Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.
Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.
Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.
Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.
Zdroj: ČT24
V autobusové dopravě je skutečně zvykem, že tržby jdou objednateli, takže celý příjem dopravce je to, co platí kraj.
V rychlíkách (xAnri05) je to tak, že jízdné zůstává celé dopravci, a k tomu je navíc úhrada od MD. Ve smlouvě je uvedena maximální úhrada, a hranice tržeb, při jejímž překročení se úhrada krátí. Přitom platí, že úhrada se krátí jen o polovinu částky, kterou dopravce vybral navíc - to je ta motivace k výběru tržeb.
Konkrétní čísla, i když ne z Vysočiny, ale z trati 089, jsou v Železničáři z minulého týdne: náklady vyčíslené ČD jsou 136 Kč/vlkm. Z toho 54 Kč hradí kraj, 45 Kč jsou tržby (zůstávají dopravci) a 37 Kč je "nedofinancovaná ztráta". Naproti tomu Vogtlandbahn nabídl na stejné trati jezdit za úhradu 67 Kč, počítá údajně se stejnou tržbou a nákladovou cenou 112 Kč/vlkm.
Takže asi bude něco někde špatně, když ČD chtějí 136 Kč, aby mohly beze ztráty jezdit se starými odepsanými šukafony, a jiný dopravce to dokáže už za 112 Kč se zánovními Desiry.
Pokud jde o výpravčí, tak ti snad dříve nebo později přejdou pod SŽDC. Byl by to logický krok.
Neefektivnost nejen v oblasti vedení ČD, ale i v dalších zbytečně velkých nákladech, by se mohla projevit až ve výběrových řízeních na dopravce. Musely by ale být rovné podmínky pro všechny. Tam by se teprve ukázalo.
Nechavani jizdneho: muze nekdo 100% potvrdit (napr. odkazem na slouvu), ze si CD muzou nechat trzby z jizdneho na Vysocine?
Ve smlouve s MD to totiz CD tak jiste nemaji (mohou si za urcitych podminek nechat jen cast trzeb, coz ma dopravce motivovat k vyberu trzeb).
Je jasné, že k takovýmto převratným změnám musí docházet s nástupem nového JŘ, a ne s jeho změnou. Ta by měla sloužit opravdu jen ke korekcím.
K smíchu!
2) Dopravce jezdí za 120 kč na vlkm, ale odvádí tržby kraji.
Takže ono záleží, jak to v konečné fázi vychází... (Pro rejpaly: Značně jsem to zjednodušil)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.