběrové řízení Arriwa, v kraji Ústeckém Viamont. A teď bych chtěl slyšet názor zdejších "odborníků" na to, kdo bude zajištovat dopravu třeba na trati z České Lípy do Děčína, která přechází z jednoho kraje do toho druhého, když jeden kraj bude preferovat jednu firmu a druhý druhou a na tom, že by po z té Lípy do Děčína jezdili dopravci oba, se nedohodnou(z různých příčin, třeba, že ten dopravce, který vyhrál v tom kraji , si do podmínek dal právě takovou klauzuli, ale i z jiných důvodů). To budeme na hranicích krajů přestupovat z vlaků jednoho dopravce do vlaků druhého dopravce? Ono se to vlastně praktikuje i dnes, kdy osobní vlaky třeba z Brna a z Třebové končí v Letovicích a vracejí se zpět, zatímco by klidně mohly pokračovat svým směrem dál. A to není jediný příklad, např. i na tom zmiňovaném úseku ze St.Paky do Martinic jezdí vlaky z Libereckého depa(do Rokytnice) a vlaky z Třebovského(Trutnovského) depa(do Trutnova). ale zatímco do té Rokytnice jezdí jezdí jen osobní , do Trutnova naopak zase jen spěšné a rychlíky. A tak přes hranice krajů(z Martinic do Kunčic) se prostě(kromě tuším dvou,tří výjimek) z Paky osobním vlakem nedostanete.
obracene je to - ta vozidle z LBC, zajistuji obsluhu i jinych trati a i v jinem kraji.
Tak se to na těch jiných tratích a i v jiných krajích udělá jinak, a už tam vlaky z tratí 036 nebo 037 přejíždět nebudou. Snad nemusí jedna a ta samá souprava jezdit jeden den přes Frýdlant a druhý den až třeba do Děčína.
To VŘ není vyhlášeno na jednu trať, ale hned na víc tratí. Stejně tak tomu bude zřejmě i u dalších VŘ (pokud nějaká budou).
Pokud je to zakázka na více tratí, vždycky je víc možností udělat oběhy tak, že se soupravy využijí efektivně.
Takže ten argument s tím, že když to výběrko nevyhrají ČD, tak že bude doprava na dalších tratích dražší, je také docela zavádějící.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.