..: České dráhy sjednotí vzhled interiérů, začnou 1. třídou :..

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Praha - Po sjednocení vizuálního stylu vnějšku svých vozidel plánují České dráhy na základě návrhu Studia Najbrt přistoupit i k postupné unifikaci interiérů osobních vozů, která se bude provádět v rámci rozsáhlejších oprav. Jako první se renovace prostoru pro cestující dočkají staré vozy řady A, jež i podle samotného dopravce mnohdy neodpovídají standardu 1. třídy. Do konce letošních prázdnin chtějí mít ČD takto opravených 11 vozů; o dalším postupu rozhodnou aktuální finanční možnosti. Jako první by se s vynovenými interiéry měli setkat cestující na rychlících Praha - Cheb a Praha - České Budějovice.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD "Zjišťujeme, že dneska vozy první třídy jsou na některých soupravách vlaků horší než vozy druhé třídy," zdůvodňuje rekonstrukci Miloslav Kothera z odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD. Typickým příkladem jsou rychlíky a expresy, na nichž jsou vedle vozů A řazeny některé z prvních českých rekonstrukcí, například vozy Beer. Jako ověřovací prototyp nového projektu posloužíl vůz patřící pod DKV Plzeň, PJ Cheb, přičemž opravu provedla firma Janoza CZ, sídlící přímo v areálu pražského Odstavného nádraží jih. Po úspěšné prezentaci výsledku pak následovalo rozhodnutí drah objednat navazující desetikusovou sérii. Úpravy interiérů ovšem neproběhnou nárazově, ale budou prováděny v rámci cyklů pravidelné údržby.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Rozsah úprav očividně nemá ambici být modernizací vozu, jaké známe z minulých let; z hlediska dojmu pro cestující ale sahá dál, než v případě experimentu s brněnskými expresy před necelými dvěma lety. "Ten vagon má nějakou historii, takže by nebylo dobré tu historii lámat a dělat z toho pendolino," uvádí jednatel Janozy Josef Nový. Opravena však byla elektroinstalace, povrchy stěn, polstrování sedaček, těsnění oken a vybavení toalet. Zachovány naopak zůstaly detaily jako police pro zavazadla, kličky topení, stolečky nebo čtecí lampičky, jimž se dostalo alespoň vyčištění. Jako prozíravé rozhodnutí z pohledu údržby i hygieny se jeví potažení hlavových opěrek koženkou, se zachováním vyměnitelných textilních potahů. Zmizel také obligátní (a mnohdy velmi historický) koberec; opět ve prospěch snadněji čistitelného povrchu podlahy.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Na první pohled zaujme především nové, netradiční barevné ladění interiéru, které se postupně objeví ve všech opravených vozech: dominuje v něm béžová a hnědá v kombinaci s modrými prvky. Nový povrch stěn překryje umakart a více či méně zdařilé imitace dřeva, které vozy z Bautzenu provázely po desetiletí. Kupé tak působí světlejším dojmem a pokud béžový nátěr vydrží, dokáže v mnoha případech alespoň vizuálně zakrýt stopy, které na těchto vozech zanechal čas od jejich vzniku mezi lety 1972 a 1985.

Připomeňme, že vozy A typových indexů 149/151 se vyznačují poměrně proměnlivou kvalitou jednotlivých sedaček, které jsou však polohovatelné, dostatečně široké a každá nabízí dvě plnohodnotné boční opěrky. Kompletní přečalounění hnědo-béžovým vzorem přitom přichází v době, kdy některá depa již začala s vlastními kreacemi - zpravidla ve velmi různorodém stylu. Zde nastavuje unifikace interiérů nový kurs i díky sjednocení textury potahů a záclonek. Čistě na okraj, je otázkou, zda zvolený vzor s dělenými kolečky může do budoucna znamenat něco více

Jiné depo, jiný vkus — jak se doteď upravovaly vozy A
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě větší skok, než samotné oddíly, ovšem v pohledu nejednoho cestujícího zaznamená buňka WC. Ta kromě příjemných modrých stěn dostane i nové příslušenství, a dokud v tomto stavu zůstane, stane se pro nemálo citlivějších povah konečně použitelnou. Jako v případě celého vozu, i zde je charakter proměny v zásadě vizuální a technického řešení se prakticky nedotýká.

Snad nejzajímavějším parametrem celého projektu je cena, za kterou chtějí dráhy opět přitáhnout cestující do první třídy: kompletní náklady na jeden vůz by neměly přesáhnout půl milionu korun. Oprava jednoho kusu přitom netrvá více než 10 dní. Ještě do konca dubna plánují ČD přistavit k sériovým úpravám první vagón. Celá objednávka by tak měla být hotova do konce letních prázdnin.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Grafický manuál k vizuálnímu stylu již přitom počítá i s unifikací 2. třídy, ovšem ta v stávající finanční situaci není prioritou. Podobně jako v případě sjednocení nátěrů, i při interiérech zůstává otázka, zda se s novým stylem setkáme už i v modernizovaných bistrovozech, které České dráhy obdrží ještě letos.

Zdroj: České dráhy, iHNed

Fotografie: České dráhy, Radek Papež


Adys Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.4.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
24.04.2009 (17:15)  
To je zase kravina, jako by jim nestačila ta blbost s tím nátěrem
registrovaný uživatel M 
23.04.2009 (1:05)  
MJ - a jak projdes dverma?:-))
registrovaný uživatel kubam 
22.04.2009 (21:24)  
já už jsem něco podobnýho zažil i v restauracích, jeden příklad si pamatuju, tam se to pouštělo kolenem:-) přitlačil se čudl a voda tekla, v pákách problém nevidím:-)
22.04.2009 (19:31)  
Je to už docela off-topic, ale nožní páky bych taky zvlášť na veřejných záchodech uvítal, protože nemám rád pocit, že si po umytí rukou musím zase sáhnout na vodovodní páku, na kterou už přede mnou sahaly desítky lidí špinavýma rukama. Fotobuňka je taky řešení, ale nevypíná se tak pohotově.

Navržená úprava interiérů je vkusná, ale vozy A by potřebovaly víc než to. A pak je tu samozřejmě otázka systematické, pravidelné a důkladné údržby.
registrovaný uživatel Sim 
22.04.2009 (12:22)  
M > me naopak ta nozni paka prijde jako dobrej napad jak z hlediska provozniho tak i v ramci CD uzivatelskyho. Pokud je v poradku ventil, je jasne dany, ze voda tece jen v okamziku, kdy ji nekdo potrebuje. Potrebuju si ruce jen oplachnout - je to chvilka. Mam ruce zajeteleny - stojim na tom dele a porad tece. Moderni "cudlikove" systemy s casovacem jsou sice jakoby dal, ale dokud tam nebude fotobunka hlidajici pritomnost rukou, porad tam potece vic vody nez je nutne. Takze paka dle meho setri vodu a je jen otazkou, jestli je to ve vagonech k necemu nebo je tam vody dost. Sam si myslim, ze to smysl ma - uz sem zazil zachod bez vody, ale to mohlo byt i tim, ze v nadrzi nemusela byt ani ve vychozi stanici.

Ten druhy duvod je (ne)cistota v bunce toalety - kdyz uz se bojim na neco sahnout, tak aspon vodu si muzu pustit nohou :-D

... no a odpoved ... ne, nemam v koupelne nozni paky. Ale jsou mista, kde bych je uvital - dost casto se treba v restauracich setkavam s automatickymi bateriemi, kde voda ma tect par vterin po zmacknuti cudliku na baterii. Po nejake dobe provozu to ale funguje systemem "zmakcnuty cudlik = tece, nezmakcnuty cudlik = netece" ... umyt si obe ruce najednou nemozne, pokud nekdo nedokaze zmacknout pri myti rukou cudlik necim jinym ...
registrovaný uživatel M 
22.04.2009 (11:12)  
Ja osobne nikdy nepochopim, co mam udelat, aby voda tekla (cti: zkusim vsechno, ale voda tam proste neni)...

PS: Jak kulturni a lidske - voda se pousti "nozni pakou". Mate nekdo v koupelne nozni paky?
22.04.2009 (10:09)  
ve většině vagonů je ale buňka WC stejná jako ve 2 voz.třídě.Mě se zase stalo to že jsem šel na wc v B a bylo tam spadle umyvadlo na zemi.Nebo se mi docela často stává když dam nohu na nožní páku a chci si umýt ruce tak začne téct voda a já si říkám proč mám mokro v botech,protože ta odpadní hadice tam nebyla.
registrovaný uživatel Sim 
22.04.2009 (9:37)  
Miroslav Zikmund > mno, ja nevim jak to vnimat, sam s tim mam trosku rozpor. Myslim tim srovnani lehatkoveho/luzkoveho priplatku a ceny za prvni tridu.

Na jednu stranu mi tech 140 korun za lehatko prijde tak akorat, co jsem schopen a ochoten zaplatit. Drazsi verze prenocovani (lehatko ve ctyrce, luzko) uz jsou na levelu, ktery bych byl ochoten zaplatit spis v nouzi (mimo jine i diky politice cen CD, kde na inkartu dostanu slevu na mistenku ale ne na lehatko/luzko). Na stranu druhou - prave ve srovnani s cenou za prvni tridu - to vychazi, zejmena na delsi vzdalenosti, porad jako pakatel.

Takze sam pro sebe to mam srovnany tak, ze tech 140 za lehatko beru jako akorat a prvni tridu vnimam jako nehorazne predrazenou (samozrejme ve srovnani s tim co v obycejnem rychliku/expresu/spesnem nabizi "navic" oproti dvojce).

Pavel Večeřa > presne to co popisujes (snad neva tykani, kdyby jo, tak si domyslete "popisujete") obcas delam. Typicky v pripade, ze je zachod ve dvojce obsazeny, tak radsi zamirim smerem do jednotky nez do jineho dvojkoveho zachodu. To same ale delam i v pripade, ze dvojkovej zachod je v takovem stavu, ze jeho stav indikuje muj nos jeste na chodbicce pres zavrene dvere - v tu chvili se mi automaticky vybavi scena z filmu Trainspotting ... a zveda se mi kybl.

Ale pote, co jsem se "spalil" na jednom rychliku (mezi Prahou Hlavnim a Smichovem sem si potreboval jeste odskocit a tentokrat nebylo na vyber, volna toaleta byla jen v jednicce) uz si davam bacha i na ty jednickove zachody. S batohem na zadech jsem tenkrat vlitnul do kabinky a zastavil se az o protejsi stenu s umyvadlem - na zemi totiz byla vrstva ledu (radsi jsem si ani nepripoustel, ze by mohlo jit o zmrzle produkty cinnosti na toalete obvykle vykonavane), takze nasledny proces moceni pri jizde pres vyhybky v okoli stanice Praha - Vysehrad pripominala spis utok na branu s klickovanim mezi obranci. Je fakt, ze se tomu tedka smeju, ale v tu chvili se mi honila hlavou jedina myslenka ... "hlavne sebou neprastit a nespadnout to toho humusu na podlaze" ...

Ano, stalo se mi to jednou. Ale mozna prave tohle byl ten posledni hrebicek do rakve pro myslenky cestovani prvni tridou. Do te doby jsem o tom totiz vazne uvazoval, zejmena na takove to 50 az 100 km popojizdeni nevychazi prvni trida tak tragicky ve srovnani s mistenkou do kozenky.

Takze misto myslenek na prvni tridu jsem se radsi naucil rozlisovat vagony a vybirat si vlak, kde si budu pripadat jako clovek a ne jako naklad.
22.04.2009 (8:15)  
A proč by tam nemohlo být 10 zásuvek místo těch 2 co je v umývárně a těch 2 na chodbě.
22.04.2009 (8:14)  
Koukněte se na tiskové zprávy čd,na tu poslední,a ke konci toho článku se nezapomnělo na těch 100 Bimzů a 8 desir.Ale docela zvláštní tisková zpráva.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko