..: Těšte se na 151.023 - poslední rychlý banán :..

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Přerov - Zajímavý pohled se naskytl každému železničnímu fandovi, který se v posledních dnech pohyboval v okolí DPOV v Přerově. Z lakovny ve Valašském Meziříčí byl převážen do dílen nejnovější, a poslední, přírůstek do rodiny "rychlých banánů" řady 151 ČD, jež vznikla rekonstrukcí původního typu Škoda 65E (řada E499.2/150) mezi lety 1994 a 2002. Stroj s označením 151.023 je ovšem specifický i navenek: na světlo světa vyjel v historickém laku vzoru 1983, čímž se stal jednou z mála lokomotiv v pravidelném provozu, jež připomínají doby minulé. Tradiční "polomáčený" zeleno-krémový nátěr tak kromě bílých detailů doplňují i dva výrazné výstražné oranžové pruhy na čelech. Počet strojů rodiny 151, která až do nasazení Škody 109E tvoří nejreprezentativnější lokomotivní řadu Českých drah, se tak vrací na původně zamýšlených 13 kusů.

Přestože kompletní rekonstrukce známých "banánů" řady 150 byly ukončeny již v roce 2002, rozhodly se České dráhy koncem loňského roku přistoupit k úpravě ještě jednoho stroje. Stalo se tak po tragické nehodě ve Studénce, při níž byl nenávratně poškozen stroj 151.018, a už tak nepočetná skupina výkonných lokomotiv pro rychlost 160 km/h se ještě zmenšila. Zatímco tedy zbylé stroje řady 150 podstupují úpravy na vylepšenou sérii 150.2, lokomotiva s pořadovým číslem 023 se přeci jenom dočkala plnohodnotné rekonstrukce v dílnách DPOV Přerov.

Historické barevné schéma lokomotivy 151.023 ČD, foto: České dráhy Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Netrvalo dlouho, než na sebe rodící se "rychlý banán" upoutal pozornost nepřehlédnutelnými oranžovými pruhy na čelech, jaké ještě v službách ČSD zvýrazňovaly většinu lokomotiv v zájmu jejich lepší viditelnosti. „Vzhledem k tomu, že se jedná o takto ojedinělou rekonstrukci, a zřejmě také poslední přírůstek řady 151, byl pro tuto příležitost vytvořen návrh barevného schématu, respektujícího některé historické reálie řady E 499.2. 150.023 byla před lety shodou okolností také poslední lokomotiva, která tento lak "ze staré éry" měla,” komentuje neobvyklý vzhled lokomotivy pro ŽelPage Petr Šťáhlavský z Českých drah. "Třiadvacítka" se tak, vedle 451.001/002 nebo třeba 850.001, zařadí do nepříliš početné skupiny strojů ČD nesoucích obnovený původní lak. Do provozu by se podle plánu měla dostat v letních měsících.

Původní řada 150 se navíc v těchto dnech zmenšila ještě jednou — stroj 150.022 vyjel na koleje po vyvazovací opravě nově jako 150.222 s maximální rychlostí 140 km/h a dalšími úpravami pro zlepšení spolehlivosti a jízdních vlastností. Kromě stroje 018 nehoda potkala také E 499.2017, jež narazil 29.1. 1981 s rychlíkem 128 ve Spišské Nové Vsi do nákladního vlaku. V provozu tak i nadále zůstane 25 z 27 postavených "banánů", především na vlacích vyšších kategorií a rychlících mezi Prahou, Hradcem Králové, Bohumínem, Vsetínem, Žilinou a Košicemi; v omezené míře pak na několika regionálních spojích. Snad již koncem letošního roku by ale první z nich měly být nahrazeny novou vlajkovou lodí ČD - řadou 380.

Zdroj: České dráhy; fotografie © Vladimír Ondrejček


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.5.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Pjetro 
14.05.2009 (15:35)  
řada 150 - Vmax 120 km/h
řada 150.2 - Vmax 140 km/h
řada 151 - Vmax 160 km/h
registrovaný uživatel cool 
14.05.2009 (10:25)  
Můžu se zeptat. Co je vlastně ta řada 150.2 čím se liší od původní 150.0??
13.05.2009 (23:07)  
362.001) Jak sleduju "knihu jazd", tak asi proto, že na Štrbu se dostane jen, když je fakt svátek :D

Ale vážně, moc jednoduchá hádanka, půjde o ty brzdové zdrže. ;-)
13.05.2009 (22:40)  
Josef Petrák:
Len oni tie 151-čky nekĺžu preto, že sú 151-čky, ale preto, že majú nekovové brzdové zdrže, ktoré leštia plochu nákolkov hnacích náprav.
350 je v podstate to isté ako 151, nejaká tá tona navyše podstatný rozdiel nerobí a na Štrbu žiadne problémy nemá. Skús hádať, prečo...
13.05.2009 (21:33)  
Martin Š. a já říkám, že je. 150ky např. nekloužou na Valachách a Štrbě.
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
13.05.2009 (19:13)  
A já se zeptám, je nějaký pádný důvod, proč se všechny lokomotivy 150 nezrekonstuují na řadu 151?
13.05.2009 (19:02)  
Pozor, Porsche bylo povoláno na design, nikoli na vývoj. Celkem běžná věc, stejně jako třeba kdysi u vozidla Škoda Favorit za tuhého bolševika (studio Bertone) -- prostě kdykoli je třeba prolomit zažité stereotypy.
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
13.05.2009 (13:34)  
Pikehead...to je zajímavý poznatek...:-D ,ale zrovna tak bychom si tedy mohli položit podobně divnou otázku proč tedy nejezdily kvalitní západo Evropské lokomotivy v zemích RVHP? Každý ví...nebo by tedy měl vědět,že o otázkách kvalit to nebylo ať už tu dobu prožil,nebo o ní jen slyšel...TTtrain...mě to nepohoršuje jen se pozastavuju nad tim,že Škodovce jakoby došly nápady,nebo co.To,že Bobina je částečně obšlehnutá v tom množství typů vyrobených lokomotiv je zanedbatelná věc a asi to také odkazuje na dobu jejího vzniku stejně tak jako tramvaje T3 ze Smíchova,ale i třeba ruské metro,jehož konstrukce vozů vychází vzhledově z konstrukce osobních vozů USA z 30tých let...nebo pensylvánské podvozky Hektorů a v podstatě i jejich celkový vzhled nápadně připomínající konstrukci amerických posunovaček atd...každopádně v pozdějším období už šlo o rize čechoslovácké tvary a konstrukci lokomotiv.Nebylo potřeba hledat nápady cizích firem,proto se divim,že najednou bylo nezbytné povolávat Porsche na vývoj ř 380
13.05.2009 (9:45)  
optus: On ten výpočet maximálnej rýchlosti a nápravovej hmotnosti podľa Kryšpína už nesedel ani na pôvodnej E499.2023. ;-)
13.05.2009 (9:40)  
Pikehead - Nikoli pouze v rámci RVHP, jak technicky tak designově... A proč nejezdily v Z Evropě?? Vy jste asi na hodiny dějepisu moc nechodil a 2/2 polovina 20. století Vám asi moc neříka... No bylo to dáno obchodní politikou mezi Západem a Východem, řadou překážek a hlavně zde nebyl politický zájem - na obou strachách... A to samé platilo do určité míry i mezi státy Z Evropy - ve F jezdily F lokomotivy, ve SRN jezdily německé lokomotivy, ve VB jezdily britské stroje. Ale a to nic němění na tom, že Škodovka patřila technicky a designově ke světové špičce...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko