..: Na Vysočině bude od června zrušeno 41 vlakových spojů :..

Jihlava, foto: Adys Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.

Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.

Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.

Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.

Zdroj: ČT24


Adys Poslat mail autorovi | 20.4.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
Registered user Josef Kamiš  mail  
23.04.2009 (20:46)  
Doporučoval bych pročíst diskuzi pokud možno né jen 4 příspěvky zpět,neb o vylágrovaných motorech už řeč byla.Je zbytečné to stále dokola opakovat.Pokud dojde na zmiňovaný systém "koupíme dvakrát tak drahé hezké moderní jednotky a budeme jezdit o 20% dráž" ,tak lidi budou mít skutečně hezký pocit ovšem z jízdy v autobuse,protože se spoje ruší již v současnosti kvůli nerentabilitě a vysokých cen vlkm oproti autobusu (opět viz odstavce níže)...a znova podotýkám,že osobní vůz lze zmodernizovat za půl milionu...né za deset milionů a stejně tak by bylo možné zmodernizovat 810ky né za 30 milionů jako se tomu děje.
Registered user SYN 
23.04.2009 (20:23)  
Josef Kamiš: To jako myslíte vážně že byste navrhoval poplyšovat staré 810 a jinak nic, a vesele s nima jezdil dál? A co ty vylágrované motory, smradlavé záchody, lavicoidní sedačky, co nástup pro postižené/kočárky/kola atd.? To by zaprvé mělo čím dál tím vyšší poruchovost (s velmi nepříjemnými pokutami za nevyjetí od objednatele apod.) a jednak by s tím už vážně nejel vůbec nikdo kdo má jinou alternativu.

Jak správně napsal DJ, pokud už se nevyplatí ani takováto rekonstrukce "zalevno" na jakžtakž přijatelné vozidlo které má stále ještě pár sporných bodů (především v chodových vlastnostech) tak je to celé jasně odsouzené k zániku, stávající šroty dojezdí, rozpadnou se a zavíráme krám...

Ale ono to tak docela nebude pravda, těch 30M musíte rozpočítat do celého předpokládaného proběhu který by ty stroje měly najezdit (nemá někdo náhodou info kolik tak průměrně ty nejstarší RN už najely?) a zjistíte že na nákladech na vlkm se to bude podílet řekněme řádově 25%. To sice není málo ale je třeba nepokoušet se to řešit systémem "zlevníme o 20% a budeme vozit lidi žebřiňákem", to neklapne. Spíš je tu šance na systém "koupíme dvakrát tak drahé hezké moderní jednotky, budeme jezdit o 20% dráž ale lidi budou mít o řád lepší pocit při jízdě, bude to líp stíhat cesta bude kratší výpadky vyjímečné" a tam si myslím že je šance podstatně lepší že se někdo (kdo nemusí)přecejen do vlaku vrátí... Koneckonců je to zhruba to co u nás začínají praktikovat různí alternativní dopravci kteří pomalu ale jistě začínají vyhrávat VŘ nad ČD, akorát že oni to zdá se mají dotažené až tak že ani nemusejí oproti současnému stavu zdražovat.
Registered user Josef Kamiš  mail  
23.04.2009 (16:34)  
Ona se modernizace v rozumných mezích vyplatí.Pokud nejsou vysoké náklady neměly by být vysoké následné ceny služeb.Tudíž i konkurenceschopnost by byla vyšší.Ano stávající vozidla se dřív,nebo později rozpadnou,ovšem jen některá díky výši ceny rekonstrukce budou mít možnost jisté finannční návratnosti z provozu.Ohledně těch nehospodárných souprav opravdu se přiznám,že tomuhle nerozumím.Nerozumím tomu proč někde jezdí např z Prahy na Hradec Králové ve všední dny šestivozový rychlík ve kterém je počet cestujících takový,že by se vešli do dvou vozů s rezervou míst pro případné přistupující a jinde např z Prahy na České Budějovice se nestane,že by člověk narazil ve vlaku o stejném počtu vozů na prázdné kupé.
Registered user DJ 
23.04.2009 (15:49)  
Josef Kamiš: Pokud se nevyplatí ani modernizace stávajících vozidel, tak je to stejně do budoucna ztracené, protože se časem nevyplatí ani nákup nových vozidel, protože ta stávající vozidla se dřív nebo později rozpadnou. ;-)

Myslím si stále, že problémem kraje Vysočina není to, že tam jezdí poměrně dost Regionov, ale že tam jezdí nehospodárné soupravy s lokomotivou v čele.
Registered user Josef Kamiš  mail  
23.04.2009 (15:38)  
To DJ...opakuji,že rekonstrukce 810tek na Regionovy je příliš nákladná a že "daň" za přehnaný komfort 21 století,kterou dráhy za to zaplatí bude do budoucna z pohledu dalších rušených spojů vysoká.Pro příklad nemusíme sahat daleko... http://www.zelpage.cz/zpravy/7059 toto se dá nazvat rozumným řešením.Úprava interieru vozu za půl milionu provedená v řádu několika dní.Cestující se sice bude muset nadále obtěžovat otevírat dveře na kliku (jistě je tento velmi náročný úkon pro moderního člověka žijícího v 21 století nepochopitelný) ,ale pořizovací cena je ve srovnání s jakýmkoli jiným druhem rekonstrukce vysloveně směšná.Dosazování klimatizace a s ní spojená kompletní výměna oken,elektrické ovládání nově dosazených posuvných dveří atd by bylo jistě také úžasné,leč k provozu naprosto zbytečné a rekonstrukce takového vozu by tím pádem šla opět do milionů.Pokud by se dráhy rozhodly takto modernizovat všechny vozy(nejen Áčka)...nemůže na to říct nikdo ani popel a i na Vysočině by jistě zavládla spokojenost za pár korun.To happy o sklonových rozdílech na trati 224 vím,ale zároveň vím,že tam 810ky jezdily s jedním vlečňákem dávno před RN takže to také šlo..spíš jsem se pozastavoval nad podivným rozhozením vozidel kdy na rovinatém úseku(vyjma veleslavínského kopce) jezdějí dvě spřažené soupravy RN v hodinovém taktu s počtem cestujících né větším,než 20 osob a v jiných místech praská jedna 810 ve švech...
Registered user happy 
23.04.2009 (10:29)  
ad Kamiš:
Na 224 frekvence z Tábora stejně povětšinou vyleze už v Chýnově. Navíc pokud možno, tak se vlek na tuhle štreku nebere, protože to v dlouhých stoupáních u Pořína, Bukové a dalších leze do kopce 30 km/h na blokovanou jedničku. To RN alespoň povětšinu úseků zvládne (pokud není čerství sníh či haldy lupení) traťovou rychlostí.

ad DJ:
Na trati 225 se ve větším zabydlely žehličky (okrajově tam jezdí 242 a dost hojně 809). Zatímco úsek Hc-VnL jezdí dost často Cargo stroje, tak mezi HB a HC (zejména teď při výluce) jezdí dvě žehly osobky. 30 a 31
Na trati 230 do jisté míry vytlačily RN klasické soupravy.
Registered user DJ 
23.04.2009 (7:08)  
Josef Kamiš: Právě že na tratích v kraji Vysočina ty klasické soupravy příliš eliminovány nejsou.

trať č. 225 - obvyklou soupravou je lok. 242 + Bmto + BDs (na rameni Havlíčkův Brod - Horní Cerekev), některé vlaky mezi Horní Cerekví a Jindřichovým Hradcem vede myslím lok. 210 + dva vagóny.

trať č. 230 - lok. 363 + 2 vozy Bdmtee nebo na několika vlacích i BDs + Bmto.
Totéž na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou (ale tam mohou jezdit i lok. řady 242).

trať č. 250 od Žďáru směrem na Brno - většinou lok. 242 + asi 4 (nebo i 5?) vozů řady Bmtee. Na několika vlacích jezdívala i jednotka řady 560.

Trať č. 240 - asi na třech párech osobních vlaků mezi Okříškami a Jihlavou a přibližně na pěti párech na zbytku tratě jsou nasazovány soupravy ve složení lok. 754 (případně 750) + 3 vozy Bdmtee.

Opakuji - problémem myslím není to, že konečně alespoň na tratích č. 224, 227 a 238 (částečně i 241 a 251, okrajově i 240 a 252) jezdí Regionovy, které nahradily soupravy 810 + 01X a tím přinesly znatelné zvýšení kultury cestování, ale spíše ty klasické soupravy, u kterých se díky (přinejmenším morálně) zastaralým vagónům o nějaké kultuře cestování na úrovni 21. století nedá mluvit, a samozřejmě jsou tyto soupravy i zbytečně (nejen) energeticky náročné.
Registered user Josef Kamiš  mail  
22.04.2009 (23:17)  
Ohledně modernizací neřikám,že by se neměly provádět...jen tvrdím,že modernizace tak jak je pojaly ČD jsou příliš megalomanské a ČD se nenacházejí v tak dobré finanční situaci,aby si mohly toto dovolit.Docela by mě zajímalo s kolikaletou návratností se počítá u vozidla opraveného za 30 milionů.Takovou částku budou provozem vozidla získávat zpět velmi dlouho a velmi těžko.Když modernizace,tak přiměřená a v mezích toho co si daný dopravce může finančně dovolit (viz odstavce níže napsané).Ohledně těch řazení klasických souprav netuším jak na Vysočině jezdí vytíženy,ale myslim,že jsou úspěšně všeobecně eliminovány.Naproti tomu např z Prahy do Kladna jezdí buď trojdílná,nebo dvě dvojice Regionov v hodinovém taktu vždy ani né do poloviny zaplněné a např když se mi poštěstí v sezoně ject na chalupu vlakem,tak podvečerní vlak z Tábora do Horní Cerekve o solo 810 je totálně narvanej a přípojné vozy jsou hromadně rozházeny po nádraží,že pomalu ani neni kde je odstavovat...takže tahle politika řazení souprav mi neni jasná.
Registered user DJ 
22.04.2009 (22:09)  
Josef Kamiš: Pokud by mělo platit to, co tvrdíte, tak potom se nevyplatí ani žádná rekonstrukce vozidel, ani nákup vozidel nových.
Ale uvědomte si prosím, co na těch osobácích v kraji Vysočina jezdí. Právě Regionova, potom soupravy 854-054-954 a snad možná ještě i "kvatra" řady 842 jsou jediné "kulturní" soupravy.

Jenže co také v kraji jezdí? Soupravy typu 242/363/754 - Bmto/Bdmtee/BDs. Vagóny jsou zastaralé, hnací vozidla jsou používána na vlacích, pro kterých jich je skoro škoda (možná u 754 to tolik neplatí, ale tam je zase markantnější spotřeba lokomotivy).
Problém tedy nevidím v tom, že jsou 810/010 nahrazovány Regionovami (v kraji Vysočina na tratích č. 224, 227, 238, částečně snad i 251 a okrajově i na 240, 241 a 252), ale právě ve výše uvedených tzv. klasických soupravách.
Kdyby takové soupravy z vlaků na Vysočině zmizely, jistě klesne i průměrná cena jednoho vlkm.
Registered user Josef Kamiš  mail  
22.04.2009 (20:54)  
Lidé si těch téměř vždy moderních autobusů v budoucnu ještě užijou a moderní soupravy budou z větší části odstaveny v moderních depech v areálech moderně vybavených nádraží buď z důvodu dlouhodobějších "dětských nemocí",nebo pro nadbytečnost,protože kdo si bude jejich drahé služby objednávat,když už se spoje ruší v současnosti že?Tím,že za 30 melounů slavně vyjede do světa jedna Regionova rozhodně dráhy svojí cenu služby nesníží.Jejich řešení modernizace je špatné řešení a nadále bude jen prohlubovat finanční ztráty.Chystaný modernizační projekt za 800 milionů pro kraj Vysočina ve kterém od půlky června pro začátek přestane jezdit 30 spojů nechť je toho dostatečným důkazem.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko