Praha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.
Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.
Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant
Sice nevím, kde berete tu jistotu, že kdyby jezdily na většině vlaků jiní dopravci než ČD a byla by stejná situace, že by vláda ty 2 mld. navíc vysolila, ale myslím si, že to je rozumný krok.
Nevím, proč by měla vláda (resp. konkrétně asi ministerstvo dopravy) vyhovovat v plné míře požadavkům jedné obchodní společnosti.
Myslel jsem ten prispevek, ktery samozrejme kraj muze pouzit pro jineho dopravce.
A co vám vyšlo?
Me vyslo, ze CD vyuzivaji vozidla z techto trati i jinde (dokonce v jinem kraji). Efektivita tak poklesne, nebot vozidlo jineho dopravce bude pro stejnem GVD stat a v jinem kraji se bude muset zaplatit dalsi.
Nepopletl jste asi nic. Je ale otazka, jak jsou postaveny smlouvy ohledne tech trzeb u CD i u dopravce Arriva. S MD je to tak, ze CD si mohou (motivacni) cast trzeb ponechat (1/2, max. vsak 5% opravnenych nakladu), jinak je jim snizena uhrada dotace (136,- je max. uhrada, ktera se snizuje trzbami a pokutami). Zajimave ale, je v roce 2008 bylo dle smlouvy jen cca 120,-Kc/vlkm a ne 132,-Kc jako v roce 2007!
Ja zalozim spolecnost, na nadrazich budu rozdavat mapy a rikat "bezte po kolejich". Klidne za dvacku za nejakej ten vlakokilometr (nejak upravenej...) - kraje usetri, ja budu tutove v plusu a Anri se muze jit s tvrzenim, ze CD vzdy budou levnejsi vycpat!
Ze je to pitomej priklad, protoze rozdavani mapy neni provozovani dopravy a nelze to srovnat? A ceny za provozovani dopravy v 40 let starych soupravach lze srovnavat s cenami za provozovani souprav novych?
Tak to potom at je generalnim Zikmund. Jednak se rehabilituje jeho drive vyhozenim/neprijetim planu posramocena duse (a ty plany bude moct proverit i prakticky), dvak budeme mit v cele drah cloveka, ktery zeleznici zije. A vsechno bude krasne...
Furt nak nechapu, proc by mel mit vrcholovej manazer (navic kdyby to byl krizovej manazer) nejakej vztah k oboru. Pokud si chci koupit akcie Intelu, tak bych mel byt informatik? Pozadavky na sefa aerolinek by mely byt "vyslouzily pilot nebo alespon 100 slepenych modelu"?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.