..: Na Vysočině bude od června zrušeno 41 vlakových spojů :..

Jihlava, foto: Adys Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.

Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.

Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.

Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.

Zdroj: ČT24


Adys Poslat mail autorovi | 20.4.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
Registered user DJ 
22.04.2009 (16:22)  
Josef Kamiš: Potom to lze napsat i jinak - čím chtějí lidé jezdit? Autobusem, který je téměř vždy poměrně moderní, nebo zastaralou 810/010? Co z toho je jak pohodlnější, tak pro objednatele levnější?
Registered user Josef Kamiš  mail  
22.04.2009 (15:59)  
To je ono :-D to je to o čem jsme se tu bavili.Kraj nechá zrušit 30 vlakových spojů a co hodlají dělat dráhy?Chtějí modernizovat :-D...zřejmě počítají s tim,že po úspěšné a nákladné modernizaci přetáhnou z autobusů jezdících na jejich zrušených spojích cestující celé lačné mačkat el ovládání vstupních dveří u zánovních regiosouprav...to dává tušit,že pohled na modernizovanou elektronickou tabuli s odjezdy vlaků v modernizované hale jednoho z nádraží na Vysočině bude čím dál žalostnější,protože těch odjezdů bude stále méně a méně...
Registered user happy 
22.04.2009 (14:28)  
Registered user Josef Kamiš  mail  
22.04.2009 (13:25)  
V pohodě...taky funguju raději na tykačku.Je jasný,že lidi raději mačkají čudlíky a lezou do nízkopodlažních vozů.Pak je může těšit relativní komfort ovšem nadávky na zdražování jízdného,který tento komfort přináší pak nejsou na místě.Ten stav co jsem popisoval je skutečný a faktický,jelikož JHMD jsou jedním ze soukromých subjektů v dopravě a tudíž se nedá mluvit o monopolu jediného dopravce.Přesto lidi v jejich vlacích cestují a nikoho příliš psychicky nedrtí to,že si nemůže otevřít dveře tlačítkem.
Registered user Sim 
22.04.2009 (12:28)  
Josef Kamiš > jenze se jich zkus zeptat, cim pojedou radsi. Jestli ve vozidle s dvermi na kliku s vysokou podlahou, nebo je potesi, kdyz staci zmakcnout cudlik a vejit. Ten stav co popisujes se da provozovat pri monopolu, v ramci konkurencniho boje ale prave casto takovehle detaily rozhoduji.

Pokud vadi tykani, omlouvam se - z principu nemam vykani ve forech rad, ale v pripade vytky se prizpusobim.
Registered user Josef Kamiš  mail  
22.04.2009 (10:33)  
To DJ...nevim za kolik by byl schopen soukromý doprace jezdit na Vysočině,ale jisté je,že tam kde už jezdí jsou dotace při nejmenším stejné,takže to znova potvrzuje fakt,že to jde a znova podotýkám,že tam kde funguje soukromý dopravce dříve fungovaly dráhy,které trať pustily pro nerentabilitu.Co se týče Regionov je to samozřejmě věc názoru...a je to jedno s druhým.Pokud dráhy provádějí nákladné rekonstrukce (a 25-30 milionů za soupravu je nákladná rekonstrukce)pak si např musejí počítat holt 136 kč za vlkm.Je to logické.Zvýšení ceny výdajů se musí promítnout na zvýšení ceny služeb.To happy a Sim co se týče pohodlí já souhlasím.Ovšem skutečnost potvrzuje fakt,že lidé cestují i ve vozech,které po modernizaci nemají dveře s čidly,nemají tonovaná skla atd...jejich modernizace tudíž nebyla tolik nákladná a všichni jsou spokojeni.
Registered user Sim 
22.04.2009 (9:09)  
Josef Kamiš > stejne jako DJ nesouhlasim s nazorem na reko 810->regio ... z pohledu laika je to nove moderni vozidlo, ktere vzbuzuje zajem. Pokud nekoho z kamaradu ukecavam na cestu vlakem nekam, kam velke vlaky nejezdi, cas od casu se zepta, cim ze to pojedem. Pokud mu reknu ze 810 (zpravidla oznacena jako "malej cervenej motorak", radsi si hleda autobus, kdezto pokud tam jede regionova, nikdo nic nenamita, naopak se obcas zepta, esi je to ten novej zlutej vlacek.

Takze z toho usuzuju, ze pres veskere negativa regionovy rozhodne smysl maji a v pripade nasazovani tam kam patri (tedy ne jezdeni pod dratama) jsem rad, ze je muzem na nasich kolejich vidat a pouzivat.

Podobna situace je po nasazeni elefanta na nektery spoje kolem Ostravy - tam mi dokonce mlada sama navrhla, ze pojedem na vylet vlakem, kdyz jezdi elefant. Fakt, ze misto toho sme trefili spoj obslouzeny 560 nesla docela nelibe.

Ono totiz nejde jen o to, co se skutecne zmeni... jde spis o to, jak to vnimaji lidi. A pokud se jim soucasna situace nelibi, je v podstate kazda zmena vnimana vesmes pozitivne. Proto se nestavim zady k novemu unifikovanemu nateru jako principu - jen to konkretni provedeni mi neprijde zrovna stastne. A jako doslova nestastne vidim vagon jen prelakovat a vnitrek nechat tak jak je ... jak by se vam libil elefant v kozence? Tim se lidi svezou jednou, dvakrat a pak uz opravdu utecou k autobusu na trvalo :-(
Registered user happy 
22.04.2009 (9:00)  
ad DJ: Jenomže čd mají k těm 59 kč za vlkm ještě peníze z jízdného. To je potom otázkou, kolik to celkově dělá. Tak např. po vř. bude jezdit někdo za 110 kč na vlkm novým vozidlem, ale všechny tržby odvede kraji. Třeba zrovna na relaci do Telče z Jihlavy nebo do Brodu z Jihlavy po vykopání busů, by se mohlo klidně stát, že bychom mohli být i pod 59 kč na vlkm. Záleží, z jakého úhlu se na to díváme.

ad Kamiš: železnice má být pohodlným a moderním, ekologickým dopravním prostředkem a ne sockou pro pár lidí, kteří nemají zbytí jet jinak. To, že má šukafon novej motor, to fakt do vlaku nikoho nepřiláká. Navíc tónovaná skla má dneska kdejakej gumokol.
Registered user DJ 
22.04.2009 (7:32)  
Josef Kamiš: Díky za vysvětlení, ale s vaším názorem na Regionovy rozhodně nesouhlasím.
Z pohledu "řadových cestujících" došlo k razantnímu zvýšení kultury cestování oproti 810/010, a cestující vnímají tyto jednotky jako moderní, a někteří si i myslí, že jde o zcela nová vozidla. ;-)

Ale pokud se vrátím ke kraji Vysočina, tak si nejsem jist, jestli by jakýkoliv soukromý železniční dopravce dokázal odjezdit ty vlaky za průměrných 59 Kč/vlkm (mluvíme o dotaci, ne úhradě za službu), nebo myslíte, že ano?
Registered user Josef Kamiš  mail  
22.04.2009 (0:50)  
To DJ...Stále se točíme kolem jedné a téže věci.Proč jsou jiní žel. soukromí dopravci levnější,než dráhy?Asi protože hospodaří se svými prostředky daleko obezřetněji.V první řadě každý zaměstnanec v té či oné společnosti má své opodstatnění a není tam na rozdíl od drah nikdo navíc(tím mám na mysli zejména administrativu).Jsou schopni fungovat i v přítomnosti autobusové i jakékoli jiné dopravy a ačkoli jsou bezpochyby všichni dražší v porovnání s autobusovou dopravou,kraje si jejich spoje stále objednávají.Na současný rozsah regionální dopravy nejsou peníze nejen v kraji Vysočina,ale i jinde.To už jiné nebude.Ovšem díky obchodní politice ČD uslyšíme stále častěji,že vlakové spoje budou rušeny náhradou za autobusové...Levnější rekonstrukce než jsou Regionovy?Žádné Regionovy vůbec nevyrábět.30 let tu jezdí 810ky a provozu to ubližuje méně,než nové Regionovy.Ano dosazení nového agregátu s vyšším výkonem má smysl,ale to by bylo jistě možné dosadit i do stávajících 810tek.Mikroprocesorové řidící systémy,elektrické ovládání dveří atd jsou již další zbytečností rekonstrukci značně prodražující.Obejde se to i bez těchto nákladných detailů,neboť 810ky je nemají a také to funguje.JHMD např rekonstruují své osobní vozy Balm dosazením nového dynama na podvozku,novým potažením sedaček pro cestující,nový lak a hotovo.Žádné okázalé rekonstrukce s výměnou starých oken za tonovaná,elektrickým ovládáním dveří,záchody na fotobuňku apod. a třeba zrovna to je jedna z mnoha věcí proč si ve finále můžou účtovat levnější vlkm na rozdíl od ČD a tudíž být konkurence schopnější autobusové dopravě.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko