Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.
Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.
Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.
Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.
Zdroj: ČT24
http://www.ct24.cz/doprava/zeleznicni/52324-stat-da-krajum-na-zeleznici-kazdy-rok-vice-nez-miliardu/
Mimochodem - jakou rekonstrukci 810/010 byste si představoval vy (myslím rekonstrukci levnější, než jsou Regionovy).
A řídit dopravu bude uklízečka? Nebo proč by měli výpravčí jen tak dostávat výpovědi?
Nejde o opíjení krajů rohlíkem. Jde o to, že České dráhy udají cenu za kilometr, ale nejsou schopni, lépe řečeno ochotny odkrýt, na co všechno částka padne. Tak se potom nedivte, když přijde autobusový podnikatel a nabídne cenu, která je podstatně menší než nabízejí České dráhy a je schopen zajistit v krátké době nejen efektivní dopravu, ale i zastávku tam, kde to zákazníci potřebují a dovolují to dopravní podmínky. Vezměte si do ruky starší jízdní řády Českých drah a najděte si tam, kolik vzniklo nových zastávek. Několik určitě, ale je to mizivé číslo. Stačí se jen podívat na to, jak dlouho vzniká železniční zastávka Velké Žernoseky-obec, a to dráha prochází přímo obcí a kolikrát to bylo deklarováno. Výsledek veškerý žádný.Proto znovu připomínám: V České republice neexistuje efektivní dopravní systém po občany používající regionální dopravu. FRK
Respektive - myslíte, že se kraje opíjejí rohlíkem, a platí Českým drahám i peníze za to, co vzniká zbytečným plýtváním?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.