..: Na Vysočině bude od června zrušeno 41 vlakových spojů :..

Jihlava, foto: Adys Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.

Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.

Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.

Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.

Zdroj: ČT24


Adys Poslat mail autorovi | 20.4.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Vysočina


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
20.04.2009 (23:23)  
A snad proto se kraje i nadále budou poohlížet po autobusové dopravě.Ono se neni čemu divit.Ten finanční rozdíl autobus vs vlak pro kraj neni malý,ale určitě by mohl být menší a znova to člověka přivádí k otázce "Jakto,že soukromý dopravce např JHMD dokáže fungovat i v přítomnosti autobusové dopravy,když dráhy chtěly úzkokolejky zrušit pro nerentabilitu?Jakto,že drahám to nešlo a nyní to jde?
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
20.04.2009 (23:12)  
DJ: Myslim,že náklady správní režie,jako je plat manažerů, náměstků nebo výdaje na reklamu jsou jen špička ledovce v tom množství zbytečných výdajů,kterého se vedení drah dopouští a tyto schodky se pak jasně musejí promítnout např v cenách za vlkm,protože kde jinde by dráhy měly získat prohýřené finance zpět?Pokud výpravčí jednou přejdou pod SŽDC..bude to určitě logický krok...ovšem jen v případě,že do té doby nedostanou výpověď.Rovné podmínky pro všechny ve výběrových řízeních lze u drah očekávat zhruba stejně jako u jiných subjektů v tomto státě.Racek to vystihl...asi bude něco někde špatně...(nebo spíš určitě je to špatně)
registrovaný uživatel Racek 
20.04.2009 (23:05)  
Když je řeč o těch číslech, a kdo si co nechává / nenechává:

V autobusové dopravě je skutečně zvykem, že tržby jdou objednateli, takže celý příjem dopravce je to, co platí kraj.

V rychlíkách (xAnri05) je to tak, že jízdné zůstává celé dopravci, a k tomu je navíc úhrada od MD. Ve smlouvě je uvedena maximální úhrada, a hranice tržeb, při jejímž překročení se úhrada krátí. Přitom platí, že úhrada se krátí jen o polovinu částky, kterou dopravce vybral navíc - to je ta motivace k výběru tržeb.

Konkrétní čísla, i když ne z Vysočiny, ale z trati 089, jsou v Železničáři z minulého týdne: náklady vyčíslené ČD jsou 136 Kč/vlkm. Z toho 54 Kč hradí kraj, 45 Kč jsou tržby (zůstávají dopravci) a 37 Kč je "nedofinancovaná ztráta". Naproti tomu Vogtlandbahn nabídl na stejné trati jezdit za úhradu 67 Kč, počítá údajně se stejnou tržbou a nákladovou cenou 112 Kč/vlkm.

Takže asi bude něco někde špatně, když ČD chtějí 136 Kč, aby mohly beze ztráty jezdit se starými odepsanými šukafony, a jiný dopravce to dokáže už za 112 Kč se zánovními Desiry.
registrovaný uživatel DJ 
20.04.2009 (21:25)  
Josef Kamiš: Myslíte, že takovéto náklady správní režie, jako je plat manažerů, náměstků nebo výdaje na reklamu, by nějak výrazněji snížily cenu vlkm pro regionální vlaky v kraji Vysočina? Já si myslím, že ne.

Pokud jde o výpravčí, tak ti snad dříve nebo později přejdou pod SŽDC. Byl by to logický krok.

Neefektivnost nejen v oblasti vedení ČD, ale i v dalších zbytečně velkých nákladech, by se mohla projevit až ve výběrových řízeních na dopravce. Musely by ale být rovné podmínky pro všechny. Tam by se teprve ukázalo.
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
20.04.2009 (20:51)  
Možná kdyby dráhy vyházely většinu svých nákladných a zbytečných "managerů" bez kterých by se provoz jistě obešel tak by nemusely účtovat 63kč za 1km.Jejich výdaje za neefektivní reklamy jsou taky na pováženou.Neustále se snažejí snižovat stavy zaměstnanců na nepravých místech např. propouštěním výpravčích.Proč nikdy neuslyšíme,že ČD propustily svůj nerentabilní "managemant"?..zkrátka mi připadá,že lidi ve vedení drah o železnici vědí jen to,že vlak jezdí po kolejích.Ta hrstka soukromých žel. dopravců co zde působí jasně vypovídá o faktu,že pokud je ve vedení kompetentní osoba znalá situace,tak to funguje a funguje to i bez mnohačetného "managemant teamu" (bože jak tyhle názvy nenávidim...)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
20.04.2009 (17:36)  
happy (10:42): aha, to jsem nevedel s temi vztahy mezi krajem a dopravcem.

Nechavani jizdneho: muze nekdo 100% potvrdit (napr. odkazem na slouvu), ze si CD muzou nechat trzby z jizdneho na Vysocine?
Ve smlouve s MD to totiz CD tak jiste nemaji (mohou si za urcitych podminek nechat jen cast trzeb, coz ma dopravce motivovat k vyberu trzeb).
registrovaný uživatel DJ 
20.04.2009 (17:24)  
Jakub Gregor: Kdyby platila ta druhá možnost, tak by na kraji ještě do prosince "přetrpěli" stávající stav, ale už dnes by připravovali zlepšení autobusového spojení na úkor některých spojení vlakových. Ale nic takového se neděje.
Je jasné, že k takovýmto převratným změnám musí docházet s nástupem nového JŘ, a ne s jeho změnou. Ta by měla sloužit opravdu jen ke korekcím.
registrovaný uživatel DJ 
20.04.2009 (16:12)  
Výběrové řízení na provozovatele vlaků? V kraji, kde nejsou ani výběrová řízení na provozovatele autobusů, a jedna nejmenovaná firma tam má dominantní postavení?
K smíchu!
registrovaný uživatel happy 
20.04.2009 (15:17)  
ad Mart: No to máš pravdu, ale záleží na systému. Pro př.: 1) Dopravce si účtuje 70 kč za vlkm a zisky z prodeje jízdenek jsou jeho.
2) Dopravce jezdí za 120 kč na vlkm, ale odvádí tržby kraji.
Takže ono záleží, jak to v konečné fázi vychází... (Pro rejpaly: Značně jsem to zjednodušil)
registrovaný uživatel Mart 
20.04.2009 (15:06)  
Sehnat jiného dopravce za 63 kč? Asi těžko!
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko