..: Těšte se na 151.023 - poslední rychlý banán :..

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Přerov - Zajímavý pohled se naskytl každému železničnímu fandovi, který se v posledních dnech pohyboval v okolí DPOV v Přerově. Z lakovny ve Valašském Meziříčí byl převážen do dílen nejnovější, a poslední, přírůstek do rodiny "rychlých banánů" řady 151 ČD, jež vznikla rekonstrukcí původního typu Škoda 65E (řada E499.2/150) mezi lety 1994 a 2002. Stroj s označením 151.023 je ovšem specifický i navenek: na světlo světa vyjel v historickém laku vzoru 1983, čímž se stal jednou z mála lokomotiv v pravidelném provozu, jež připomínají doby minulé. Tradiční "polomáčený" zeleno-krémový nátěr tak kromě bílých detailů doplňují i dva výrazné výstražné oranžové pruhy na čelech. Počet strojů rodiny 151, která až do nasazení Škody 109E tvoří nejreprezentativnější lokomotivní řadu Českých drah, se tak vrací na původně zamýšlených 13 kusů.

Přestože kompletní rekonstrukce známých "banánů" řady 150 byly ukončeny již v roce 2002, rozhodly se České dráhy koncem loňského roku přistoupit k úpravě ještě jednoho stroje. Stalo se tak po tragické nehodě ve Studénce, při níž byl nenávratně poškozen stroj 151.018, a už tak nepočetná skupina výkonných lokomotiv pro rychlost 160 km/h se ještě zmenšila. Zatímco tedy zbylé stroje řady 150 podstupují úpravy na vylepšenou sérii 150.2, lokomotiva s pořadovým číslem 023 se přeci jenom dočkala plnohodnotné rekonstrukce v dílnách DPOV Přerov.

Historické barevné schéma lokomotivy 151.023 ČD, foto: České dráhy Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Netrvalo dlouho, než na sebe rodící se "rychlý banán" upoutal pozornost nepřehlédnutelnými oranžovými pruhy na čelech, jaké ještě v službách ČSD zvýrazňovaly většinu lokomotiv v zájmu jejich lepší viditelnosti. „Vzhledem k tomu, že se jedná o takto ojedinělou rekonstrukci, a zřejmě také poslední přírůstek řady 151, byl pro tuto příležitost vytvořen návrh barevného schématu, respektujícího některé historické reálie řady E 499.2. 150.023 byla před lety shodou okolností také poslední lokomotiva, která tento lak "ze staré éry" měla,” komentuje neobvyklý vzhled lokomotivy pro ŽelPage Petr Šťáhlavský z Českých drah. "Třiadvacítka" se tak, vedle 451.001/002 nebo třeba 850.001, zařadí do nepříliš početné skupiny strojů ČD nesoucích obnovený původní lak. Do provozu by se podle plánu měla dostat v letních měsících.

Původní řada 150 se navíc v těchto dnech zmenšila ještě jednou — stroj 150.022 vyjel na koleje po vyvazovací opravě nově jako 150.222 s maximální rychlostí 140 km/h a dalšími úpravami pro zlepšení spolehlivosti a jízdních vlastností. Kromě stroje 018 nehoda potkala také E 499.2017, jež narazil 29.1. 1981 s rychlíkem 128 ve Spišské Nové Vsi do nákladního vlaku. V provozu tak i nadále zůstane 25 z 27 postavených "banánů", především na vlacích vyšších kategorií a rychlících mezi Prahou, Hradcem Králové, Bohumínem, Vsetínem, Žilinou a Košicemi; v omezené míře pak na několika regionálních spojích. Snad již koncem letošního roku by ale první z nich měly být nahrazeny novou vlajkovou lodí ČD - řadou 380.

Zdroj: České dráhy; fotografie © Vladimír Ondrejček


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.5.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel optus 
12.05.2009 (22:24)  
Pro 362.001 a ostatní, kteří se zabývali starým značením a lámali si hlavu jak by to vlastně bylo. Jednoduše
E 499.2023. Ikdyž budete namítat, že nevychází výpočty max. rychlosti...
registrovaný uživatel happy 
12.05.2009 (22:12)  
Myslím, že už něco pamatuji a když střelím jenom tak namátkou od pasu třeba první polovinu 80. let a vybavím si pestrost brněnských brejláků, tak je tvé tvrzení těžkou palbou vedle...
Vyjímky byly, ale většina byla rudejch s patřičným pruhem. O takové pestrobarevnosti, jako je to dnes, si mohli šotouši nechat jen zdát.
12.05.2009 (22:02)  
happy: to jsi mě upřímně rozesmál. Myslím, že už něco pamatuji a když střelím jenom tak namátkou od pasu třeba první polovinu 80. let a vybavím si pestrost brněnských brejláků, tak je tvé tvrzení těžkou palbou vedle...
registrovaný uživatel misa 
12.05.2009 (21:02)  
Mně se to libí.Komu ne tak ať na to nekouká!!!!!A neotravuje s tím ostatní!!!
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
12.05.2009 (20:34)  
:-D Elias is best na to kápnul :-D :-D :-D
registrovaný uživatel happy 
12.05.2009 (20:03)  
jaký historický nátěr
Starý unifik. Nyní máme nový unifik, tak nechápu, proč nebyla nalakována dle nového unifiku?! Takovej bordel nebyl ani za totáče. To se to všechno matlalo schváleným unifikem a ne podle přání šotoušů. Takovej nátěrovej maglajz tu nikdy neexistoval.
registrovaný uživatel MS 
12.05.2009 (19:18)  
Mně se to libí.
12.05.2009 (19:13)  
No, podle mě to není nejlepší, ale ani ne nejhorší. Podle mě by se lokomotivy měly přebarvit podle barev vagonků, tedy zelenobílé.
12.05.2009 (19:12)  
happy : jaký historický nátěr ? Na zařazení do kategorie "starožitnost" si musí "dvojky" ještě devět let a zhruba dva měsíce počkat.
Dostala nátěr, který v základním provedení odpovídá výrobní dokumentaci a navíc je to vozidlo i na dálku viditelné, na rozdíl od neviditelných "Najbrtů". Ty stupidní bílé domalůvky na "pražských" elektrikách nebyly. Na "samizdatové" vylepšování barevného vzhledu si "naše" depo nepotrpělo a pokud si vzpomínám, tak nějaké extragavantní vzhledy neměly ani vršovické nebo libeňské lokomotivy, resp. vozy. Jezdilo se s tím, co přišlo z výroby nebo dílen. Na odstavování lokomotiv kvůli "lidové malůvkové tvořivosti" prostě nebyl časový prostor. Lokomotivy spíše chyběly, než by přebývaly.
Mašiny, které byly v ruce nebo alespoň částečně v ruce se ve vhodných provozních přestávkách očistily pucvolí.
registrovaný uživatel Anowis 
12.05.2009 (18:18)  
Jednoznačně lahůdka. Blahopřeji do ValMez. Nevím kolik z vás vidělo na živo tu modrou 163, ale působí komicky trapně kolotočářsky.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko