..: Poslanci navrhují šrotovné i pro vlaky :..

Na šrot je tu kovošrot, foto: CharyPraha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.

"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.

Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.

Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant


Vítek_V | 7.5.2009 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
07.05.2009 (23:54)  
xAnri05: Už jsem pochopil, vy jste uvedl, že vláda dá "jenom" miliardu za zacelení díry v regionální dopravě, ačkoliv ČD požadují (a je to jenom za jeden rok) 3 miliardy. A tvrdíte, že k soukromým dopravcům by si to vláda nedovolila.

Sice nevím, kde berete tu jistotu, že kdyby jezdily na většině vlaků jiní dopravci než ČD a byla by stejná situace, že by vláda ty 2 mld. navíc vysolila, ale myslím si, že to je rozumný krok.
Nevím, proč by měla vláda (resp. konkrétně asi ministerstvo dopravy) vyhovovat v plné míře požadavkům jedné obchodní společnosti.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
07.05.2009 (23:52)  
DJ:
Myslel jsem ten prispevek, ktery samozrejme kraj muze pouzit pro jineho dopravce.


A co vám vyšlo?
Me vyslo, ze CD vyuzivaji vozidla z techto trati i jinde (dokonce v jinem kraji). Efektivita tak poklesne, nebot vozidlo jineho dopravce bude pro stejnem GVD stat a v jinem kraji se bude muset zaplatit dalsi.

Nepopletl jste asi nic. Je ale otazka, jak jsou postaveny smlouvy ohledne tech trzeb u CD i u dopravce Arriva. S MD je to tak, ze CD si mohou (motivacni) cast trzeb ponechat (1/2, max. vsak 5% opravnenych nakladu), jinak je jim snizena uhrada dotace (136,- je max. uhrada, ktera se snizuje trzbami a pokutami). Zajimave ale, je v roce 2008 bylo dle smlouvy jen cca 120,-Kc/vlkm a ne 132,-Kc jako v roce 2007!
registrovaný uživatel M 
07.05.2009 (23:50)  
BTW - je levnejsi soukromnik (novy vozidla, obecne svezejsi pristup) nebo statnik (trvale historicke jizdy, ale vzhledem k velikosti teoreticke uspory z rozsahu)?
Ja zalozim spolecnost, na nadrazich budu rozdavat mapy a rikat "bezte po kolejich". Klidne za dvacku za nejakej ten vlakokilometr (nejak upravenej...) - kraje usetri, ja budu tutove v plusu a Anri se muze jit s tvrzenim, ze CD vzdy budou levnejsi vycpat!

Ze je to pitomej priklad, protoze rozdavani mapy neni provozovani dopravy a nelze to srovnat? A ceny za provozovani dopravy v 40 let starych soupravach lze srovnavat s cenami za provozovani souprav novych?
registrovaný uživatel M 
07.05.2009 (23:44)  
...zatimco letecky modelar, ktery Boeing od Airbusu pozna podle vune levyho zadniho kola bude mit vysledky skvele?
Tak to potom at je generalnim Zikmund. Jednak se rehabilituje jeho drive vyhozenim/neprijetim planu posramocena duse (a ty plany bude moct proverit i prakticky), dvak budeme mit v cele drah cloveka, ktery zeleznici zije. A vsechno bude krasne...
07.05.2009 (23:41)  
xAnri05: Ano máte pravdu, ČD skutečně nedostávají tolik, aby jim to pokrylo nákladovou cenu 136 Kč/km. To jsem ani nikdy neřekl. Oni nedostávají ani těch 60 Kč/km jak píšete, oni totiž dostávají pouze 54 Kč/km, jak se píše v onom článku. Jenomže jedna věc je kolik dostávají a druhá, kolik chtějí dostávat. A oni chtěli na tento výkon dostávat 136-45 Kč/km, tedy 91 Kč/km, což je o celých 37 Kč/km více, než kolik dostávají doposud. No a v situaci, kdy přijde soukromý dopravce, tak musí nasadit cenu takovou, aby se uživil. No a ona cena činí 112 nákladových Kč/km a cca 67 Kč/km skutečné dotace....
registrovaný uživatel DJ 
07.05.2009 (23:40)  
jonáš: Však ony ty ČD za těch Kousalů a Bazalů hospodařily tak skvěle, protože tihle chlapíci měli dlouholeté zkušenosti z železničního provozu, a pak tam odkudsi přišel ten Žaluda, a už se to sype...
registrovaný uživatel M 
07.05.2009 (23:39)  
Anri - at jsou ta cisla jakakoliv. Vec se ma jeste takto - mne prijede taxik a bude chtit 21/km, pricemz to bude 7er. Tvuj bude chtit sice jen 19/km, ale bude to "120er". Takze si pogratuluj, jak vyhodnou cenu si dostal
07.05.2009 (23:39)  
No jistěže nemusí, ale pak se nedivte dosahovanym výsledkům.
registrovaný uživatel M 
07.05.2009 (23:34)  
No, clovek, kterej v Edenu seka travu je mozna skvelej Slavista, ale na to, aby za Slavii chytal nebo byl trener to staci nemusi...
Furt nak nechapu, proc by mel mit vrcholovej manazer (navic kdyby to byl krizovej manazer) nejakej vztah k oboru. Pokud si chci koupit akcie Intelu, tak bych mel byt informatik? Pozadavky na sefa aerolinek by mely byt "vyslouzily pilot nebo alespon 100 slepenych modelu"?
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
07.05.2009 (23:28)  
mates111: omyl, kolego. CD neverim vubec, to co pisu vyplyva z mych vypoctu. Ten politik v tom clanku proste jen keca a clovek by mel mit trochu vlastniho rozumu. Proste podle dostupnych zdroju (krome toho Vaseho) to tak nemuze byt. Jednoduse - CD jezdi pro kraje za cca 60,-kc/vlkm, coz dela cca 5 mld./rok. A rocne jim od kraju chybi cca 3 mld. Tahle cisla snad nikdo nezpochybnuje. Takze kolik to dava celkem? Dle meho asi 96,-kc/vlkm. A né o 40,- vic.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko