..: Těšte se na 151.023 - poslední rychlý banán :..

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Přerov - Zajímavý pohled se naskytl každému železničnímu fandovi, který se v posledních dnech pohyboval v okolí DPOV v Přerově. Z lakovny ve Valašském Meziříčí byl převážen do dílen nejnovější, a poslední, přírůstek do rodiny "rychlých banánů" řady 151 ČD, jež vznikla rekonstrukcí původního typu Škoda 65E (řada E499.2/150) mezi lety 1994 a 2002. Stroj s označením 151.023 je ovšem specifický i navenek: na světlo světa vyjel v historickém laku vzoru 1983, čímž se stal jednou z mála lokomotiv v pravidelném provozu, jež připomínají doby minulé. Tradiční "polomáčený" zeleno-krémový nátěr tak kromě bílých detailů doplňují i dva výrazné výstražné oranžové pruhy na čelech. Počet strojů rodiny 151, která až do nasazení Škody 109E tvoří nejreprezentativnější lokomotivní řadu Českých drah, se tak vrací na původně zamýšlených 13 kusů.

Přestože kompletní rekonstrukce známých "banánů" řady 150 byly ukončeny již v roce 2002, rozhodly se České dráhy koncem loňského roku přistoupit k úpravě ještě jednoho stroje. Stalo se tak po tragické nehodě ve Studénce, při níž byl nenávratně poškozen stroj 151.018, a už tak nepočetná skupina výkonných lokomotiv pro rychlost 160 km/h se ještě zmenšila. Zatímco tedy zbylé stroje řady 150 podstupují úpravy na vylepšenou sérii 150.2, lokomotiva s pořadovým číslem 023 se přeci jenom dočkala plnohodnotné rekonstrukce v dílnách DPOV Přerov.

Historické barevné schéma lokomotivy 151.023 ČD, foto: České dráhy Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Netrvalo dlouho, než na sebe rodící se "rychlý banán" upoutal pozornost nepřehlédnutelnými oranžovými pruhy na čelech, jaké ještě v službách ČSD zvýrazňovaly většinu lokomotiv v zájmu jejich lepší viditelnosti. „Vzhledem k tomu, že se jedná o takto ojedinělou rekonstrukci, a zřejmě také poslední přírůstek řady 151, byl pro tuto příležitost vytvořen návrh barevného schématu, respektujícího některé historické reálie řady E 499.2. 150.023 byla před lety shodou okolností také poslední lokomotiva, která tento lak "ze staré éry" měla,” komentuje neobvyklý vzhled lokomotivy pro ŽelPage Petr Šťáhlavský z Českých drah. "Třiadvacítka" se tak, vedle 451.001/002 nebo třeba 850.001, zařadí do nepříliš početné skupiny strojů ČD nesoucích obnovený původní lak. Do provozu by se podle plánu měla dostat v letních měsících.

Původní řada 150 se navíc v těchto dnech zmenšila ještě jednou — stroj 150.022 vyjel na koleje po vyvazovací opravě nově jako 150.222 s maximální rychlostí 140 km/h a dalšími úpravami pro zlepšení spolehlivosti a jízdních vlastností. Kromě stroje 018 nehoda potkala také E 499.2017, jež narazil 29.1. 1981 s rychlíkem 128 ve Spišské Nové Vsi do nákladního vlaku. V provozu tak i nadále zůstane 25 z 27 postavených "banánů", především na vlacích vyšších kategorií a rychlících mezi Prahou, Hradcem Králové, Bohumínem, Vsetínem, Žilinou a Košicemi; v omezené míře pak na několika regionálních spojích. Snad již koncem letošního roku by ale první z nich měly být nahrazeny novou vlajkovou lodí ČD - řadou 380.

Zdroj: České dráhy; fotografie © Vladimír Ondrejček


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.5.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
12.05.2009 (17:47)  
city.elefant: Tak pokud se Ti na těchto elitních elegánech (alespoň kdysi) líbí ten modrý humus od rábodydesignéra Najbrta, stojí to aspoň za zamyšlení se...
Ostatně jako většina Tvých výroků, nemýlím-li se.

Jedna skvělá vzpomínka na časy bývalé a hezká pocta poctivé škodovácké mašině. Mně se tento old-school velice líbí a jen doufám, že nikdo svým činem nebude připraven o část platu. Co si budeme povídat, nasazení těchto strojů na elitních výkonech je již za zenitem, a proto je toto zcela namístě.

Vladan: Bílé lemování není standardem na žádné loko. Není to zcela věrné, ale škodí to tomu? Myslím, že to přidává na pohlednosti. :-)
12.05.2009 (17:18)  
Ten převod na Kryšpína bych viděl spíše takhle
150.0xx = E 499.20xx
151.0xx = E 499.21xx
150.2xx = E 499.22xx
Ono tomu i trochu odpovídá to, že ty zrychlené na 140 km/h dostaly v označení dvoustovku (2xx) a ne stovku (1xx).
registrovaný uživatel happy 
12.05.2009 (16:57)  
Nechápu, proč dávat historický nátěr na loko, která ještě řadu let bude v aktivní službě? Prostě měla dostat Najbrta. Tohle je šlendrián...
12.05.2009 (16:42)  
Miroslav Zikmund: to by ale znamenalo hodiť 150 a 151 do jednoho vreca, čo ale celkom nejde, pretože 151 sa od 150 odlišuje v relatívnom pohľade minimálne tak, ako 141 od 140 (ťažko samozrejme dávať do priamej analógie). Pri existencii radu 162 a 169 teda súhlasím s tým, že by bolo logické E499.6023. Tu skrátka kryšpínovské značenie naráža na svoje limity...
12.05.2009 (15:23)  
362.001 : 151.223 > E 499.2223
registrovaný uživatel Pjetro 
12.05.2009 (15:07)  
Tak není to zas tak špatné, jistý paskvil to je, přinejmenším ty bílé lemy si mohli odpustit a jako v případě carga problém ve velikosti loga na čele ... to se nenajde menší šablona, tak aby nehyzdila celé čelo ... dyť to mega logo jednak zasahuje do oranžového výstražného pruhu a jednak do toho příčného madla. Hrůza děs. Radši tu rudou hvězdu.
12.05.2009 (14:38)  
optus:
A ako by to kryšpínovské značenie pre radu 151 vyzeralo?
E499.6023..?
Už som to písal aj inde; málokto z tých, kto teraz narieka nad Najbrtom a Blonskim si uvedomuje, že tieto "úžasné" oranžové pásiky, či 60 cm výstražné žlté pruhy boli fandami v minulosti presne rovnako zatracované, ako dnes spomínaný Najbrt.
Inak samozrejme každý retro náter je chválihodný počin.
Treba sa rozhodne odpútať od spomienok a rešpektovať 151.023 ako "nové" originálne a jedinečné vozidlo súčasnej éry v "reklamnom nátere na históriu", v žiadnom prípade nie ako pokus o historicky vernú repliku.
Z toho dôvodu by zberače, diera v bočnici, tlmiče, taniere nárazníkov, šmýkadlá a pod. nemali nijakému súdnemu človeku a realistovi extra vadiť.
Ak sa o tie ocapané nárazníky a pluhy budú trochu starať, tiež to nemusí byť katastrofa.
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
12.05.2009 (14:32)  
To optus zcela souhlasím...Ono by se vůbec nic nestalo,kdyby se všechny stroje lakovaly do schémat jejich tovární výroby.Je škoda,že když už se tohoto vzácného momentu nějaká lokomotiva dočká tak dojem kazí řada viditelných chyb,kterým by šlo určitě předejít...ale pořád lepší,než ta podivná mnohými očekávaná a opěvovaná unifikace.
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
12.05.2009 (13:51)  
Huffnaggel:
o jakém vraku že to mluvíš ;)
registrovaný uživatel optus 
12.05.2009 (13:11)  
HUFFNAGGEL: Myslím, že z Najbrta je happy jen pár lidí... Tohle je sice trochu nepovedené, ale pořád lepší než šedá se šedou :(
Jen škoda, že se při této akci opravdu nedrželi původních nátěrů, Ty bílé rámečky vypadají nevhodně. Taky sběrače by si zasloužili originál Oranž návěstní :)
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko