..: Těšte se na 151.023 - poslední rychlý banán :..

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Přerov - Zajímavý pohled se naskytl každému železničnímu fandovi, který se v posledních dnech pohyboval v okolí DPOV v Přerově. Z lakovny ve Valašském Meziříčí byl převážen do dílen nejnovější, a poslední, přírůstek do rodiny "rychlých banánů" řady 151 ČD, jež vznikla rekonstrukcí původního typu Škoda 65E (řada E499.2/150) mezi lety 1994 a 2002. Stroj s označením 151.023 je ovšem specifický i navenek: na světlo světa vyjel v historickém laku vzoru 1983, čímž se stal jednou z mála lokomotiv v pravidelném provozu, jež připomínají doby minulé. Tradiční "polomáčený" zeleno-krémový nátěr tak kromě bílých detailů doplňují i dva výrazné výstražné oranžové pruhy na čelech. Počet strojů rodiny 151, která až do nasazení Škody 109E tvoří nejreprezentativnější lokomotivní řadu Českých drah, se tak vrací na původně zamýšlených 13 kusů.

Přestože kompletní rekonstrukce známých "banánů" řady 150 byly ukončeny již v roce 2002, rozhodly se České dráhy koncem loňského roku přistoupit k úpravě ještě jednoho stroje. Stalo se tak po tragické nehodě ve Studénce, při níž byl nenávratně poškozen stroj 151.018, a už tak nepočetná skupina výkonných lokomotiv pro rychlost 160 km/h se ještě zmenšila. Zatímco tedy zbylé stroje řady 150 podstupují úpravy na vylepšenou sérii 150.2, lokomotiva s pořadovým číslem 023 se přeci jenom dočkala plnohodnotné rekonstrukce v dílnách DPOV Přerov.

Historické barevné schéma lokomotivy 151.023 ČD, foto: České dráhy Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Netrvalo dlouho, než na sebe rodící se "rychlý banán" upoutal pozornost nepřehlédnutelnými oranžovými pruhy na čelech, jaké ještě v službách ČSD zvýrazňovaly většinu lokomotiv v zájmu jejich lepší viditelnosti. „Vzhledem k tomu, že se jedná o takto ojedinělou rekonstrukci, a zřejmě také poslední přírůstek řady 151, byl pro tuto příležitost vytvořen návrh barevného schématu, respektujícího některé historické reálie řady E 499.2. 150.023 byla před lety shodou okolností také poslední lokomotiva, která tento lak "ze staré éry" měla,” komentuje neobvyklý vzhled lokomotivy pro ŽelPage Petr Šťáhlavský z Českých drah. "Třiadvacítka" se tak, vedle 451.001/002 nebo třeba 850.001, zařadí do nepříliš početné skupiny strojů ČD nesoucích obnovený původní lak. Do provozu by se podle plánu měla dostat v letních měsících.

Původní řada 150 se navíc v těchto dnech zmenšila ještě jednou — stroj 150.022 vyjel na koleje po vyvazovací opravě nově jako 150.222 s maximální rychlostí 140 km/h a dalšími úpravami pro zlepšení spolehlivosti a jízdních vlastností. Kromě stroje 018 nehoda potkala také E 499.2017, jež narazil 29.1. 1981 s rychlíkem 128 ve Spišské Nové Vsi do nákladního vlaku. V provozu tak i nadále zůstane 25 z 27 postavených "banánů", především na vlacích vyšších kategorií a rychlících mezi Prahou, Hradcem Králové, Bohumínem, Vsetínem, Žilinou a Košicemi; v omezené míře pak na několika regionálních spojích. Snad již koncem letošního roku by ale první z nich měly být nahrazeny novou vlajkovou lodí ČD - řadou 380.

Zdroj: České dráhy; fotografie © Vladimír Ondrejček


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.5.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
13.05.2009 (8:34)  
Paninaro & Josef Kamis: "svetem" myslite RVHP a rozvojove zeme? Protoze jinak nevidim duvod, proc by tyto udajne spickove stroje nejezdily i v zapadni Evrope...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
13.05.2009 (3:54)  
Josef Kamiš: Co vás pohoršuje na tom, že design je s přispěním fy. Porsche? Když se jen malinko podíváte do historie, ne všechno, co vypadá "echt české", vždy bylo originál český nápad. Namátkou mně napadá třeba "bobina", nebo slavná smíchovácká T3. A zdají se vám snad špatné?
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
13.05.2009 (0:22)  
Paninaro...naprostej souhlas..opravte mě někdo jestli se mýlim,když napíšu,že jsem slyšel,nebo četl (už nevim) ohledně těch nových vlajkových lodí ř 380,že si Škodovka nechala dělat design od Porsche...jakoby sami nebyli schopni dát lokomotivě tvar,když se jim to celé desetiletí dařilo na výbornou?
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
13.05.2009 (0:13)  
Unifik na všech lokomotivách tu stejně asi nikdy nebude...vždycky se k těm pár v "původních" nátěrech najdou nějaké lokomotivy v reklamním hávu a zejména stroje jezdící na vytížených tratích tak budou narušovat jednotný vzhled.
registrovaný uživatel optus 
13.05.2009 (0:13)  
Miroslav Z: Souhlasím, ale pohybujemese v čísle série a pořadovém čísle stroje. Jak v označení E 499 dle Kryšpínova schematu udělat označení lokomotivní řady s max rychlostí 160 km h?
13.05.2009 (0:09)  
30 let staré lokomotivy respektive 35 let (350) starý design a stále vypadá perfektně a moderně. Českosovenské lokomotivy byla designově (i technicky) na světové špičce!!
13.05.2009 (0:06)  
Je to pěkný kousek, ale bez toho oranžového pruhu by to byla bomba úplně - nejkrásnější zbarvení pro 150/151 - tmavá zelená (končíci o něco víše než jsou přední světal respektive končící nad klikou dveří) a krémová :-)
12.05.2009 (23:12)  
optus : nikoli; plecháče měly původní označení S 499.02xx, i když mohly být označeny jako S 499.2; podobně části barotek T 478.2Oxy rekonstruovaných na T 478.1 zůstalo číslo xy, ale bylo zvýšeno o 300, takže tyto lokomotivy měly číslo T 478.13xy.

happy : kdy podle vás začal unifik ? První rudá trojka byla T 478.3089 vyrobená v roce 1972.
Porovnejte si barevné odstíny "zelené" trakce a prakticky každý odstín byl poněkud jiný. Při pomalosti obnovy nátěrů se stejně prakticky nikdy nedosáhlo toho, aby všechny lokomotivy byly v unifiku. Ono stačilo, aby depo neobjednalo "nový" nátěr a ŽOSka ho prostě neudělala. Ono se v ŽOS dělalo jen to, co se objednalo, resp. často se neudělalo ani to.
registrovaný uživatel JK ml. 
12.05.2009 (23:11)  
MZ: Myslím, že dneska fírové na "dvojkách" toho moc umýt nestihnou. (snad kromě pravého čelního skla před jízdou)= jsem na rozpacích, jestli nakreslit smajlíka......
dopisovatel nebo člen ŽP J.F.  mail  
12.05.2009 (22:33)  
happy: Nevím jak si přišel na to, že tento nátěr byl vybrán na přání "šotoušů". V článku o tom nevidím jedinou zmínku. Pouze tu vykřikuješ do tmy jakési zcela smyšlené informace. Zaměř se ná následující část textu: „Vzhledem k tomu, že se jedná o takto ojedinělou rekonstrukci, a zřejmě také poslední přírůstek řady 151, byl pro tuto příležitost vytvořen návrh barevného schématu..."
A nakonec, na nátěr se stejně nejezdí.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko